o2 - Serce Internetu
Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
  • QUIZY
Wróć na
Artykuł sponsorowany

Jak mądrze odstawić kawę?

Podziel się

Parzona na wiele sposobów kawa ma dużo dobroczynnych właściwości. Niektóre osoby nie wyobrażają sobie bez niej poranka czy popołudniowego deseru, ale zbyt duże ilości czarnej esencji zwiększają ryzyko różnych chorób. Jej odstawienie stanowi wyzwanie, które jednak warto podjąć.

Jak mądrze odstawić kawę?
Jak mądrze odstawić kawę? (materiały partnera)
bDZnpmlN

Wpływ kawy na organizm, czyli jej plusy i minusy

Kawa powszechnie uznawana jest za jeden z napojów stymulujących pracę układu nerwowego, bez którego jej miłośnicy nie wyobrażają sobie poranka czy przerwy w pracy. Parzona na wiele sposobów posiada dużo dobroczynnych właściwości, m.in. neutralizuje szkodliwy wpływ wolnych rodników czy też wspomaga walkę z otyłością. Mimo to kawa uznawana jest za używkę i wskazane jest jej picie z umiarem. 

Zbyt częste sięganie szczególnie po małą czarną bez mleka i cukru sprzyja wypłukiwaniu z organizmu cennych minerałów, m.in. magnezu i wapnia. Ponadto kawa nasila objawy zespołu jelita drażliwego oraz prowadzi do problemów ze snem i odwodnienia. Jej nadmiar podnosi ciśnienie tętnicze krwi, co stwarza ryzyko chorób serca, a dodatkowo zwiększa poziom kwasów żołądkowych, prowokując zgagę i nadżerki śluzówki żołądka. Im więcej kawy jest wypijane w ciągu dnia, tym bardziej zwiększa się tolerancja na nią, a zjawisko tego typu z czasem wywołuje potrzebę jej spożycia w jeszcze większych ilościach lub o stałych porach. 

bDZnpmlP

Odstawienie kawy wydaje się rozsądną decyzją, jednak niezaspokojenie apetytu na nią zwykle objawia się przykrymi dolegliwościami. Jedną z nich jest ból głowy, z którym nierzadko może poradzić sobie tylko dobry lek z grupy NLPZ, jak Ketonal. Poza tym abstynenta może ogarnąć uczucie ciężkości, zmęczenie, rozdrażnienie, osłabienie koncentracji, pogorszenie wydolności umysłowej i bezsenność, a nawet zaburzenia rytmu serca i zaparcia. Każdy kawosz może inaczej doświadczyć stanu odstawienia, ale mimo wszystko zalecane jest ograniczenie jej spożycia.

Jak odstawić kawę?

Odstawienie kawy z dnia na dzień może okazać się szokiem dla organizmu, zwłaszcza w przypadku osób, dla których jej picie w mocnej, czarnej formie stanowi nieodłączny rytuał dnia. W początkowym okresie diety zwykle nadchodzi rozbicie psychiczne, trudności w koncentracji, bóle głowy i senność, podobnie jak w przypadku jej nadużywania, dlatego dobrze jest kawę odstawiać stopniowo. Zmniejszając liczbę dobowych filiżanek, zwiększa się rokowania co do łagodniejszego przebiegu i powodzenia detoksu.

Jedną z porcji dotychczasowej kawy wypijanej w ciągu dnia dobrze jest zastąpić zdrowszym odpowiednikiem, np. zbożówką, zieloną herbatą, yerba mate, kakao czy sokiem z buraka, natomiast alternatywą dla prawdziwych miłośników smaku kawy może okazać się kawa bezkofeinowa. Ważnym elementem w procesie terapii jest też odpowiednie nawodnienie organizmu. Warto przy tym urozmaicić dietę i dodać do niej produkty bogate w węglowodany złożone, jak brązowy ryż, komosa ryżowa i płatki owsiane oraz przyprawy korzenne, jak imbir i cynamon do śniadania, deserów i napojów. W tym trudnym okresie bezcenny jest relaks w ciągu dnia w dostosowanych do preferencji formach, jak joga, medytacja czy muzykoterapia.

bDZnpmmq
Artykuł sponsorowany
Źródło:
o2pl
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić