o2 - Serce Internetu
Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
  • QUIZY
Wróć na
Materiał partnera: Volvo

Bezpieczeństwo dzieci podczas jazdy samochodem. Sprawdź, co Volvo zrobiło, aby chronić dzieci

5
Podziel się

Popularyzacja automobilu i budowa potężnej sieci dróg oddała prędkość w ręce ludu. Jeszcze niecałe 100 lat temu przemieszczanie się szybciej niż 50 km/h możliwe było tylko dzięki pociągom oraz rozpoczynającym swoją karierę samolotom. W obu przypadkach maszyny są pilotowane tylko przez wyszkolonych profesjonalistów. To wszystko zmieniły samochody. Teraz pędzić może każdy. Z różnym skutkiem…

Bezpieczeństwo dzieci podczas jazdy samochodem. Sprawdź, co Volvo zrobiło, aby chronić dzieci
Bezpieczeństwo z Volvo (materiały partnera)
bEKyXQeZ

Ponieważ coraz więcej ludzi zostało postawionych przed zadaniem kontrolowania rozpędzonego samochodu, szwedzka marka Volvo zajęła się problemem, zwiększonego ryzyka wypadków. Jako najpopularniejszy producent samochodów w rodzimej Szwecji, Volvo zdecydowało się podjąć działania w celu mitygacji potencjalnych skutków kolizji i ochrony pasażerów, w tym również tych najmłodszych.

Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa 

Pierwszym wynalazkiem Szwedów były trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Szacuje się, że bezpłatne udostępnienie praw patentowych do tej innowacji innym producentom oraz dynamiczna popularyzacja pasów na całym świecie przyczyniły się do ocalenia ponad miliona ludzkich istnień. Trzypunktowe pasy są genialne, ale mają jedną wadę - ze względu na to, że ich najwyższy punkt mocowania osadzony jest na wysokości głowy dorosłych pasażerów, to rozwiązanie jest nieodpowiednie dla najmłodszych.

Fotelik 

Volvo skupiło swoje działania na poszukiwaniu najbardziej skutecznej metody ochrony dzieci. Szwedzka firma wraz z doktorem nauk medycznych Bertilem Aldmanem praktykującym na Karolinska Insitutet w Sztokholmie rozpoczęli badania nad fotelikiem dla dziecka skierowanym tyłem do kierunku jazdy. Za taki projekt w pewnym sensie odpowiedzialna jest amerykańska misja kosmiczna, którą to konstrukcję fotelika zasugerował Aldman po obejrzeniu startu misji Gemini. Profesor zwrócił uwagę jak NASA usadowiła astronautów, żeby ograniczyć skutki ogromnych przeciążeń podczas startu rakiety. W 1966 ukazała się praca naukowa poparta badaniami przeprowadzonymi wraz z Volvo, która dobitnie utwierdzała w skuteczności takiego rozwiązania.

bEKyXQfb

Ponadto przeprowadzone badania wykazały, że fotelik może być skuteczny jedynie w przypadku, kiedy dziecko jest przypięte do jego konstrukcji podobnie, jak dorośli do swoich foteli za pomocą pasów. Ponieważ Volvo było pionierem w dziedzinie pasów bezpieczeństwa, o bardzo szybko rozpoczęto adaptację tej technologii na potrzeby dziecięcych uprzęży. Tym samym pierwszy fotelik skierowany tyłem do kierunku jazdy, to również pierwsza konstrukcja, która posiada własne pasy bezpieczeństwa do zapinania dziecka.

RWF 

W 1970 powstaje zespół badania wypadków drogowych w Volvo, który przejął prace nad projektem. W efekcie prac testowych powstał komercyjny fotelik dziecięcy. Produkt był gotowy do sprzedaży w 1972 r. Właśnie ten rok Volvo oficjalnie uznaje za oficjalną datę komercyjnego sukcesu dziecięcego fotelika o równomiernym rozkładzie obciążeń i zminimalizowanym ryzyku obrażeń dla układu kostnego. W latach 70-tych na terenie Szwecji sprzedanych zostało prawie tyle samo fotelików RWF (rear way facing), co wynosiła liczba dzieci w wieku 0-4 lat. RWF do dziś jest uznawany za najskuteczniejszą metodę ochrony małych dzieci. Ten typ fotelików, podobnie jak trzypunkowe pasy bezpieczeństwa, stał się popularny na całym świecie.

Starsze dzieci 

W kolejnych latach zespół badania wypadków drogowych Volvo skupia swoje działania na znalezieniu odpowiedniej ochrony dla starszych dzieci. Pamiętajmy, że trzypunktowe pasy kiepsko sobie radzą z niskimi osobami. Jak rozwiązać ten problem? W 1978 firma wynalazła pierwsze w świecie podwyższenie siedziska z regulacją pasa bezpieczeństwa. Takie rozwiązanie pozwalało dzieciom od czwartego roku życia na bezpieczne ułożenie korpusu ciała tak, aby był odpowiednio zabezpieczony w trakcie podróży przodem do kierunku jazdy. Po raz kolejny projekt Volvo okazał się strzałem w dziesiątkę i został spopularyzowany na całym świecie.

bEKyXQfh

Integracja technologii 

W latach 90-tych projektanci zdecydowali się umieścić system umożliwiający podwyższenie siedziska w szwedzkich samochodach na stałe. Takie rozwiązanie dawało wiele korzyści. Przede wszystkim udało się zniwelować ryzyko przypadkowych przejazdów bez fotelika. Życie pisze różne scenariusze i każdy z rodziców z pewnością musiał kiedyś decydować, czy przetransportować dziecko „tylko kawałek” bez odpowiedniego urządzenia. Integracja systemu wyeliminowała tę bolączkę. W praktyce wbudowane podwyższenie siedziska zapewnia też dziecku wygodniejszą pozycję, pozwalając mu wyglądać przez okna. Dzisiaj popularność tego rozwiązania powoli zanika. Po prostu fotelik jest bezpieczniejszy.

Uderzenie boczne 

Opisane przez nas rozwiązania zrewolucjonizowały bezpieczeństwo, ale głównie pomagają w zniwelowaniu skutków wypadków przodem. A co z uderzeniami bocznymi? Ostatnią dekadę ubiegłego millenium Volvo poświęciło wzmocnieniu swoich pojazdów w taki sposób, aby mogły jak najlepiej zabezpieczyć pasażerów (w tym tych najmłodszych) przed uderzeniom w bok.

bEKyXQfi

Odpowiedzią marki na ten problem był system SIPS (Side Impact Protection System). SIPS to system ochrony przed uderzeniem bocznym, który jest integralnym elementem konstrukcji samochodu. Wewnątrz pojazdu zamontowane są strefy pochłaniające energię, a konstrukcja samochodu posiada dodatkowe wzmocnienia w tym wzmocnione ramy foteli. Od lat 90-tych układ jest wspomagany jest przez boczne poduszki powietrzne, a od 1998 Volvo wprowadziło również boczne kurtyny.

Elektroniczni asystenci 

W nowym millennium Volvo kontynuuje walkę o bezpieczeństwo pasażerów z pomocą najnowszych technologii. W 2003 samochody otrzymują system BLIS, który stale monitoruje martwe pole lusterek bocznych. Jeżeli jakiś pojazd znajdzie się w niewidzialnym punkcie, mechanizm informuje kierowcę za pomocą lampki ostrzegawczej. Od 2008 „dodatkowa para oczu” w samochodach Volvo obserwuje nie tylko martwe pola, ale również teren przed samochodem za pomocą układu City Safety bazującym na detekcji laserowej.

Przyszłość, czyli Android Automotive OS 

Niespotykane dotąd możliwości zapewni implementacja kokpitach samochodów Volvo systemu Android Automotive OS. Tworzony wspólnie z Google system operacyjny będzie kontrolował wiele systemów pokładowych, które teraz będą sprzężone z takimi bazami danych, jak Google Maps. To pozwoli na wprowadzenie zupełnie nowych metod biernej i czynnej ochrony wszystkich użytkowników ruchu, w tym dzieci. Przeczytaj więcej na temat systemów bezpieczeństwa Volvo.

bEKyXQfC
Materiał partnera: Volvo
Źródło:
o2pl
KOMENTARZE
(5)
Grażyna
8 miesięcy temu
Wszystko idzie do przodu, więc i technologie zapewniające bezpieczeństwo muszą temu pędowi dorównywać. Fajnie, że są marki jak volvo, które to rozumieją i nie pozostają w tyle.
Gustaw
8 miesięcy temu
Oooo, ta informacja o nowym systemie Androida baaaaardzo ciekawa. Nie zdziwię się, jeśli za niedługo będziemy mieli bezpieczne samosterujące samochody jak w "Powrocie z gwiazd" Lema. Ciekawe, czy Volvo to osiągnie!
vera
8 miesięcy temu
Osobiście dla mnie bezpieczeństwo dzieci jest najważniejsze i nigdy w tym aspekcie nie oszczędzam. Kupuję zawsze najlepsze samochody, czy foteliki samochodowe, na jakie mnie stać i tym sposobem jesteśmy też właścicielami auta marki Volvo.
bEKyXQfD
Dominiczka
8 miesięcy temu
Od zawsze kojarzę Volvo z bezpieczeństwem i wybitnym nagłośnieniem. Dobrze wiedzieć, że są firmy, którym nie tylko zależy na bajerach, ale także na bezpieczeństwie naszych najbliższych.
jacek
9 miesięcy temu
Właśnie po raz kolejny zostaliśmy rodzicami i czas zmienić samochód. Bezpieczeństwo naszych dzieci jest dla najważniejsze. Volvo kusi swoimi rozwiązaniami.
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić