Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na

Niemieccy producenci aut stworzyli kartel. Będą odszkodowania?

11
Podziel się:

Zdaniem ekspertów możliwe będą pozwy nabywców samochodów wobec nielegalnego kartelu, o którego utworzenie podejrzewa się niemieckie firmy przemysłu motoryzacyjnego - poinformowała agencja dpa.

Niemieccy producenci aut stworzyli kartel. Będą odszkodowania?
(Materiały prasowe)

Jak podał tygodnik "Der Spiegel", koncern Volkswagen oraz należące do niego spółki Audi i Porsche, jak też koncerny BMW i Daimler miały przez lata we wspólnym kartelu uzgadniać kwestie dotyczące techniki, kosztów i dostawców. Magazyn powołał się przy tym na pisemny materiał, jaki Volkswagen przekazał instancjom ochrony konkurencji w imieniu własnym oraz Audi i Porsche. Również Daimler miał złożyć swego rodzaju zawiadomienie o własnych nagannych praktykach.

Volkswagen, Daimler i BMW nie chciały się na razie wypowiadać na temat tych doniesień. Według Daimlera i BMW chodzi tutaj o "spekulacje". Federalny Urząd Kartelowy w Bonn zadeklarował natomiast, że nie może komentować szczegółów trwających właśnie postępowań. Komisja Europejska, która jest najwyższym organem nadzoru konkurencji na wewnętrznym rynku europejskim, oświadczyła agencji dpa, że nie zajmie oficjalnego stanowiska w tej sprawie.

Jak wynika z udostępnionych niemieckiemu tygodnikowi materiałów, od lat 90. ponad dwustu pracowników pięciu firm motoryzacyjnych ustalało w ramach tajnych grup roboczych sposoby wygaszania konkurencji. Dotyczyło to także techniki neutralizowania tlenków azotu w spalinach silników Diesla.

Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche uzgadniały wspólnie między innymi rozmiary zbiorników na AdBlue - wodny roztwór mocznika niezbędny do przekształcania tlenków azotu w azot i wodę. Ponieważ duże zbiorniki byłyby droższe, firmy miały się umówić, że będą one małe - co potem nie wystarczało dla skutecznego oczyszczania spalin.

Jak informuje "Der Spiegel", grupy robocze dokonywały także wyboru dostawców podzespołów oraz ustalały ich ceny. W swym zawiadomieniu Volkswagen wskazał na istnienie "podejrzenia", że doszło do "działań naruszających prawo antykartelowe".

- Pytanie brzmi, czy wskutek ewentualnych zmów kartelowych samochody były sprzedawane w gorszym stanie technicznym niż ten, w jakim mogłyby być. Można by było oprzeć o to argumentację. Dlatego pozwy nabywców samochodów nie są wykluczone - powiedział agencji dpa profesor prawa na uniwersytecie w Duesseldorfie Christian Kersting. Jak jednak zaznaczył, udowodnienie przed sądem, że zaistniały tutaj straty finansowe, byłoby bardzo trudne.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
Adam
5 lata temu
Może tym by się zajeła komisja europejska ?
edrich
5 lata temu
ja lubic polska ,ladna kraj, u nas we niemcech byc coraz wicej uchodcuw i my powoli denerwowac.miec my duzo starych ludzi ,merkel zle ze uchodzcy ,niemcy wymierac mlodziezy noin ...
mój nick
5 lata temu
Amerykanie ich zjedzą.
Eu
5 lata temu
Gdzie jest vont tuschk? Gdzie jest teamersmans? Gdzie jest demokracja? Komisje na nich nadslac!!!
Ty
5 lata temu
Obudź sie już nieudaczniku
Ggghj
5 lata temu
I znowu biją piane nie wiadomo po co.Zwykłego gamonia z pisu i tak nie stać nawet na rower,dlatego tak bardzo lubią afery
Mmm
5 lata temu
To zobacz co w wypożyczalni jeździ. Żaden japoniec
addaw
5 lata temu
audi to pierwszy i moj ostatni niemiecki samochod jeden bubel szajs a popularny nie wiem dlaczego, japonczyk tyle sie nie psul co niemieckie szmelce i kazdy u mechanika zauwazy ze niemieckich od groma a japonczykow jak na lekarstwo
Marek
5 lata temu
Z czym niemcy do ludzi? - z tzw holocaustvagenem? albo ze schmelzsedesem? kto kupuje niemieckie klamory ten przykłada rękę do holoschwindlu.
>>Rychu
5 lata temu
Ja uważam, że niemcy - zamiast kopiować technologie od Japończyków, Koreańczyków czy od Amerykanów - to powinny założyć kartel produkować taczki i nocniki - bo w tym są naprawdę dobrzy. Oprócz tego niemcy niczego nie potrafią sami wymyślić - w porównaniu choćby z Polską - nie wspominając o Japonii.
ytko
5 lata temu
Lepiej by sie stalo,gdyby prokuratury w Niemczech,UE,oraz odpowiednie urzedy zbadaly,dlaczego firmy produkuja samochody kiepskiej jakosci,a mogliby produkowac znacznie lepsdzej.Chodzi tu szczegolnie o rozne podzespoly,ktore sie ustawicznie psuja a sa drogie.W ten sposob firmy zarabiaja wielkie pieniadze,pochodzace z napraw wlasnych bybli,za ktore placi klient.Chodzi tu np.o kola dwumasowe,sprzegla,turbosprezarki,lancuchy rozrzadu i filtry czastek stalych w dieslach.
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić