o2-logo
Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
  • Quizy
Wróć na
Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański
|
aktualizacja

Nowe wyposażenie obowiązkowe samochodu. Będzie drożej

152
Podziel się

Rocznie na drogach Unii Europejskiej ginie 25 tys. osób, a ponad 135 tys. doznaje ciężkich obrażeń. By zmniejszyć liczbę ofiar, Parlament Europejski przyjął rezolucję, która ma na celu wprowadzenie nowego wyposażenia obowiązkowego, nie tylko do pojazdów osobowych. Już wiadomo, że za nowe auto zapłacimy więcej.

Na razie obowiązkowe wyposażenie auta osobowego obejmuje zaledwie 3 systemy
Na razie obowiązkowe wyposażenie auta osobowego obejmuje zaledwie 3 systemy (Shutterstock.com, shutterstock.com)
bDnutJCJ

Miażdżąca większość, bo aż 92 proc., wypadków ma miejsce z winy człowieka. To dlatego europarlamentarzyści pracujący nad strategią poprawy bezpieczeństwa na drogach skupili się na automatyzacji. Przyjęto rezolucję, która rzuca światło na to, jak mogą być wyposażone nowe samochody wyjeżdżające z salonu już za kilka lat.

W Unii Europejskiej w ponad połowie śmiertelnych wypadków, które mają miejsce na terenie zabudowanym, biorą udział piesi lub cykliści. Urzędnicy zaproponowali więc obowiązek instalowania systemów autonomicznie hamujących pojazd w przypadku rozpoznania przechodnia, osoby na rowerze lub też na motocyklu. Dotyczyć będzie to nie tylko pojazdów osobowych, ale i autobusów, furgonetek, jak też transportu ciężkiego.

bDnutJCL

Innym rozwiązaniem jest montaż systemów reagujących na sygnalizację świetlną, pomagającą w utrzymaniu pasa ruchu jak i prędkości wskazywanej na znakach. Mają one jedynie pomagać, a nie egzekwować prędkość pojazdu. Ich wyłączenie będzie odbywać się dwustopniowo, a one same mają uruchamiać się przy każdym włączeniu silnika. Dodatkowo każde auto będzie musiało sygnalizować innym użytkownikom drogi hamowanie awaryjne.

Takie systemy są już oferowane opcjonalnie w niektórych samochodach klasy wyższej. Oznacza to, że przynajmniej 75 proc. nowych aut nie jest w nie wyposażona. Według urzędników, systemy mają zostać wprowadzone do każdego pojazdu wyjeżdżajacego z salonu od 2020 roku, niezależnie od klasy czy też marki. Na chwilę obecną wymaganymi systemami są ABS (ułatwia hamowanie na śliskiej powierzchni), ESP (zapobiega poślizgom) oraz czujnik ciśnienia powietrza w oponach.

Asystenty utrzymania pasa ruchu jak i adaptacyjne tempomaty połączone z kamerami czytającymi znaki są rozpowszechnione w branży motoryzacyjnej, lecz nadal wymagają dopłaty, często nawet wysokości kilku tysięcy złotych. W ciagu najbliższych lat technnologia stanie się jednak tańsza, w czym pomoże między innymi efekt skali. Niektóre marki nie będą samodzielnie rozwijały tych technologii, lecz po prostu kupią je od konkurencji.

Jak stwierdził jeden z europosłow, Diter-Lebrecht Koch, każdy powinien mieć możliwość kupienia taniego auta. Właśnie poprzez szeroką implementację systemów wspomagania kierowcy, staną się one tańsze. Na polskim rynku na pewno nie będą to tysiące złotych, lecz trzeba liczyć się z podwyżkami.

bDnutJCR

Coraz większa liczba systemów odbije się pozytywnie na statystykach wypadków, lecz eksperci wskazują, że nie jest to do końca pozytywny trend. Jak dowiedzieliśmy się niedawno od Tomasza Kulika ze szkoły jazdy Kulikowisko, zauważyć można rosnący trend zaufania elektronice, przez co wypadki mają miejsce przy znacznie wyższych prędkościach. Innymi słowy, już teraz za dużą wagę przywiązujemy do asystentów jazdy. Ewentualne szkolenia, jakie przejdą młodzi kierowcy w przyszłym roku, na niewiele się zdadzą.

