o2-logo
  • Quizy
Karolina Modzelewska

Wielki sukces archeologów. W Sacharewie pod Hajnówką odnaleźli pradawną osadę

Podziel się

Kolejne tajemnice Puszczy Białowieskiej odkryte przez archeologów. Wśród reliktów przeszłości odnaleziono m.in. paleniska, piece i dziury po budowlach. Wszystko za sprawą przypadku. To bezcenne odkrycie.

Archeolodzy odkryli osadę pod Hajnówką.
Archeolodzy odkryli osadę pod Hajnówką. (UKSW, Dr Kamil Niedziółka)
bDyFKMOJ

Archeolodzy pod kierownictwem prof. Przemysława Urbańczyka z Instytutu Archeologii UKSW natrafili na ślady osadnictwa na terenach Puszczy Białowieskiej. Odkrycie miało charakter przypadkowy. Doszło do niego podczas wykonywania odwiertów geologicznych na jednej ze śródleśnych polan, położonej w pobliżu koryta rzeki Leśnej.

Stanowisko archeologiczne w Leśnictwie Sacharewo zostało wytypowane do badań wykopaliskowych ze względu na swoją charakterystykę. Obszar był dogodnym miejscem do rozwoju osadnictwa, ponieważ w pobliżu znajduje się ciek wodny i można mówić o delikatnym nachyleniu terenu.

bDyFKMOL

Badania wykopaliskowe realizowano pod nadzorem dr Kamila Niedziółki. W ich trakcie wykorzystano nowoczesne narzędzia archeologiczne: zaawansowaną geodezję, drony i fotogrametrię.

Odkryto ślady dawnego osadnictwa

Archeolodzy odnaleźli liczne fragmenty ceramiki z różnych okresów, a wśród nich: paleniska, piece, jamy zasobowe i liczne dołki posłupowe. Na terenie stanowiska archeologicznego w Sacharewie znaleziono także fragmenty naczyń glinianych, krzemienie, przedmioty z metali i szkła.

Zgromadzone przedmioty pozwoliły oszacować, że osadnictwo na tym obszarze rozwijało się w ostatnich wiekach p.n.e. oraz w pierwszych wiekach naszej ery. Aktywność ludzi w tym okresie wiązała się z kulturą ceramiki sztrychowanej, a następnie z kulturą wielbarską.

bDyFKMOR

Archeolodzy wskazują jednak, że stanowisko posiada znacznie szerszą chronologię. Świadczą o tym monety z XVII wieku, a także narzędzia krzemienne wykorzystywane na przełomie neolitu i epoki brązu na które napotkał zespół badaczy.

Trwają dalsze badania

Archeolodzy prowadzą dalsze badania. Jak wskazuje prof. Przemysław Urbańczyk, obszar obfituje w wiele fascynujących obiektów archeologicznych. Trwają badania kurhanów, starożytnych pól czy śladów wojen.

- Staramy się zarejestrować wszystkie ślady bytności człowieka na terenie Puszczy Białowieskiej. Badamy osadnictwo i cmentarze, układy pól ornych od pradziejów, aż do XX wieku – powiedział prof. Przemysław Urbańczyk w rozmowie z WP Tech.

bDyFKMOS

Odkrycia archeologów stanowią ważny wkład w badanie osadnictwa na terenie Puszczy Białowieskiej.

bDyFKMPm