o2 - Serce Internetu
Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
  • QUIZY
Wróć na
Aleksandra Nagel
Aleksandra Nagel
|

Reserved na celowniku. Stworzyło koszulę przypominającą mundur Hitler-Jugend

38
Podziel się

Marka Reserved stworzyła koszulę przypominającą mundur nazistowskiej młodzieżówki Hitler-Jugend - zauważa Mariusz Szczygieł na swoim Facebooku. Twierdzi, że to symbol "brunatnienia naszych czasów” i przywołuje anegdotę, którą usłyszał od Hanny Krall. Reakcja LPP była natychmiastowa. Zanim zdążyliśmy napisać ten artykuł koszula zniknęła z internetowego sklepu Reserved. Czy słusznie?

Reserved na celowniku. Stworzyło koszulę przypominającą mundur Hitler-Jugend
(reserved)
bEqDsYFx

*"BRUNATNY" - JAKI TO KOLOR? *
- Reserved. Znacie tę markę. Dla mnie to od dziś symbol współczesnej mentalności. Mentalności, w której znika namysł, historia, tradycja, poczucie proporcji. Wyprodukowali koszulę z naszywkami. Okazało się, że zarzucono Reserved plagiat. Bo koszula miała przypinki, które do złudzenia przypominały te z oferty marki Local Heroes – opisuje Mariusz Szczygieł, wspominając aferę, w której marka Reserved oskarżona została o skopiowanie projektu polskiej marki Local Heroes. - Koszule zostały wycofane, pojawiło się zadośćuczynienie, przeprosiny itp. Internauci zaczęli nazywać Reserved królem plagiatu itp. I tu mamy problem. Spójrzmy na tę koszulę. Przecież to "plagiat" zupełnie czegoś innego. Ewidentne nawiązanie do koszul Hitler-Jugend. Koszule, które wyglądają jak odpowiedź na brunatnienie naszych czasów. To właśnie powinno być uznane za skandaliczne. I tu pojawia się problem, bo jestem przekonany na tysiąc procent, że większość młodych projektantów, masterów od sprzedaży i reklamy w Polsce i na świecie nie ma pojęcia, co to znaczy "brunatnienie" czy "brunatny" w polityczno-historycznym znaczeniu. Złośliwi pisali o Reserved jako o królu plagiatu. Może należałoby pisać o führerze plagiatu? – pyta reporter wyraźnie oburzony pomysłem LPP.

STOP FANATYKOM!
W ciągu zaledwie kilku godzin na Facebooku stworzono specjalną grupę, która wzywa do bojkotu Reserved. Czołową markę grupy LPP oskarża się o stworzenie projektu wprost dedykowanego fanatycznym polskim nacjonalistom:
*- Nastały złote czasy dla pięknych chłopców polskiej prawicy narodowej! Już teraz mogą z dumnie podniesionym łysymi czołami nosić ubrania uszyte przez polską firmę, która nie wstydzi się pielęgnowania najlepszych europejskich tradycji! Każdy ONR-owiec może poczuć jedność ze swoimi znienawidzonymi a jednocześnie podziwianymi silnymi braćmi z minionego Zachodu - *czytamy w ogłoszeniu wydarzenia "Wzywamy do bojkotu marki Reserved i firmy LPP".

bEqDsYFz

MODA NA WOJNĘ *
W odpowiedzi na wpis Mariusz Szczygła i komentarze wielu internautów, LPP szybko zdecydowało się na wycofanie projektu ze sprzedaży:
*
- Wojskowe motywy to w tym roku bardzo silny trend w modzie, ale komentarze internautów pokazują, że jedna z męskich koszul i stylizacja, w jakiej została przedstawiona, wzbudziły negatywne skojarzenia –
mówi nam Marta Chlewicka rzecznik prasowy LPP, komentując całą sprawę. - W związku z tym podjęliśmy decyzję o natychmiastowym wycofaniu tego modelu ze sprzedaży on-line i w sklepach stacjonarnych – podsumowuje.

Zdjęcie krótko ostrzyżonego modela w beżowej koszuli zastąpiła strona z błędem 404. Niesmak jednak pozostał.

Rzeczywiście moda na wojskowe akcenty zarówno w męskich jak i damskiej szafie trwa w najlepsze. Na topie są nie tylko kurtki przypominające fasonem wojskowe okrycia, ale też wszelkiego rodzaju naszywki, których początku należy szukać w odznaczeniach żołnierzy, ale co kryje się za tą modą na militaria z drugą wojną światową?
Sprawę skomentował dla nas Stanisław Czerczak, współpracownik organizacji Nigdy Więcej, która walczy z przejawami rasizmu i nacjonalizmu w Polsce:
- Ja bym takiej koszuli nie założył. Za bardzo kojarzy mi się ze znanymi z historii „brunatnymi koszulami - stwierdza krótko i zauważa, że w ostatnim czasie wszelkiego rodzaju nacjonalistyczne, ale też militarne, symbole są bardzo popularne.
_- W ostatnich latach obserwujemy w Polsce modę na tzw. odzież patriotyczną, ale to raczej wyraz upodobań nacjonalistycznych, które mogą prowadzić do przemocy wobec „obcych”. Ta moda może wynikać m.in. z języka debaty publicznej i przytłaczającego sposobu mówienia o napływie uchodźców. Tworzy to rodzaj presji, wobec której niektórzy ludzie zakładają taki ubiór, który staje się swoistą ideologiczną manifestacją. Dla mnie jednak to samonakręcająca się spirala niezrozumiałego strachu i nienawiści. _

bEqDsYFF

SAMONAKRĘCAJĄCA SIĘ SPIRALA STRACHU I NIEŚWIADOMA DEKORACJA?
Mariusz Szczygieł dodaje również, że we współczesnym świecie symbole wojny, cierpienia milionów ludzi i okrutnego barbarzyństwa nie mają już takiej siły, jak kiedyś. Stały się – jak to określa – dekoracją.
- Oto mamy przykład z życia i mody. Wojna jako ozdoba – podsumowuje.

CZY NA PEWNO "BRUNATNA"?
Sprawa wydaje się być zamknięta, bo oto marka pod wzpływem opinii publicznej i komentarza znanego reportera usuwa produkt ze strony internetowej i sklepów stacjonarnych, nie chcąc narażać się na dalszy hejt. Nas jednak zastanawia początek tej modowej afery. Przyglądając się uważnie projektowi Reserved i przeglądając wojskowe mundury z okresu II wojny światowej, nie mamy pewności, czy koszula polskiej marki rzeczywiście jest podobna do tej, którą przed dziesięcioleciami nosiła hitlerowska młodzieżówka. Nam zdecydowanie bardziej niż z Hitler-Jugend kojarzy się z mundurem US Army i ogólnie odzieżą zachodnich wojsk. Może, oskarżając Reserved o inspiracje niemeckim nazizmem popadliśmy z jednej skrajności w drugą skrajność i szukamy fanatyzmu tam, gdzie jest tylko moda? A jakie wy macie zdanie na ten temat?

