Aldona Brauła
Aldona Brauła|

Jak obliczyć ludzki wiek psa? Naukowcy obalają mity

Naukowcy obalają znany mit, jakoby jeden rok psa był równowartością 7 lat ludzkich. Podają także metodę na obliczenie "ludzkiego" wieku naszych pupili.

Jak obliczyć ludzki wiek psa? Naukowcy obalają mity
(Pixabay)

Naukowcy z University of California na łamach czasopisma "Cell Systems" opublikowali badania dotyczące liczenia "ludzkiego" wieku psa. Obalili popularny mit, mówiący, że wystarczy pomnożyć przez siedem liczbę lat życia psa. Korzystają z niej ludzie na całym świecie, nawet weterynarze.

Aby policzyć "ludzki" wiek psa potrzebne są badania genetyczne. Jest to dość skomplikowana metoda, ale daje dokładne wyniki. Polega na prześledzeniu epigenetycznych modyfikacji – naturalnych dodatków do genomu, które w komórkach włączają i wyłączają poszczególne geny. Dla psa są dla trochę jak zmarszczki dla człowieka.

To logiczne, jeśli się nad tym zastanowić - przecież 9-miesięczny pies może mieć szczenięta, więc wiedzieliśmy już, że liczenie według reguły 1:7 nie jest dokładną miarą wieku – powiedział kierujący badaniami profesor Trey Ideker.