Odsłoń newsy
Quizy
graczy online
Graj teraz!
Klaudia Stawska10.07.19 (18:21)

Największy wulkan na świecie stracił swój tytuł w wyniku nowego odkrycia

Największy wulkan na świecie, Masyw Tamu stracił swój tytuł po tym, jak naukowcy odkryli, że nie powstał w wyniku pojedynczej erupcji, a zamiast tego - w wyniku rozprzestrzeniania się dna morskiego.
iStock.com

Masyw Tamu to podwodny wulkan, który znajduje się ok. 1600 km od Japonii i obejmuje ok. 310 000 km kwadratowych. Szacuje się, że powstał około 145 miliona lat temu, ale przez wiele lat nie było wiadomo, w jaki sposób.

Według badań, prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu w Houston, wulkan powstał w wyniku pojedynczej erupcji, co czyniło go największym wulkanem na Ziemi i jednym z największych w Układzie Słonecznym.

Masyw Tamu nie jest największym wulkanem na Ziemi?

Ci sami naukowcy jednak przyznali się do błędu i w obliczu nowych wyników badań, ogłosili, że Masyw Tamu powstał w wyniku wielu erupcji z różnych mniejszych wulkanów. Mimo początkowych danych, wciąż wiele pytań pozostało bez odpowiedzi, więc naukowcy prowadzili dalsze badania.

Wikimedia Commons
Czy Masyw Tamu to największy wulkan na Ziemi

Masyw Tamu znajduje się na potrójnym skrzyżowaniu grzbietu - punkcie, w którym spotykają się granice trzech płyt tektonicznych. Występowanie wulkanu w takim miejscu musiałoby mocniej oddziaływać na otoczenie. W jaki sposób?