Wprowadzanie opakowań do obrotu
Opakowanie to nieodłączny element internetowej sprzedaży – towar wysyłany do odbiorcy musi być właściwie zabezpieczony. Dzięki temu dotrze do adresata w nienaruszonym stanie.
Należy jednak pamiętać, że jako przedsiębiorca (np. właściciel sklepu internetowego), wprowadzasz opakowania do obrotu. Dzieje się to, gdy pakujesz wybrany produkt m.in. w karton, folię, kopertę lub inny rodzaj zabezpieczenia.
Do podmiotów wprowadzających opakowania do obrotu zalicza się:
- przedsiębiorców importujących produkty z zagranicy, które są wprowadzane do obrotu w Polsce,
- producentów z własną marką wprowadzoną do sprzedaży w Polsce,
- marka zlecająca produkcje swoich wyrobów,
- sklep internetowy wysyłający towary do klientów na terenie Polski,
- działalność oferująca produkty sprowadzane zza granicy,
- lokal gastronomiczny z ofertą posiłków na wynos.
Te warunki kwalifikują Twoją firmę jako podmiot wprowadzający opakowania. To oznacza konieczność rejestracji w BDO, czyli Bazie Danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
Jak zarejestrować się w BDO?
Aby zarejestrować BDO w sklepie internetowym, wniosek możesz złożyć elektronicznie na platformie ePUAP przy pomocy profilu zaufanego. Kiedy dodasz firmę do rejestru, musisz wnieść opłatę rejestrową w wysokości:
- 100 zł – dotyczy mikroprzedsiębiorców,
- 300 zł – dla pozostałych firm.
W kolejnych latach roczna opłata będzie wynosić tyle samo, co wpłata rejestrowa. Należy ją opłacić do ostatniego dnia lutego, w roku, którego dotyczy składka. Od momentu uzyskania numeru BDO musisz stosować go w dokumentacji firmowej, na paragonach, fakturach i umowach.
Numer BDO – co oznacza w praktyce?
Jeśli masz numer BDO, wiąże się z kilkoma dodatkowymi obowiązkami. Jako przedsiębiorca musisz:
- prowadzić ewidencję opakowań wprowadzanych do obrotu,
- zapewnić odpowiedni poziom recyklingu dla opakowań wprowadzonych do obiegu. Możesz zrobić to samodzielnie lub uiścić tzw. opłatę produktową. Jej wysokość zależy m.in. od rodzaju i odzysku opakowań oraz ustawowego poziomu recyklingu,
- brać czynny udział w publicznych kampaniach edukacyjnych – możesz wnieść opłatę lub zorganizować je samodzielnie,
- przestawić roczne sprawozdanie wprowadzonych opakowań – do 15 marca danego roku.
BDO w sklepie internetowym – czy wszystkie obowiązki spadają na przedsiębiorcę?
Dodatkowe obowiązki związane z numerami BDO mogą wydawać się uciążliwe. Rozliczanie można jednak zlecić jednej z organizacji odzysku opakowań. Wybrany podmiot pomoże Ci osiągnąć wymagany poziom recyklingu i zapewni wsparcie w działaniach edukacyjnych.
Takie rozwiązanie pozwoli Ci:
- uniknąć wysokich opłat produktowych,
- przekazać kwestie rocznego sprawozdania specjalistom,
- zmniejszyć opłaty na działania edukacyjne,
- korzystać ze wsparcia ekspertów w kwestii rozliczeń wprowadzanych opakowań.