o2 - Serce Internetu
Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
  • QUIZY
Wróć na
Wojciech Gojke
Wojciech Gojke
|
aktualizacja

W Gdyni powstaje największy na świecie prom hybrydowy

4
Podziel się

Gdyńska stocznia Crist rozpoczęła budowę promu pasażersko-samochodowego dla dużego norweskiego armatora Color Line. To będzie największa tego typu jednostka na świecie.

W Gdyni powstaje największy na świecie prom hybrydowy
(ulstein.com)
bEJzoLfp

Color Hybrid to kolejna jednostka z napędem hybrydowym, która powstanie w gdyńskiej stoczni. Zastąpi na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja) niemal o połowę mniejszy statek o nazwie Bohus. Nowy, o długości 160 m i szerokości ponad 27 m, przyjmie jednocześnie 2 tys. pasażerów oraz 500 samochodów.

– Właśnie rozpoczęliśmy proces cięcia stali, czyli budowę konstrukcji promu. Na tę chwilę, bo trudno wyrokować, jak sytuacja będzie wyglądała za dwa lata, to największy prom hybrydowy świata – mówi Tomasz Wrzask ze stoczni Crist.

Trasa, jaką będzie pokonywać statek wyniesie 70 km, a przepłynięcie jej zajmie ok. 2 godz. i 20 min., czyli o 10 min. mniej niż dotychczas. Prom ma cechować się wysoką manewrowością oraz wydajnym elekryczno-spalinowym układem napędowym. Jego maksymalna nośność ma wynosić 3,2 tys. ton. Proces ładowania baterii będzie odbywał się każdorazowo podczas postoju w porcie.

bEJzoLfr

Stocznia w Gdyni – nowoczesna i konkurencyjna

– Cieszymy się, że największy prom hybrydowy świata powstanie w dużej części w naszej stoczni. To kolejny projekt, który potwierdza naszą silną pozycję na rynku innowacyjnych jednostek pasażerskich – komentuje Wrzask.

W stoczni powstanie cały kadłub statku i duża część wyposażenia, zaś ostatnie prace wykończeniowe będą realizowane w norweskiej stoczni Ulstein. Color Hybrid ma wejść do eksploatacji latem 2019 r.

bEJzoLfx

Budowa statku jest elementem większego planu, który zakłada popularyzację promów hybrydowych. Tego typu napęd ma szansę zastąpić tradycyjne silniki również w mniejszych jednostkach. Ich zaletą jest niwelowanie hałasu i emisji spalin. Jednym z dostawców systemów hybrydowych dla branży morskiej jest Rolls-Royce.

Kolejny projekt w gdyńskiej stoczni

Warto przypomnieć, że to niejedyny projekt, jaki realizuje obecnie gdyńska stocznia. W najbliższych dniach rusza budowa jednostki dla islandzkiego Urzędu Transportu Drogowego. Pod koniec maja stocznia zakończyła z kolei prace nad hybrydowym promem Elektra, który został zamówili Finowie.

Zobacz także: Wypoczynek w kraju? Zobacz, gdzie pogoda będzie najlepsza
bEJzoLfS
KOMENTARZE
(4)
.....
4 lata temu
" który został zamówili Finowie." Artykuły typu kopiuj wklei
sk
4 lata temu
Niemcom nie na rękę zamówienia w naszych stoczniach, a peowczyki chcieli stocznie utopić.
pilot
4 lata temu
Tak, zwłaszcza okrętów wojennych, kilkanaście lat non stop te same dwie sztuki
bEJzoLfT
cvb
4 lata temu
A kto chcial sprzedac nasze stocznie. Tusek. A jakos budowy statkow ida nonstop.
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić