Wróć na
oprac. Natalia Durman
|
aktualizacja

O włos od tragedii. Piloci Ryanaira w ostatniej chwili uniknęli katastrofy

21
Podziel się

W ostatniej chwili piloci Ryanaira zapobiegli zderzeniu dwóch maszyn. Zadziałał system ostrzegania TCAS w kokpicie.

Do kolizji nie doszło tylko dzięki TCAS
Do kolizji nie doszło tylko dzięki TCAS (Wikimedia Commons CC0)
bCXvJBnp

Niewiele brakowało, by 2.10.18 r. nad Hiszpanią na wysokości 10 km doszło do zderzenia dwóch samolotów irlandzkiego przewoźnika lotniczego Ryanair. Poinformowała o tym hiszpańska Komisja Badania Wypadków w Lotnictwie Cywilnym (CIAIAC). By poznać przyczyny zajścia, wszczęto śledztwo.

Jak wynika z dochodzenia, dwie maszyny Ryanair typu Boeing-737-800, jedna lecąca z Sewilli do Tuluzy, druga z Santiago de Compostela na Majorkę, znalazły się zgodnie z zaleceniami kontrolera ruchu lotniczego na tej samej wysokości. Co uszło jednak uwadze kontrolera, trasy obu samolotów przecinały się w tym samym czasie nad Pamploną.

Do kolizji nie doszło tylko dzięki TCAS - systemowi ostrzegania przed zagrożeniem kolizją, który posiadały obie maszyny. Zgodnie ze wskazówkami komputera, jedna z nich poszła 150 m w górę, a druga zniżyła odpowiednio lot. Według wyliczeń CIAIAC Boeingi przy mijaniu dzieliła wysokość 120 m i odległość czterech kilometrów.

bCXvJBnr

Nie wiadomo, ilu pasażerów znajdowało się na pokładach obu maszyn, liczących po 189 miejsc każda. Z reguły jednak samoloty Ryanaira mają komplet.

Ogromnie przydatny system

Zdaniem branży lotniczej przypadek ten był kolejnym dowodem na ogromną przydatność systemu TCAS. System ten obowiązuje w samolotach linii europejskich oraz linii Stanów Zjednoczonych.

Ryanair, jako największe tanie linie lotnicze w Europie, których wizerunek ucierpiał ostatnio z powodu strajków pilotów oraz personelu pokładowego, mogą się pochwalić dobrym bilansem bezpieczeństwa. Przez ponad trzydzieści lat ruchu lotniczego nie doszło ani razu do rozbicia samolotu czy katastrofy lotniczej z ofiarami śmiertelnymi. Irlandzki przewoźnik dysponuje aktualnie 400 maszynami i tylko we wrześniu obsłużył 68 tys. przelotów z 13 mln pasażerów na pokładzie.

Do jakich katastrof może dojść, kiedy piloci nie kierują się wskazówkami systemu TCAS, świadczy przypadek z 2002 r. W pobliżu Überlingen nad Jeziorem Bodeńskim doszło do zderzenia Boeinga z Tupolewem. Zginęło wtedy 71 osób, ponieważ piloci kierowali się błędnymi zaleceniami kontroli lotów z Zurychu zamiast słuchać wskazówek systemu ostrzegania.

bCXvJBnx

Zobacz także Andrzej Duda na wojnie z żarówkami. Tadeusz Cymański: to szaleństwo

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

bCXvJBnS
Źródło:
Deutsche Welle
KOMENTARZE
(21)
Do Spekulanta
2 lata temu
4 km w ruchu lotniczym, gdy kazdy z dwoch samolotow leci z predkoscia 800 km/godz to tylko 9 sekund !!!
AAA
2 lata temu
Widzę że i na NIEBIE robi się tłoczno.
Jadaoli
2 lata temu
Leciałam ostatnio.z wrocka. .do girony..siedziałam. Między dwójką pasażerów..z dużą nadwagą..chciałam..tanio.przelecieć..i jak.zapiełam.pasy..we wrocku..to odpiełam..w gironie..😕
bCXvJBnT
kiki
2 lata temu
O matko! Godzinę temu wróciłam z lotniska, leciałam Ryanairem. Dobrze, że nie przeczytałam tego wcześniej, bo chyba bym osiwiała z nerwów;-)
joda
2 lata temu
Z opisu wygląda, że to był duży włos.
Najnowsze komentarze (21)
jasiu
2 lata temu
Dobrze że Polacy wyprowadzili ,,Lot''na prostą, który miał być zlikwidowany przez tuska wodza Peło. w celu rozwoju niemieckich linii.
!
2 lata temu
KONTROLER POWINIEN ZOSTAĆ BAGAŻOWYM !
kiki
2 lata temu
O matko! Godzinę temu wróciłam z lotniska, leciałam Ryanairem. Dobrze, że nie przeczytałam tego wcześniej, bo chyba bym osiwiała z nerwów;-)
Adam
2 lata temu
Leciały w różnych kierunkach, czyli powinny być na różnych wusokościach. Reklama ? Reklama systemu... Ceny biletów w górę...
Gg
2 lata temu
Gg
Santomas
2 lata temu
4km to ok 20 sek przy prędkości 800km/h
ANTY NWO
2 lata temu
TO PRZEZ CHEMTRAILS
Analyser
2 lata temu
Wygląda na to że ten przewoźnik lotniczy ma w statystykach wysokie bezpieczeństwo.Ilość lotów ,bliskość innych lotów w stosunku do ilosci wypadków tworzy coś co możemy nazwać współczynnikiem bezpieczeństwa.Jest kontrola lotów(wieża),systemy automatyczne analizujące potencjał toru lotów kolizyjnych i to co widzi pilot z kokpitu (również we mgle).Organizacja i rozsadek też ma znazenie
bCXvJBnL
ej
2 lata temu
jak to sie stało ???? ktoś powinien stracic pracę !!!!!!!!!!!!!!!
Turysta
2 lata temu
PEŁNE GACIE W CENIE BILETU.
PO REKLAMIE
2 lata temu
Ryanair, jako największe tanie linie lotnicze w Europie, których wizerunek ucierpiał ostatnio z powodu strajków ... nadaj jest dnem i nie dam mu centa . Wole wiecej zaplacic za bilet .
ertet
2 lata temu
byla kiedys taka katastrofa na uberlingen
Ciekawy
2 lata temu
"Boeingi przy mijaniu dzieliła wysokość 120 m i odległość czterech kilometrów" - Oczywiście TCAS jest potrzebny, ale w tym przypadku jak rozumiem i tak do zderzenia by nie doszło, bo TCAS nakazuje korygować wysokość a oprócz tego samoloty minęły się w pewnej odległości
Jadaoli
2 lata temu
Leciałam ostatnio.z wrocka. .do girony..siedziałam. Między dwójką pasażerów..z dużą nadwagą..chciałam..tanio.przelecieć..i jak.zapiełam.pasy..we wrocku..to odpiełam..w gironie..😕
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić