Wróć na
Łukasz Dynowski
|

Od 18 miesięcy są uwięzieni na statku. Nie zejdą, dopóki nie dostaną pieniędzy

69
Podziel się

Już od 18 miesięcy załoga jest uwięziona na pokładzie statku dostawczego MV Azraqmoiah. Wszyscy mają czekające na nich rodziny, ale nie mogą do nich wrócić, bo chcą dostać wynagrodzenie za wykonaną pracę.

Od 18 miesięcy są uwięzieni na statku. Nie zejdą, dopóki nie dostaną pieniędzy
(Human Rights at Sea)

Załodze i kapitanowi należy się w sumie 260 tys. dolarów, czyli około miliona złotych. Na statku przebywa jedenaście osób. Nie mogą go opuścić, ponieważ wiąże się to z ryzykiem, że nigdy nie zobaczą swoich pieniędzy.

Statek transportował materiały budowlane pomiędzy Irakiem a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Kiedy w październiku 2017 roku wygasł 8-miesięczny kontrakt, złożona głównie z obywateli Indii załoga została porzucona. Jej członków dzielą od domów tysiące kilometrów.

Na statku nie ma zapasów żywności ani paliwa, są za to problemy z łącznością. Kiedy wypływali w styczniu 2017 roku, kapitan Ayyappan Swaminathan mówił swojej 4-letniej córce, że wróci "wkrótce". Teraz, jeśli uda mu się podpiąć pod Wi-Fi statków znajdujących się w pobliżu, córkę widzi jedynie od czasu do czasu na WhatsApp.

Córka ciągle wypytuje, kiedy wrócę. Zawsze powtarzam, że już niedługo, ale ona chce znać konkretną datę. W trzecim tygodniu tego miesiąca rozpoczyna wakacje. Ma wiele planów na to, co będziemy razem robić. Bardzo za nią tęsknię. Muszę wrócić do domu – mówi 42-letni kapitan, którego cytuje The Guardian.

Właścicielem statku jest firma Elite Way Marine Services. Przedstawiciele przedsiębiorstwa mówią, że ma ono problemy finansowe, dlatego nie może zapłacić załodze. Żeby to zrobić, próbuje sprzedać część swoich statków. Firma zapewnia, że niebawem załoga otrzyma wynagrodzenie.

Podobnych przypadków jest więcej. Tylko w ZEA pływa obecnie kilka statków tej samej firmy, na pokładach których uwięzionych jest 36 osób. Na całym świecie doliczono się już 336 porzuconych statków z 4866 osobami na pokładach – wynika z danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) i Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO).

Porzucona załoga ma prawo do uzyskania środków ze sprzedaży statku. Straci je jednak, jeśli opuści statek. Dlatego kapitan Swaminathan i jego załoga nie chcą tego robić. W tej chwili korzystają z pomocy organizacji humanitarnych.

Jestem na morzu od 21 lat i jeszcze nigdy nie spotkałem się z tak złym zarządzaniem. Właściciel musi zapłacić za to, że nas nękał i musi dać nam nasze pieniądze. Zachowam siłę psychiczną i będę szukać sprawiedliwości – oznajmił kapitan Swaminathan.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

KOMENTARZE
(69)
toyo
12 miesięcy temu
Nie ma żywności ani paliwa są za to problemy z łącznością .... mam się doszukiwać pozytywów ?
Ala
12 miesięcy temu
Jak żyją? Tyle wytrzymali bez jedzenia?
Stan2
12 miesięcy temu
Nic nowego. Wiele kontraktów tak się kończy.
DRT
12 miesięcy temu
To nie jest odosobniony przypadek. Na wielu statkach transportowych załogę stanowi tania siła robocza, która często nie otrzymuje wynagrodzeń na czas. Nawet tak super sprawiedliwe kraje jak Szwecja, czy Norwegia wykorzystują tanią siłę roboczą to swoich celów. Tak wygląda rzeczywistość rzekomej sprawiedliwej demokracji z Zachodu.
Dzony82
12 miesięcy temu
Na miejscu załogi w pierwszym lepszym porcie wypatroszył bym te łajbe i na złom powiòzł , nie znam się na statkach ale ta łajba napewno na wadze będzie warta lepiej niż bańke zielonych.
Najnowsze komentarze (69)
Tomasz
12 miesięcy temu
Tak się kończy praca na kredyt u nas też tak było po 1989 za miskę ryżu pracowaliśmy na umowach śmieciowych a Polskę cwaniactwo rozkradło
albo albo
12 miesięcy temu
gdyby bylo prawo prawem to by rzad zabral ten statek do sprzedania a zalodze wyplacil zalegle pensje lacznie z odszkodowaniem ,statek sprzedac dosc szybko i tanio zeby kolejni cwaniacy prowadzacy takie firmy mieli przestroge. Po co ludzie maja siedziec miesiacami a nawet latami na morzu czekajac az im czesto nieuczciwy pracodawca zaplaci a zaloze sie ze ten pracodawca siedzi sobie spokojnie w sowjej wypasionej willi za miliony dolarow i ma tych ludzi w nosie !!!
Handlarz.
12 miesięcy temu
mogą sprzedać statek w Indiach na złom. Dostaną więcej.
wrw2r
12 miesięcy temu
tak byłoby gdyby w Polsce rządzili PO-KOmuniści.
sdg
12 miesięcy temu
pozytywne jest to że nia mam tam bab ;)
Michal_Eysymo...
12 miesięcy temu
Jeśli to nie jest dobry moment na zostanie piratem, to już nie wiem, jaki będzie lepszy...
Gość2
12 miesięcy temu
Pan redaktor niech się zajmie Polakami pracującymi na takich kontraktach.Od Gdyni do Świnoujścia jest setki agencji załogowych, gdzie marynarze są zatrudniani.
no co to sie ...
12 miesięcy temu
to hindusi :D zra zaprawe, PCV i kleje a popijaja rozpuszczalnikiem :D z kraju nie ma lepiej ...
starsza
12 miesięcy temu
Ci chwalący się przepychem, drogimi hotelami, wieżami i innymi zabawkami motoryzacyjnymi Emiratczycy potrafili płacić robotnikom pracujących na ich budowach 4 (CZTERY) dolary DZIENNIE.
Dzony82
12 miesięcy temu
Na miejscu załogi w pierwszym lepszym porcie wypatroszył bym te łajbe i na złom powiòzł , nie znam się na statkach ale ta łajba napewno na wadze będzie warta lepiej niż bańke zielonych.
Nicki
12 miesięcy temu
Znam takie historie. Tez bylem na zatoce perskiej. Tamtejsze firmy sa zarzadzane bardzo czesto przez bliskowschodnia i hinduska dzicz. Zycie ludzkie nie ma dla nich znaczenia i na dodatek nie maja kwalifikacji do zarzadzania. Kiedys widzialem jak taki porzucony statek wrocil po ponad roku bujania sie na kotwicy, wygladal jakby go pies wszamal a potem wyplul.
Yshiefiewghoi...
12 miesięcy temu
Właścicielem musi być jakiś "biznesmen" od Balcerowicza albo Lewandowskiego. Cała lata 90 tak wyglądały. A sądy nasze piękne, to szkoda gadać. A cały ten syf siedzi teraz w peo.
mini cimna zi...
12 miesięcy temu
kolor oznacza starą pannę co chciałaś? sama sobie krzywdę robisz..
KOD
12 miesięcy temu
Sprzedac Statek i beda Pieniadze
...
Następna strona
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić