Wróć na
Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
|
aktualizacja

Niemcy pozbędą się ponad miliona samochodów z silnikami Diesla?

59
Podziel się

W Niemczech planowane są dopłaty do kupna nowych samochodów. Szacuje się, że program może skłonić 1,3 mln posiadaczy starszych diesli do pozbycia się swoich aut.

Używane samochody na lawecie - fot. PAP/Lech Muszyński
Używane samochody na lawecie - fot. PAP/Lech Muszyński (PAP, Lech Muszyński)
bCXLMoXp

Pieniądze za powietrze i dobrą sławę

Niemieccy producenci samochodów chcą zdjąć z siebie odium firm przyczyniających się do zanieczyszczania powietrza. Jak informuje agencja Bloomberg, koncern Volkswagena, BMW oraz Mercedes planują uruchomienie w Niemczech programu dopłat do nowych samochodów. Będą mogli skorzystać z nich obecni posiadacze części egzemplarzy modeli tych marek. Chodzi o wyprodukowane do 2010 roku pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne. Spełniają one normę nie wyższą niż Euro 4, co - zdaniem Niemców - sprawia, że przyczyniają się do pogorszenia powietrza, którym oddychamy.

Wysokość dopłat będzie różna w zależności od producenta i modelu, na który zdecyduje się beneficjent programu. Maksymalnie będzie można otrzymać aż 10 tys. euro. Tyle dostać mają klienci, którzy zdecydują się na zakup nowego Volkswagena, ale będzie musiał być to samochód z wyższej półki cenowej, jak na przykład Touareg czy Audi Q7. Ci, których skusi miejski up!, otrzymają 2 tys. euro dopłaty. W przypadku BMW i Mercedesa dopłaty mają wynosić 2 tys. euro. Dodatkowe 1,5 tys. euro Audi zaoferuje tym, którzy wybiorą hybrydę typu plug-in.

Szacuje się, że z programu dopłat zechce skorzystać około 1,3 miliona Niemców i wiele wskazuje na to, że nie jest to liczba przesadzona. W 2009 roku system dopłat, w którym na nowy pojazd można było otrzymać 2,5 tys. euro, skusił aż 2 miliony posiadaczy starszych aut.

bCXLMoXr

Na razie nie wiadomo, jak w szczegółach ma wyglądać program wymiany samochodów. Skoro jednak sprawa dotyczy aut, które produkowane były do 2010 roku, możliwe jest, że osoby, które zechcą z niego skorzystać, nie będą musiały złomować swoich, z polskiego punktu widzenia relatywnie młodych pojazdów. Jeśli do otrzymania dopłaty wystarczy sprzedanie auta za granicę, można mieć pewność, że spora liczba samochodów, których Niemcy będą chcieli się pozbyć, trafi do Polski.

Odwrót diesla

Eksperci twierdzą, że z niemieckich dopłat skorzystać może 30-40 proc. uprawnionych. Skąd pewność, że będzie to tak duży odsetek posiadaczy? Na taką reakcję zmotoryzowanych ma złożyć się nie tylko troska o środowisko i dobra wola zmotoryzowanych, ale też przyszłe przepisy i kłopoty techniczne aut wysokoprężnych. Trzy niemieckie miasta - Monachium, Stuttgart i Hamburg - rozważają wprowadzenie zakazu poruszania się samochodami na olej napędowy w dniach, kiedy w powietrzu unosi się smog. O podobnych regulacjach myślą również władze miast w innych krajach. Do 2025 roku zakazy chcą również wprowadzić Paryż, Madryt i Ateny.

Problemem jest również kwestia awaryjności współczesnych diesli. Coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin zmusiły producentów do stosowania osprzętu o coraz wyższym stopniu skomplikowania. To prowadzi do wzrostu kosztów naprawy, które musi ponieść posiadacz w razie awarii.

W efekcie sprzedaż diesli w Niemczech spada. W lipcu 2017 roku 41 proc. sprzedanych nowych samochodów było wyposażonych w silnik wysokoprężny. W całym 2016 roku odsetek ten wyniósł 46 proc.

bCXLMoXx

W przypadku programu dopłat do nowych aut propozycja producentów jest zbieżna z tym, czego mogłyby sobie życzyć władze. Jeśli samochody trafią poza niemieckie granice, a nie na złom, część z nich niebawem pojawi się na naszych drogach. W dalszej perspektywie odwrót Niemców od wozów na olej napędowy będzie jednak oznaczał wyschnięcie dieslowskiej odnogi wciąż eksploatowanego przez Polaków źródła używanych pojazdów. Nasi zmotoryzowani będą więc musieli zmienić swoje preferencje motoryzacyjne i przerzucić się na auta benzynowe lub hybrydy.

bCXLMoXS
KOMENTARZE
(59)
Wszechpolak
3 lata temu
To teraz Polscy patrioci będą wymieniali swoje stare BMW,na trochę młodsze BMW
Abel
3 lata temu
Polacy hybrydy???? Za 500+ hybrydy??? Kupią od Niemca piętnastolatka i zagazują go. No - ewentualnie diesla a potem wytną filtr.
J
3 lata temu
No to teraz pińsetplusy znów będą szalały,a i PISowi skoczy
bCXLMoXT
jrp21
3 lata temu
chętnie kupię Q7 3,0 l lub 4,2 l z dieslem...
Makrela
3 lata temu
a nastepnie Makrela nalozy na Polske kary za emicje CO2. I Tak raz zarobia na autach ktorych sie pozbeda, dwa na pozniejszych czesciach do nich i trzy na karach za zanieczyszczanie 'wpolnej Europy'
Najnowsze komentarze (59)
Anna
3 lata temu
Najpierw psują powietrze a teraz go naprawiają a wszystko po to aby nie spadała sprzedaż VW.
XXL
3 lata temu
Przynajmniej trafi do Polski trochę aut w dobrym stanie , a nie pospawańców posklejanych ztrzech różnych aut.
Auto-Raus
3 lata temu
Kiedy Niemcy pozbędą się miliona obcych ? Niech dadzą po starym samochodzie i niech jadą do domu !
iga
3 lata temu
"W efekcie sprzedaż diesli w Niemczech spada. W lipcu 2017 roku 41 proc. sprzedanych nowych samochodów było wyposażonych w silnik wysokoprężny. W całym 2016 roku odsetek ten wyniósł 46 proc." W lipcu jest mniejsza ale w całym roku może być taka sama . Nienawidzę tej papki którą nas bez przerwy karmią jakieś totalne nieuki.
Wolni
3 lata temu
I co z tego ale trzeba zablokować dostawy tego szmelcu do Polski i nakładać duże kary za ich sprowadzenie bo nasz kraj nie jest miejscem staroci
ala
3 lata temu
Tylko elektryczne auta są ewentualnie zdrowsze ale to nie przejdzie jak nasza władza zawatuje takie auto? posypie się 500 + i inne tego typu wynalazki już myślę jak można dokopać podatkowo w takim wypadku wiem trzeba dawać koperty jak w Toruniu i się zbilansuje.
Yo
3 lata temu
Tylko nie wiadomo tak naprawdę czy te nowe samochody znów nie są przeprogramowane... Powinny być sprawdzane przez serwisy konkurencyjnych producentów :D
Ok tylko
3 lata temu
Nie wiem
bCXLMoXL
LepszyPowerGa...
3 lata temu
LPG będziemy montować i też będzie tanio. My nie zginiemy. Niemcy za to już są jedną nogą w grobie.
jodek
3 lata temu
Auta w Polsce beda tanie jak barszcz.
JoLLo
3 lata temu
polaken tejken dizlen frei
JAN
3 lata temu
Zacznijmy od tego że te diesle nie trzymają norm euro 4, i to jest główny powód, nie tylko wieśwagen oszukiwał przy oprogramowaniu ale o tym cisza...
politruk
3 lata temu
no to teraz będzie wiadomo, czy niemcy dbają o siebie czy o unię
Tu i teraz
3 lata temu
...pozbędą się miliona samochodów...przyjmą kolejny milion imigrantów o śniadych cerach...jak zamieniać to zamieniać...
...
Następna strona
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić