Grzegorz Burtan

Nietypowe odkrycie. Czegoś takiego nie widziano w Układzie Słonecznym

Podziel się:

Układ Słoneczny dalej potrafi zaskoczyć astronomów. NASA zauważyło właśnie dwa obiekty o niespotykanych właściwościach.

Wizualizacja planetoid krążących w Układzie Słonecznym
Wizualizacja planetoid krążących w Układzie Słonecznym (NASA)

Odkrycia dokonano w pasie asteroid między Marsem a Jowiszem. Dwie asteroidy, o zbiorczej nazwie 288P, zachowują się w sposób, który nie pasuje do żadnych obiektów, które wcześniej obserwowano w tym regionie.

Czym na tle innych skał i planetoid wyróżnia się 288P? Chociaż są planetoidami, wykazują cechy charakterystyczne dla komet – na ich powierzchni dokonuje się bowiem sublimacja (przejście ze stanu stałego w stan gazowy z pominięciem stanu ciekłego - przyp. red.) lodu, który trafia w przestrzeń kosmiczną. Następuje to w momencie, kiedy planetoidy przybliżają się do Słońca podczas trasy po orbicie.

Zobacz także: W okolicach Ziemi jest równie ciekawie. Oto Perseidy

Obie asteroidy orbitują wokół siebie w odległości około 100 km i są bardzo podobnych rozmiarów. Zazwyczaj obiekty o takich rozmiarach orbitują razem w odległości około 10 razy mniejszej. Także wspomniane właśnie orbity są nietypowe – zamiast standardowego kręgu, są znacznie wydłużone.

288P w obiektywie NASA

Dlaczego to odkrycie jest takie istotne z perspektywy badań astronomicznych? Według badaczy z Instytutu Maxa Plancka, którzy zajęli się zjawiskiem, obiekty w pasie asteroid są w niezmienionej pozycji od czasu, kiedy uformowały się planety. Asteroidy mogą zapewnić wskazówki, z jakich substancji zostały ukształtowane.

Zrozumienie tych procesów przez naukowców może pomóc w odtworzeniu historii formowanie się największych obiektów w Układzie Słonecznym oraz znalezieniu odpowiedzi na pytanie, dlaczego na niektórych planetach znalazły się duże ilości wody, a na innych jest jej bardzo mało lub w ogóle.