Grzegorz Burtan

Trzy planety podobne do Ziemi odkryte. Naukowcy sprawdzą, czy może tam być życie

Podziel się:

Z każdym kolejnym odkryciem dowiadujemy się coraz więcej o tym, co znajduje się poza Układem Słonecznym. Tym razem naukowcy z Uniwersytety Genewskiego odkryli w sąsiadującym systemie gwiezdnym trzy planeta, o masie zbliżonej do Ziemi.

(NASA)

Odkrycie było możliwe dzięki użyciu spektrometrowi HARPS oraz Europejskiemu Obserwatorium Południowemu (ESO) w Chile. Planety orbitują wokół czerwonego karła YZ Ceti. Znajduje się on w odległości 12 lat świetlnych od naszego układu, w gwiazdozbiorze Wieloryba.

Zobacz także: Tak w kosmosie radzą sobie zwierzaki

Planety krążą w niewielkiej odległości od gwiazdy. Jjak podaje serwis Tylko Astronomia, są to odpowiednio 0,016 AU, 0,021 AU i 0,028 AU (1 AU to około 150 milionów kilometrów). Planeta, która jest najbliżej gwiazdy, posiada około 75 proc. masy Ziemi. Środkowa waży niemal tyle samo, bo posiada 98 proc. masy. Najdalej ustawiona zaś jest cięższa od naszej planety o 14 proc.

Badaczom udało się również ustalić, ile każde ciało niebieskie potrzebuje czasu na pełny obrót wokół gwiazdy. W kolejności od najbliższej to odpowiednio 1,97, 3,06 oraz 4,66 dnia.

Naukowcy spróbują teraz ustalić, czy na planecie istnieją warunki do życia dla bakterii. Na razie nastroje są sceptyczne – czerwone karły nie emitują takiej ilości światła jak nasze Słońce. Tego, czy podobieństwo planet z Ziemią kończy się na podobnej masie, dowiemy się w przyszłości.