REKLAMA
Odświeżone 3 godziny temu
Twoje konto
Pogoda
Radio
Quizy
0
graczy online
Graj teraz!
REKLAMA
02.03.19 (07:31)

Możesz jeść wszystko, ale... Są dwie zasady: "3 bez" i "80/20"

Wiosna tuż, tuż. Chcesz schudnąć? Rób to z głową. W o2.pl publikujemy fragment książki "Możesz jeść wszystko" - dziennikarki Aldony Sosnowskiej-Szczuki i topowego polskiego dietetyka - Kuby Mauricza.
iStock.com

Określenie dieta powszechnie budzi jednoznaczne skojarzenia – ze spożywaniem niewielkich i na ogół mało smacznych posiłków, których celem jest zmniejszenie ogólnej masy ciała.

Tymczasem „dieta” to zwyczajowy sposób odżywiania, czyli wszystko, co zjadamy i wypijamy każdego dnia, a więc nasze nawyki żywieniowe. I o ile właściwy sposób odżywiania może być najskuteczniejszym i najbezpieczniejszym lekarstwem, o tyle wysoko przetworzona żywność, bogata w cukier, sól i konserwanty, jest dla organizmu jak powolnie działająca trucizna.

REKLAMA

Dobry nawyk żywieniowy to świadomy wybór odpowiednich grup pokarmów w odniesieniu do naszych potrzeb oraz stopnia aktywności fizycznej. Powinniśmy jadać przede wszystkim produkty nisko przetworzone, czyli: zboża i naturalnie wytworzone z nich płatki (owsiane, gryczane, jaglane), podroby, grzyby, orzechy, nasiona, jaja, owoce i warzywa.

Należy wyeliminować natomiast produkty wysoko przetworzone, na przykład: pączki, kruche ciastka, batony, cukierki, które oprócz cukru, kwasów tłuszczowych trans oraz pszenicy często zawierają dodatkowo przeciwzbrylacze, zagęstniki, stabilizatory, sztuczne dodatki smakowe oraz niskokaloryczne substancje słodzące: aspartam, sukralozę, sacharynę czy acesulfam K.

Naukowcy coraz częściej wskazują, że spożywanie wysoko przetworzonych produktów jest jednym z czynników mających wpływ na występowanie takich stanów chorobowych jak insulinooporność i cukrzyca typu II, miażdżyca naczyń krwionośnych oraz przewlekłe stany zapalne występujące również w chorobach autoimmunologicznych, do których zalicza się między innymi chorobę Hashimoto, reumatoidalne zapalenie stawów czy toczeń rumieniowaty.

Celem właściwej diety jest zatem przywrócenie naszemu metabolizmowi pierwotnego porządku (homeostazy), polegającego na wyrównaniu niedoborów składników mineralnych, witamin oraz składników probiotycznych i prebiotycznych.

Jest to możliwe poprzez zmianę nawyków żywieniowych na właściwe. Aby zmiana ta była trwała, nie może być gwałtowna, ponieważ zapał do stosowania nowych zasad mija wtedy zazwyczaj już po kilku dniach.

Należy pamiętać, że żywienie jest procesem, który kształtujemy przez całe nasze życie. Właściwy sposób odżywiania powinien opierać się na dwóch podstawowych zasadach. Pierwszą z nich jest zasada „3 bez”, drugą – „80/20”.

Zasada „3 bez”...

...czyli: bez pszenicy, bez cukru, bez tłuszczów trans. Te trzy elementy żywności przetworzonej występują najczęściej razem, tworząc produkt, który nie tylko jest wysokokaloryczny, ale też ma wpływ na pogorszenie naszego zdrowia, ponieważ wywołuje stany zapalne najpierw w jelitach, a z czasem w całym organizmie. Jeżeli są chroniczne, z czasem będą prowadziły do pojawienia się insulinooporności, która po latach zamieni się w cukrzycę typu II.

Innymi objawami przewlekłego stanu zapalnego są ciągłe uczucie zmęczenia, apatia, bóle stawów i mięśni, anemia oraz choroby autoimmunologiczne.

Produkty, które według zasady „3 bez” wykluczamy z codziennego jadłospisu, możemy łatwo zastąpić zdrowymi zamiennikami. Pszenicę – chlebem gryczanym i żytnim, waflami ryżowymi, płatkami owsianymi, kaszą jaglaną, ryżem i ziemniakami. Cukier znajdujący się w produktach przetworzonych – owocami, które dostarczają również błonnika, dając tym samym pełniejsze uczucie sytości.

Natomiast kwasy tłuszczowe trans znajdujące się w margarynach, ciastach francuskich i wielu produktach cukierniczych – awokado, oliwą z oliwek, masłem, smalcem oraz niewielką (kontrolowaną!) ilością orzechów i nasion.

Zasada „80/20”...

... czyli: 80 procent decyzji żywieniowych kontrolujemy, 20 procent natomiast mogą stanowić niewielkie wykroczenia dietetyczne. Oznacza to, że spośród 30 posiłków spożywanych w ciągu tygodnia co najmniej 24 powinny być wybierane według zasady „3 bez”.

Okazyjny hot dog, bułka czy kawałek czekolady na pewno nam nie zaszkodzą, ponieważ organizm jest w stanie skompensować sporadyczne odstępstwa na rzecz wysoko przetworzonej żywności. Zasada „80/20” pozwoli rozluźnić nieco protokół żywienia, dzięki czemu nie będziemy mieli poczucia, że jesteśmy na diecie.

To z kolei umożliwi nam zbudowanie stylu odżywiania, który nie tylko będzie łatwy do utrwalenia, ale też przyniesie spodziewane korzyści w przyszłości. Takie podejście do sposobu odżywiania nie jest
stresujące i nie zmusza nas do rezygnacji z życia towarzyskiego – na przykład ze spotkań ze znajomymi w restauracjach, spontanicznych wyjść na pizzę czy zjedzenia kawałka urodzinowego tortu.

Dobre nawyki żywieniowe w połączeniu z aktywnością fizyczną mają decydujący wpływ na zachowanie zdrowia

Więcej o zdrowym stylu żywienia i dietach przeczytasz w książce "Możesz jeść wszystko".

o2.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

0
0
0
0
0
0
PODZIEL SIĘ
TWEETNIJ
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
REKLAMA
REKLAMA
Zamknij