Wróć na
oprac. Tomek Orszulak
|
aktualizacja

KE chce ograniczyć prędkość jazdy kierowców w Polsce. Wyjaśniamy, co może się zmienić

113
Podziel się

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu wydała zalecenia dla naszego kraju. Chodzi o limity dopuszczalnej prędkości na autostradach oraz jazdę nocą. Przepisy, które dla kierowców mogą być kontrowersyjne, forsuje też Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Polscy kierowcy pojadą wolniej autostradą?
Polscy kierowcy pojadą wolniej autostradą? (WP.PL, Konrad Żelazowski)
bCIfBWCZ

"Niższe limity prędkości i lepsza ochrona pieszych - to zalecenia Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu" - podaje "Rzeczpospolita". Ta europejska instytucja chce zmian na polskich drogach.

Dlatego jej szef Antonio Avenoso wziął udział w posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury oraz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego.

bCIfBWDb

Jak ujawnia gazeta, to "pierwsze wspólne spotkanie tych dwóch gremiów mających decydujący wpływ na sytuację na polskich drogach". Co chce zmienić zatem Bruksela?

Na pierwszy ogień poszedł limit prędkości na obszarze zabudowanym. W innych krajach wynosi on 50 km na godz. W Polsce też, ale w nocy jest on wyższy: 60 km na godz. Dlatego Avenoso zaapelował o ujednolicenie limitu na poziomie 50 km na godz. przez całą dobę.

Przepis wypadł z projektu, ale może wrócić

Druga poważna zmiana to ograniczenie prędkości na autostradach. W Polsce wynosi ono 140 km na godz. Zdaniem KE powinno spaść do 120 km na godz. Oprócz tego, ERBT chce przyznać pieszym pierwszeństwo już na etapie podchodzenia do pasów.

Marzy ci się rządowa limuzyna? Oto wymagania BOR

bCIfBWDh

Co ciekawe, zalecenia KE są podobne do tych forsowanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Głównie w zakresie ujednolicenia prędkości na obszarze zabudowanym. Przepis ten został nieoczekiwanie wykreślony z projektu dot. okręgowych stacji kontroli pojazdów. Ale zapewne jeszcze wróci.

bCIfBWDC
KOMENTARZE
(113)
Shifinebajn
3 lata temu
Proszę w takim razie w Niemczech również wprowadzić 120 a nie w niektórych momentach ile fabryka dała, bądź jednolici w takim razie
xyz
3 lata temu
Kiedy ustalą nam ilość oddechów na dzień?
Trębacz
3 lata temu
Ograniczeni z UE chcą ograniczać
bCIfBWDD
and333
3 lata temu
Proponuję by pieszy obowiązkowo sygnalizował ręką zamiar przejścia przez drogę za wyjątkiem sygnalizacji świetlnej. Przynajmniej kierowca będzie miał szansę wyhamować. Przechodnie nagminnie wchodzą na pasy z komórką przy uchu nie oglądając się czy są widziani. Szczególnie w czasie małego natężenia ruchu pojazdów.
Damian
3 lata temu
Skoro chcą dać pierwszeństwo pieszym już przy podchodzeniu to dla kogo w końcu są drogi? Dla pieszych? Nie! Drogi są dla aut i to pieszy ma uważać jak wchodzi na drogę a nie kierowca!
Najnowsze komentarze (113)
yyy.
3 lata temu
To może niech przemysł motoryzacyjny zajmie się produkcją wozów drabiniastych i hodowlą koni, a drogi przywróćmy do standardu "gruntowe". Inwestycje w elektryczne też będą zbędne. I ekologia zyska. Same plusy.
prawda
3 lata temu
Patologia w UE jest olbrzymia, te instytucję nie wiedzą co mają robić i chcą nażucać swoją głupotę do innych krajów...
Bobi
3 lata temu
Zawsze tak było i będzie, że inne kraje UE będą się wpieprzać w nasz kraj. Czepiają się nas, a na swoją patologię w swoich krajach nie patrzą. Żałosne to jest .
Waldek
3 lata temu
Dziwne że tamu Avenoso tak zależy na bezpieczeństwie Polaków... z lekka to podejrzane...
🗽
3 lata temu
Ta unia to same zło dla nas.wszystko ogranicza. Precz z unią a gdzie ta nasza wolność niepodlegla nasze prawa. Gorzej niż za komuny. My sami.nic nie możemy tylko się słuchać innych. Ludzie otworzyć oczy my są jak niewolnicy.
wsad
3 lata temu
Bardzo dobrze! Szczególnie, jeśli chodzi o pieszych...
Simon
3 lata temu
Najpierw niech ustawa zrobia porządek w Calsis u Makarona .
Rafał
3 lata temu
Niech się Niemcy odczepią od Polski i pilnują granic unijnych a nie poprzez unie zaczynają rządzić w Polsce
bCIfBWDv
Gloria
3 lata temu
Dania ma 130 na autistradach, niemcy w okolicach miast 100 lub 110 czasem 80 poza takimi obszarami nie ma absolutnie zadnych ograniczen, ani znakow, ktore o tym informuja. Niech zaczna zniany od siebie oraz innych panstw. Po to jest autostrada, by jezdzic szybciej i wygodniej, a co za tym idzie drozej. Jesli chca poruszac sie wolno, niech korzystaja wylacznie z drog wewnetrznych.
Maly
3 lata temu
KE następny okupant będzie nakazywał Polsce co ma robić. Czy my jesteśmy państwem niepodleglym bo raczej nie.
kristof
3 lata temu
Niższe limity prędkości i lepsza ochrona pieszych I tak powinno być. Ci co wyjeżdżają zagranicę wiedzą dobrze jak wyglada to w krajach zachodnich UE. Nasze polskie drogi to tory wyścigowe formuły 1 tylko ze kierowcy nie tacy co tam.We Francji pieszy ma wszedzie priorytet, gdyż tamtejsze przepisy mówią że natura dała człowiekowi nogi do przemieszczania się natomiast pojazd mechaniczne to ułatwienie życia i przemieszczania się i nie są priorytetem.Za potrącenie pieszego w Paryżu brat mój został pozbawiony poruszania się jako kierowca pojazdami mechanicznymi po terytorium Francji-zaznaczam ze ma obywatelstwo Francuskie od 30 lat.
co byś dodał?
3 lata temu
Ja najwięcej wypadków spowodowałbym na przejściach dla pieszych na przełomie listopad/grudzień.Powody:oświetlone przejście ale nie strefa przed przejściem,ludzie-cienie,deszcz i odbicia swiateł z naprzeciwka
pol
3 lata temu
Kolejny krok UE dotyczacy mieszania sie w wewnetrzna politykę suwerennego panstwa.
kolo
3 lata temu
Austria: poza ternem zabudowanym 100 km/h w terenie zabudowanym 70 km/h lub niżej, gdy postawią znak. Zazwyczaj jest tak, że jak zaczyna się wiocha i nie ma zabudowań to można jechać 70 a jak zaczynają się zabudowania to jest znak 40-50. PRECZ Z UE.
...
Następna strona
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić