Piotr Kalsztyn|

Nowy gatunek pająka nazwano na cześć gwiazdy muzyki. Bo naukowcom skojarzył się z piosenką

Pająk pojawia się tylko podczas odpływu. Odkryto go dopiero kilka lat temu.

(Mat. prasowe, R.Raven)

*Gatunek nazwano Desis bobmarleyi. * Naukowców do nazwania tak pajęczaka zainspirowała piosenka legendy reggae "High Tide Or Low Tide”, w której Marley śpiewa o odpływach i przypływach. Pająka odkryto w 2009 roku, kiedy morze cofnęło się w australijskim Queensland i pokazało populację tych morskich stworzeń.

Piosenka "High Tide or Low Tide" promuje miłość i przyjaźń mimo przeciwieństw losu. Muzyka Boba Marleya towarzyszyła nam podczas wyprawy, aby zebrać pająki - tłumaczy nazwę dr Barbara Baehr, współautorka badań.

*Przez ostatnie osiem lat naukowcy pilnie przyglądali się zwierzętom. *Pająki przystosowały się do życia pod wodą, skutecznie ukrywając się w koralowcach, muszlach i skorupach. Aby oddychać budują komory powietrzne z jedwabiu. Badania nad gatunkiem naukowcy opublikowali w branżowym czasopiśmie "Evolutionary Systematics".

Żerują podczas odpływu. Kiedy fala się cofa, Desis bobmarleyi polują na małe bezkręgowce, które wędrują po powierzchniach pobliskich skał. Pająki morskie przed laty były bardzo popularne w Australii. Występowały nawet w porcie w Sydney. Niestety ze względu na działalność człowieka, są tam już praktycznie niespotykane.