Dagmara Smykla

Zdumiewające odkrycie. Zbadali meteoryt, który spadł 60 lat temu

41 reakcji
Podziel się

Gwiezdny pył powstał na długo przed narodzinami Słońca. Spadł na Ziemię jako część meteorytu w latach 60. XX wieku. Naukowcy z USA i Szwajcarii odkryli najstarszy ze znanych nam minerałów na Ziemi.

Zdumiewające odkrycie. Zbadali meteoryt, który spadł 60 lat temu
(Domena publiczna, United States Department of Energy)

"To solidne próbki gwiazd, prawdziwy pył gwiezdny" - cieszą się odkrywcy. Zespół badaczy pod przewodnictwem profesora Philippa Hecka z University of Chicago znalazł najstarszy minerał na Ziemi w środku meteorytu Murchison. Skałę znaleziono w stanie Wiktoria w Australii w 1969 roku.

Łącznie przeanalizowali 40 tzw. ziaren przedpolarnych. To cząstki wyrzucane w przestrzeń kosmiczną po śmierci gwiazdy. Zostają następnie włączone do nowych gwiazd, planet i meteorytów. Wiek najstarszego ziarna zszokował naukowców.

To część gwiazdy, która powstała na długo przed narodzinami Słońca. Według naukowców większość ziaren ma około 4,6-4,9 miliarda lat. Dla porównania Słońce istnieje od 4,6 mld lat, a Ziemia: 4,5 mld. Jednak najstarsze ziarno ma aż 7,5 miliarda lat.

Zobacz też: Wysłała pierwsze dane. Nikt nigdy jeszcze nie zbliżył się tak do Słońca

Badacze zmielili część badanego meteorytu. W ten sposób powstała pasta, która ma charakterystyczną, ale bardzo nieprzyjemną cechę. "Pachnie jak zgniłe masło orzechowe" - przyznaje Jennika Greer, współautorka badania. Następnie pastę przełożono do zbiornika ze specjalnym kwasem. Zanieczyszczenia rozpuściły się w nim, ukazując czysty gwiezdny pył.

To jak spalenie stogu siana, aby znaleźć igłę. Jestem pewien, że w Murchison i innych meteorytach są starsze minerały, po prostu ich jeszcze nie znaleźliśmy - podsumowuje Philipp Heck w rozmowie z BBC.

Poprzednie najstarsze ziarna przepolarne mają około 5,5 mld lat. Badacze podkreślają, że dzięki odkryciu mają bezpośrednie dowody na istnienie okresu zwiększonego formowania się gwiazd w naszej galaktyce siedem miliardów lat temu. "To jedno z kluczowych wyników naszych badań" - podkreśla profesor Heck