Parlamentarzyści zauważyli także, że ważnym problemem jest wprowadzenie jednolitych przepisów dotyczących korytarza życia. W Niemczech za blokowanie przejazdu karetce grożą gigantyczne kary, podczas gdy w Polsce kierowcy dopiero przyzwyczajają się do tworzenia miejsc przejazdowych dla służb podczas wypadku.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego ma na celu zmniejszenie o połowę wypadków śmiertelnych na terenie Unii w latach 2020-2030.

bDnutJDm
KOMENTARZE
(152)
Jack
3 lata temu
Elektronika jest zawodna. Kto będzie odpowiadała za śmierć spowodowaną przez automat, który utrudnił kierowcy manewr? Za kierownica trzeba myśleć. Systemy elektroniczne nie myślą. Czarno to widzę.
Starczy jedno...
3 lata temu
Unia
antagonista
3 lata temu
Nie rozumiecie że dla nich jesteśmy zwykłym bydłem. Ich nie obchodzi nasze bezpieczeństwo. Może umierać codziennie setki milionów a oni będą się z tego cieszyć. W tym wypadku chodzi o nowe podatki i nowe zyski. Chodzi o strzyżenie owiec. Jeszcze się nie nauczyliście że politycy to tylko marionetki banksterów a Unia to kolejny obóz pracy?
bDnutJDn
jaho999
3 lata temu
poroniony pomysł. pewnie lobbowany przez firmy produkujące w/w elektronikę.
Pomyslowy Dob...
3 lata temu
Bezpieczeństwo jest ważne ! Nabywcy samochodów wykonanych zgodnie z unijnymi zaleceniami powinny więc być dotowani z funduszy UE, tak samo jak krowy i hektary oraz żaby ( czyli ryby :)))) ) Jak nie ma kaski, bo brytole bryknęli to trzeba obniżyć płace brukselskiej "śmietanki", a europosłom obciąć diety i pochodne o 75 proc. :)
Najnowsze komentarze (152)
piko
3 lata temu
ja jestem akurat po zakupie nowego auta, bo sobie upatrzyłem w peugeocie 2008, bo teraz wiecie wyprzedaże bo koniec roku to sporo taniej, więc jeszcze wiele lat nie będę kupować kolejnego. Ale nie jestem przekonany czy to dobry wybór te systemy
romeo
3 lata temu
HA HA HA , to nie ja to automat .
nn
3 lata temu
No to padałożyści będą bezkarnie testować te systemy Absurd
banany krzywo...
3 lata temu
Niech się wezmą za banany, bo krzywo rosną ,albo za krzywe ogórki, bo też u na na działce z jednej strony cieńsze, z drugiej grubsze porosły. Może jakieś formy wymyślą ,żeby powkładać na ogórek zanim się wykrzywi .Anglicy mieli rację,że z tego wyszli.
Sqnr
3 lata temu
Co do korytarza zycia jestem na tak, zdecydowanie polskie cebulaki wykorzystują ten moment do zawracania przy czym blokują dojazdy dla sluzb ratunkowych a za to powinna byc kara wiezienia skoro ktos przeszkodzil w ratowaniu komus zycia to powinien odpowiadac za jego zdrowie. A te systemy to bedzie wielka lipa nie bardzo mi się to podoba. Lepiej wprowadzic regularne badania kierowcow co dwa lata czy dany pacjent nadaje się do prowadzenia auta czy tez takiemu dziadkowi 80lat nie trzeba zatrzymac uprawnien co ostatnio duzo wypadkow było przez wlasnie starszych ludzi nie myslacych za kierownicą. Wszystko jest jeszcze do dopracowania
Gość
3 lata temu
I my Polacy z tymi naszymi furami jak zainstalujemy sobie takie gadżety to wartość podniesiemy o 300% :-) Panowie i panie z Uni...myślcie o wszystkich
Duki
3 lata temu
Takie rzeczy wymyśla się dla niedzielnych kierowców, którzy nie potrafią normalnie zaparkować. Czepiają się przekroczeń prędkość, bo najłatwiej jest takich kierowców wyłapać (nie dla piratów oczywiście). Ile jeździ zawali drogi tego nie widzą,że do parkowania potrzebuje dwóch miejsc. Elektronika ma pomagać a nie zastępować kierowców. Tak samo było z GPS że nie jeden w polu wylądował, bo nie umie mapy czytać. A tak w ogóle gdzie przyjemność z jazdy. Lepiej by program jazdy praktycznej na kursy lebszy wymiślili dla opornych.
obserwator44
3 lata temu
już są problemy z czujnikami w oponach-nie potrzebny gadżet...
bDnutJDf
MójNick
3 lata temu
A nie prościej wyposażyć rowerzystów w mózgi? Dlaczego moje auto ma hamować dlatego, że ktoś nie myśli?
FILUTEK.
3 lata temu
powstaje nowy problem etyczny- czy auto ratując przechodnia może zabić osoby znajdujące się w samochodzie?
Xczxcz
3 lata temu
Durne głowy z patologicznej Unii uwiazane w biznesowe układy wymyślają bzdurne wymagania. Systemy te przynoszą ogromne zyski tylko producentom tych urządzeń. Płaci oczywiście klient, za gadżety, które albo nie działają, albo nie mają wpływu na nic i do tego obniżają pojazd, mogą się zepsuć etc. Bzdury!!!!
JL
3 lata temu
"Europa" jak zwykle bezmyślna może pochwalić się tylko głupimi pomysłami organizującymi ludziom życie.
kriso13
3 lata temu
Czas na polexit
kulson
3 lata temu
jak cos to wina kulsona
...
Następna strona
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić