o2 - Serce Internetu
  • QUIZY

Asteroida, która zabiła dinozaury miała długotrwały efekt. Naukowcy zaniepokojeni odkryciem

Podziel się

Uderzenie asteroidy, która zakończyła epokę dominacji dinozaurów miała zaskakujący wpływ na atmosferę. Impakt wytworzył tyle dwutlenku węgla, że temperatura wzrosła średnio o pięć stopni. W dodatku na 100 tysięcy lat.

Krater Chicxulub powstały po uderzeniu asteroidy
Krater Chicxulub powstały po uderzeniu asteroidy (Science Source, Detlev van Ravenswaay)
bEDWFLAl

Jedno z nowych badań opublikowanych w czasopiśmie Science opisuje jak klimat zmienił się pod wpływem ogromnego napływu dwutlenku węgla. Spalenie dzisiejszych paliw kopalnianych możemy porównać do asteroidy, która zabiła dinozaury. Naukowcy alarmują, że tą analogię należy brać na poważnie.

Długotrwałe skutki uderzenia asteroidy Chicxulub były roztrząsane już od dawna. Naukowcy byli przekonani, że kosmiczna skała, która uderzyła 65 milionów lat temu w Ziemię, musiała wywołać podmuch intensywnego ciepła o ogromnych wielofalowych skutkach.

bEDWFLAn

Asteroida Chicxulub i wyginięcie dinozaurów

Po wybuchu przez lata lub dziesięciolecia chmura pyłu i sadzy mogła blokować promienie słoneczne powodując tzw. globalną zimę. Jeśli do tego doszło, nie mogły przetrwać żadne rośliny ani zwierzęta. Kiedy pierwsze promienie Słońca zaczęły się przedostawać na planetę, Ziemia stała się ultra-rozgrzana. Brak roślinności i ogromna ilość dwutlenku węgla wytworzona przez asteroidę i pożary spowodowały gwałtowny wzrost temperatur.

Ciężko było jednak udowodnić taką teorię. Geologicznie wydawało się to nie do zrobienia - twierdziła specjalistka Page Quinton z Uniwersytety Stanowego Nowego Jorku. Poprosiła o pomoc paleontologa Kena MacLeoda z Uniwersytetu Missouri w stanie Columbia. Ich wspólnym zadaniem było odnalezienie zmian temperatur poprzez skamieniałości.