Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
Artykuł Sponsorowany
|
aktualizacja
Artykuł sponsorowany

Rozliczenie czasu pracy kierowcy w transporcie drogowym - najważniejsze kwestie i zmiany w 2022

Podziel się:

Zmiany w branży transportowej od zawsze stanowią spore wyzwania dla pracodawców, tak bardzo zainteresowanych odpowiednim dostosowaniem procesów biznesowych do nowych przepisów. Jakie zmiany dotyczą bezpośrednio rozliczenia czasu pracy kierowców w transporcie drogowym? Sprawdzamy.

Rozliczenie czasu pracy kierowcy w transporcie drogowym - najważniejsze kwestie i zmiany w 2022
Zmiana w procesie ewidencjonowania czasu pracy kierowców (materiały partnera)

Zmiana w procesie ewidencjonowania czasu pracy kierowców 

Oceniając proces dostosowania polskiego prawa drogowego do przepisów, które obowiązują na terenie Unii Europejskiej, warto zwrócić uwagę na fakt, iż nie każda zmiana będzie oddziaływać negatywnie na dotychczasową, relatywnie stabilną sytuację polskiego transportu. Oczywiście, pewne zmiany nie są korzystne z punktu widzenia finansów przedsiębiorstwa, jednak inne zasady wprowadzą usprawnienie w procesie organizacji czasu pracy, uwzględniając jego ewidencjonowanie. 

I to właśnie ewidencja czasu pracy kierowców ulega dużym zmianom, począwszy od 29 maja 2022 roku. Przepisy ujednolicają sposób ewidencji czasu pracy, wprowadzając obowiązek wprowadzenia osobnego rejestru, pełniącego rolę oficjalnego dokumentu zawierającego ewidencję. W przeszłości ewidencja ta mogła przybrać formę wydruków, kart kierowcy, tachografu czy wykresówek. Od teraz dokumenty te stanowią jedynie źródło, na podstawie którego przygotowywana jest oficjalna ewidencja w postaci rejestru. Zgodnie z przepisami powinien on zawierać dane na temat:

  • liczby przepracowanych godzin;
  • liczby godzin nadliczbowych;
  • liczby godzin przepracowanych w nocy;
  • dniach wolnych o pracę;
  • rodzaju i długości zwolnień od pracy;
  • rodzaju i długości innych zwolnień od pracy;
  • długości nieusprawiedliwionych absencji.

Ponadto zmianie uległ także czas przechowywania dokumentacji kierowcy. W przeszłości ewidencja czasu pracy powinna być gromadzona przez 3 lata. Obecnie czas ten został wydłużony do 10 lat. 

Nowe zasady rozliczania wynagrodzenia kierowców 

Zmiana, która ze względu na wprowadzany Pakiet Mobilności rozgrzewa emocje całej branży to rewolucja w obszarze naliczania podstawowego wynagrodzenia kierowcy. Obecnie wynagrodzenie kierowcy będzie równe wynagrodzeniu kierowcy zagranicznemu na tym samym stanowisku. Jeśli zatem zostanie oddelegowany do przewiezienia towaru z Polski do Francji, pensja za ten okres będzie równoważna z wynagrodzeniem francuskiego kierowcy. 

Dlaczego ta kwestia jest tak kontrowersyjna z punktu widzenia pracodawcy? Przede wszystkim ze względu na ogromny wzrost kosztów, jaki prognozowany jest ze względu na wprowadzenie tej nowelizacji. Szacunki wskazują na wzrost kosztów nawet o 40% w przypadku utrzymania jednego kierowcy wykonującego zagraniczne kursy. 

Uniezależnienie wynagrodzenia od wyników 

Spośród wielu zmian wynikających z wprowadzenia pakietu mobilności, na uwagę zasługuje jeszcze jeden, istotny dla kierowców, ale też pracodawców element. Chodzi tu o wyeliminowanie patologii w postaci nagradzania kierowców za bierne zachęcanie do łamania przepisów lub obchodzenia innych regulacji. 

Mowa tu o uzależnieniu wynagrodzenia pracownika od szybkości realizacji dostawy czy liczby przejechanych kilometrów. Niestety wiele razy słychać było o sytuacjach, w których kierowca zmotywowany wyższym wynagrodzeniem, bez względu na panujące warunki starał się zwiększyć swoją efektywność pracy. Na szczęście nowe rozporządzenie uniemożliwi stosowania tego typów składników wynagrodzenia w całkowitej pensji kierowcy. 

Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
o2pl
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić