Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
Artykuł Sponsorowany
|
aktualizacja
Artykuł sponsorowany

Czy wojna na Ukrainie ma wpływ na kolejowy transport towarów z Chin?

Podziel się:

Agresja Rosji na Ukrainę wywołała obawy, czy transport ekspresowymi pociągami towarowymi z Chin do RP nadal będzie mógł być realizowany. Niepewność tę potęgują jeszcze problemy, z którymi boryka się fracht morski. Czy jednak wojna na Ukrainie ma wpływ na przewóz koleją towarów z Chin?

Czy wojna na Ukrainie ma wpływ na kolejowy transport towarów z Chin?
(materiały partnera)

Okres pandemii odkrył przed przedsiębiorcami prowadzącymi handel z Chinami wszystkie narastające problemy związane z wykorzystaniem frachtu morskiego do transportu ładunków. Zamknięte z powodu COVID porty, narastające kolejki, rolowanie kontenerów, wydłużające się oczekiwanie na importowane towary, dramatycznie rosnące ceny za usługi transportowe, a nawet jednorazowe wydarzenia, takie jak zablokowanie Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given spowodowały, że coraz więcej przedsiębiorców zaczęło poszukiwać alternatywnych możliwości transportowych na trasach międzykontynentalnych. Dla wielu rozwiązaniem stał się transport kolejowy realizowany Nowym Jedwabnym Szlakiem, który nie tylko dawał gwarancję dostarczenia ładunku, to jeszcze robił to w czasie 3 razy krótszym i za niższą cenę niż przewóz kontenerowcem. Rozpoczęcie wojny na Ukrainie podsyciło obawy o ciągłość łańcuchów dostaw i, na bazie problemów ze spedycją morską, rozpaliło je ponownie. Niepotrzebnie. 

Czy działania wojenne mają wpływ na przewóz koleją ładunków z Chin do Polski i Europy? 

Przebieg Nowego Jedwabnego Szlaku

Trasa głównej nitki Nowego Jedwabnego Szlaku przebiega przez tereny należące do Chin, Kazachstanu, Rosji i Białorusi. Na odcinku europejskim nie jest zagrożona działaniami wojennymi, ponieważ położona jest w odległości ok. 300 i więcej kilometrów od granicy ukraińsko-rosyjskiej. Do Polski wbiega od strony Białorusi do terminala w Małaszewiczach. 

Warto jednak nadmienić, że Nowy Jedwabny Szlak to umowna nazwa szeregu połączeń kolejowych. Jedna z nitek przebiega w granicach Ukrainy i po rozpoczęciu działań wojennych została zamknięta dla transportu. Warto jednak podkreślić, że obejmowała ona jedynie ok. 2% całego wolumenu kontenerowego trafiającego do naszego kraju z Chin. Należy podkreślić, ze po zniszczeniu infrastruktury kolejowej na Ukrainie cały wolumen ładunku został przekazany do realizacji na główną nitkę przebiegającą przez Białoruś do Małaszewicz.  

Nowy Jedwabny Szlak i uwarunkowania polityczne

Głównym pomysłodawcą i wykonawcą projektu ekspresowych pociągów towarowych z ChRL do Europy były Chiny. To one stoją za realizacją całej inwestycji. W obecnych warunkach geopolitycznych, przy upadku znaczenia Rosji w stosunkach międzynarodowych i poszukiwaniu przez ten kraj wsparcia u mocarstw światowych — przede wszystkim w Chinach, trudno wyobrazić sobie możliwość, że Rosja zablokuje funkcjonowanie jednego z głównych projektów eksportowych sąsiada. 

Warto podkreślić, że dla ChRL Nowy Jedwabny Szlak jest inwestycją strategiczną, która uniezależnia kraj w pewien sposób od dominującej pozycji Stanów Zjednoczonych w organizacji frachtu morskiego. Ekspresowe pociągi towarowe są doskonałym sposobem na ominięcie zaangażowania Amerykanów i jednocześnie dają gwarancję nieograniczonego eksportu towarów. Co więcej, są idealnym rozwiązaniem dla zachodnich chińskich prowincji, które w porównaniu do pacyficznego wybrzeża Państwa Środka są stosunkowo biedne i wciąż szukają sposobów na przyspieszenie rozwoju gospodarczego. Dla Chin możliwość bezpośredniego dostarczenia towarów do bogatej Europy, będącej niezwykle chłonnym rynkiem zbytu, jest żyłą złota, z której państwo to z pewnością nie zrezygnuje. 

O kluczowym znaczeniu dla Chin trasy kolejowej do Europy świadczy fakt, że od początku istnienia jest ona dotowana z państwowych środków. W dłuższej perspektywie można oczekiwać, że poziom dofinansowania będzie się stopniowo zmniejszał, aż do całkowitego urynkowienia cen. Trudno określić, kiedy to się stanie, ponieważ nie wiadomo, jaki jest poziom dotowania tego projektu. Nie zmienia to postaci rzeczy, że fracht kolejowy towarów z Chin od momentu funkcjonowania Nowego Jedwabnego Szlaku stał się niezwykle konkurencyjny dla transportu drogą morską — zarówno pod względem czasu przewozu ładunków, jak i ceny, którą trzeba za niego zapłacić. 

Co więcej, Nowy Jedwabny Szlak to także trasa wykorzystywana przez Rosjan do transportu towarów z ChRL. W dobie sankcji nałożonych przez demokratyczny świat dostęp do chińskich towarów może być dla Rosji rozwiązaniem wielu problemów z zaopatrzeniem, także w podstawowe produkty.  

Sytuacja na kolejowym Jedwabnym Szlaku — stan na dziś

Działania wojenne prowadzone u naszych wschodnich sąsiadów nie mają wpływu na systematyczny transport ładunków realizowanych w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Co więcej, jest on nie tylko niezagrożony pod względem wolumenu kontenerów i czasu transportu, ale systematycznie podnosi wydajność transportu ładunków na trasie relacji Chiny-Polska i Polska-Chiny. Spedycja kolejowa jest już nie tylko 3 razy krótsza, niż fracht morski, ale staje się tańsza niż przewóz ładunków kontenerowcami. 

Te dwie kwestie — krótszy czas przewozu oraz niższa cena za usługę sprawiają, że ekspresowe pociągi wybierane są przez coraz większą liczbę firm. Korzystają z nich coraz częściej także duże przedsiębiorstwa, które rocznie przewożą z ChRL tysiące kontenerów. Co więcej, cenią fracht kolejowy także za przewidywalność i możliwość utrzymania nieprzerwanego łańcucha dostaw.

Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
o2pl
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić