o2 - Serce Internetu
  • QUIZY

Naukowcy odkryli podziemne pasmo górskie. Himalaje to przy tym pagórek

W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów.Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.

Niczym w książce Juliusza Verne, oraz jej adaptacji filmowej "Podróż do wnętrza Ziemi", naukowcy natrafili na ślady podziemnego świata. Mówi się o odkryciu łańcucha górskiego, ukrytego 650 km pod powierzchnią.

Odkrycia udało się dokonać poprzez fale wyemitowane podczas trzęsienia ziemi
Odkrycia udało się dokonać poprzez fale wyemitowane podczas trzęsienia ziemi (Wikimedia Commons CC BY)
bEhgurvp

9 czerwca 1994 roku Boliwię nawiedziło potężne trzęsienie Ziemi. Był to największy pod względem siły wstrząs kilku ostatnich dekad. Głębokość ogniska trzęsienia ziemi o mocy 8,2 stopnia w skali Richtera sięgała ponad 600 km. Siła była na tyle duża, że efekty trzęsienia zarejestrowano nawet w Kanadzie.

Geofizycy z Uniwersytetu Princeton w USA i Chińskiej Akademii Nauk wykorzystali dane zebrane z echa potężnego trzęsienia ziemi. Planowali opisać topografię Boliwii głęboko pod powierzchnią. I wówczas natrafili na coś niesamowitego.

660 kilometrów pod powierzchnią

"W naszym badaniu przeanalizowaliśmy rozpraszanie się fal sejsmicznych poruszających się wewnątrz Ziemi w celu zdobycia informacji o grubości skorupy ziemskiej do 660 kilometrów wgłąb".

bEhgurvr

Najgłębszy tunel wgłąb Ziemi, wykopany przez człowieka ma zaledwie 12 km. A więc nie posiadamy zbyt wiele praktycznej wiedzy o mezosferze. Badanie naukowców z USA i Chin pozwoliło uchylić rąbka tajemnicy.

Co właściwie zobaczyli badacze? Granica pomiędzy dolną i górną częścią płaszcza ziemskiego jest pokryta ogromnymi zygzakowatymi formami skalnymi. Naukowcy określili je mianem gigantycznego pasma górskiego, z racji na ukształtowanie terenu.

bEhgurvx

Podziemne góry

Ich odkrycie daje nam przede wszystkim obraz na to, jak formowała się Ziemia. Spora część masy naszej planety składa się właśnie z płaszcza ziemskiego, a z tym wiążą się teorie, iż może być on bogaty w rzadkie minerały. Dlatego naukowcy starają się badać ten rejon planety, z nadzieją na potwierdzenie tych teorii?

"Co jest ekscytujące w tych wynikach? To, że dostarczają nam nowych informacji, aby zrozumieć los starych płyt tektonicznych, które zeszły do płaszcza, i gdzie nadal mogą znajdować się jako pradawny materiał" - mówi Jessica Irving.

I chociaż naukowcy nie odkryli w ten sposób podziemnego świata tętniącego życiem, tak jak w powieściach Vernego, to wciąż, ich odkrycie budzi wyobraźnię. Skąd wzięło się górzyste ukształtowanie terenu głęboko we wnętrzu płaszcza ziemskiego?

bEhgurvy