Adam Bednarek

NASA świętuje. Duże odkrycie TESS: egzoplaneta wielkości Ziemi

Podziel się:

Satelita TESS dokonał kolejnego ważnego odkrycia. Po raz pierwszy wykrył egzoplanetę wielkości Ziemi. Rozmiar się zgadza, ale jest coś, co powoduje, że nie ma mowy o "Ziemi 2.0".

Ponad 35 proc. egzoplanet większych od Ziemi jest wodnymi gigantami
Ponad 35 proc. egzoplanet większych od Ziemi jest wodnymi gigantami (Wikimedia Commons CC0, NASA)

Na początku 2018 roku misję rozpoczął satelita Transiting Exoplanet Survey Satellite, w skrócie TESS, należący do NASA. To właśnie on zastąpił wyłączony pod koniec 2017 roku Kosmiczny Teleskop Keplera. Został zaprojektowany w celu wyszukiwania planet pozasłonecznych metodą tranzytu. I już miesiąc od startu spłacił się, robiąc niesamowite zdjęcie pokazujące 200 tysięcy gwiazd. Teraz dokonuje kolejnego odkrycia.

TESS, dziecko NASA, odkrywa egzoplanetę wielkości Ziemi

Jest nim egzoplaneta nosząca nazwę HD21749c. Znajduje się 53 lata świetlne od nas. Swoim rozmiarem przypomina Ziemię, ale na tym podobieństwa się kończą. Według naukowców temperatura, jaka panuje na tej egzpolanecie, wynosi ok. 420 st. C.

HD21749c nie będzie więc ewentualnym "następcą" Ziemi, ale naukowcom nie o to chodzi. TESS ma przecież odkrywać kolejne egzoplanety i jak na razie sprawdza się w tym świetnie.

NASA liczy na TESS

Głównym zadaniem TESS jest wyszukiwanie egzoplanet. Dlaczego to takie ważne? Bo planet podobnych do naszych jest mnóstwo i gdzieś może rozwijać się życie.

- Przed misją Keplera wiedzieliśmy o istnieniu może kilkuset egzoplanet. W większości były to tzw. gorące Jowisze, czyli gazowe giganty krążące bardzo blisko swoich gwiazd. Na tym tle nasza Ziemia i nasz Układ Słoneczny wydawały się unikatowe. Teraz wiemy już, że tak nie jest. Obserwacje Keplera pokazały, że układów podobnych do naszego jest mnóstwo. Podobnie z planetami. Kandydatów na Ziemię 2.0 mamy w tej chwili bardzo dużo. Na każdej z nich teoretycznie mogą panować warunki zdolne do powstania i podtrzymania prostego życia - tłumaczył w rozmowie z Tech WP dr inż. Krzysztof Kanawka z kosmicznej firmy Blue Dot Solutions i portalu kosmonauta.net.

NASA w poszukiwaniu Ziemi 2.0

Według danych, około 35 proc. egzoplanet większych od Ziemi wydaje się być bogatymi w wodę. Pozostaje więc liczyć na TESS, który może odkryć miejsce nadające się do życia w naszej galaktyce.