Zobacz także: Zobaczie też, co się stało, gdy Filip Chajzer pokazałam Polakom symbol "SS"!
bEqDsYGa
KOMENTARZE
(38)
bond
4 lata temu
pawelo kukic i jego brunatne czopki wykupily zapas
antyfan
4 lata temu
Nie ma to jak nieudacznicy z antify, którzy na siłę czegoś się dopatrują. Sami zaś powinni się zdelegalizować za poparcie ruchów komunistycznych i szkodliwego dla rodziny stylu życia. Koszula, jak koszula. Żal, że firma dała się zastraszyć nielicznej grupie osób, która i tak nie robią zakupów w sieciówkach, więc ich protest był bez znaczenia. Co zaś tyczy się odnoszenia faszyzmu do ONR, to jest to tak samo trafne, jak porównanie antify do HJ. Choć zapewne antifie bliżej do HJ. Czemu? NSDAP ma literkę "S" określającą socjalistyczny rodowód partii, czyli coś antifie i protestującym bliskiego.
161
4 lata temu
Pozazdrościli Thorowi Steinerowi. A ich ciuchy to i tak galeriowy syf..
bEqDsYGb
izakOOO
4 lata temu
psia jucha
leon
4 lata temu
Koszul nie ma, reklama została.
Man Dość
4 lata temu
To tylko część akcji ocieplania wizerunku 3 rzeszy. Akcja wkrótce obróci się przeciwko polakom i Polsce, wiecznie nie zadowolonym. Dajmy spokój dawnym czasom "Jest wspaniale!" Kto powiedział NIE !
klop90
4 lata temu
Marka Reserved znowu robi ludzi w balona
Mam Dość
4 lata temu
To bardzo ważne. Ktoś tą firmę powinien prześwietlić. Jeśli sama tego nie zrobi! Kariera tej firmy jest błyskotliwa i błyskawiczna, a może jak blitzkrieg?! Polska firma sięga po hitlerowskie wspomnienie, aby stworzyć nowy styl dla wnuków tych którzy przeżyli Majdanek, Auschwitz, Sobibór. Nadludzie znów górą. Wkrótce polski św. Mikołaj będzie produkowany w Chinach z twarzą Hitlera i sprzedawany w polskich sklepach dla polskich dzieci. To będzie hit i produkt firmowy, w przystępnej cenie! Każdego musi na niego być stać. Tego wymaga powszechny dostęp, moda i biznes. Zwłaszcza ten polityczny! Czy to tylko bezgraniczna głupota, czy jednak POLITYCZNY polityczny? HEJ Polacy ocknijcie się! POLSKA WAM ZNIKA! Rozpływa się! Nihilizm zabija patriotyzm i tożsamość Polaków na oczach wszystkich i zgodnie z naszym, jakże otwartym prawem, którego nie wolno zmieniać!
Mam Dość
4 lata temu
To bardzo ważne. Ktoś tą firmę powinien prześwietlić. Jeśli sama tego nie zrobi! Kariera tej firmy jest błyskotliwa i błyskawiczna, a może jak blitzkrieg?! Polska firma sięga po hitlerowskie wspomnienie, aby stworzyć nowy styl dla wnuków tych którzy przeżyli Majdanek, Auschwitz, Sobibór. Nadludzie znów górą. Wkrótce polski św. Mikołaj będzie produkowany w Chinach z twarzą Hitlera i sprzedawany w polskich sklepach dla polskich dzieci. To będzie hit i produkt firmowy, w przystępnej cenie! Każdego musi na niego być stać. Tego wymaga powszechny dostęp, moda i biznes. Zwłaszcza ten polityczny! Czy to tylko bezgraniczna głupota, czy jednak POLITYCZNY polityczny? HEJ Polacy ocknijcie się! POLSKA WAM ZNIKA! Rozpływa się! Nihilizm zabija patriotyzm i tożsamość Polaków na oczach wszystkich i zgodnie z naszym, jakże otwartym prawem, którego nie wolno zmieniać!
aqq
4 lata temu
Pana Szczygła chyba niezdrowo poniosło. Koszula jak koszula, każda koszula inspirowana elementami militarnymi komuś z czymś się będzie kojarzyć. Do tego bezmyślny hejt na zawołanie jakiegoś leminga w rurkach, bo jemu coś się przywidziało - ludzie, zastanówcie się, zanim "zbojkotujecie" kogoś lub coś na "wezwanie" jakiegoś kolesia z sieci. W zasadzie najprzytomniej w tym wszystkim zachowała się sama firma: zobaczyli problem, zamknęli temat, wyjaśnili i tyle.
dsd
4 lata temu
Lol normalna koszula, powalilo już calkiem ludzi !!!!
Fryt
4 lata temu
Nie kupuje u oszustow! Niech sobie teraz zrobia spot reklamowy "Reserved szuka klientow z Polski"
ccccc
4 lata temu
poznac pana po cholewach.
bEqDsYFT
ja
4 lata temu
Każda koszula w stonowanych kolorach khaki/oliwka będzie przypominała mniej lub bardziej jakiś mundur. A czarne koszule można nosić? Faszyści od Mussoliniego nosili czarne koszule! - wycofać! A piaskowe? Afrika Korps nosiła! - wycofać. A białe ubrania wolno nosić? Wehrmacht w zimę nosił - wycofać! :)
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić