o2 - Serce Internetu
Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
  • QUIZY
Wróć na
Artykuł sponsorowany

Potas – poznaj najważniejsze informacje na jego temat

Podziel się

Zdrowa i zbilansowana dieta stanowi podstawę funkcjonowania człowieka. Nie może być pozbawiona potasu, który ma korzystne działanie na układ nerwowy, ciśnienie krwi oraz prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Na co jeszcze wpływa potas? Jakie są objawy jego niedoboru lub nadmiaru w organizmie? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym tekście.

Potas – poznaj najważniejsze informacje na jego temat
Potas – poznaj najważniejsze informacje na jego temat (materiały partnera)
bELyoyAB

Potas – podstawowe informacje

Potas pełni w ludzkim organizmie szalenie istotną rolę. Znaleźć go można w każdej tkance organizmu. Jest składnikiem mineralnym, który wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego i mięśniowego. Potas jest podstawowym jonem ludzkiego organizmu i każdej komórki ciała, który podtrzymuje ich potencjał elektryczny. Odpowiada za generowanie skurczu mięśnia sercowego. Jest niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu komórek układu bodźco-przewodzącego mięśnia sercowego, ale też komórek kurczliwych serca, komórek nerwowych czy komórek mięśni obwodowych.

Na jakie aspekty funkcjonowania organizmu potas ma dobry wpływ?

Potas ma korzystny wpływ na zdrowie kości, zębów i dziąseł. Wysokie spożycie potasu pomaga też w zwalczaniu chorób autoimmunologicznych. Ogranicza też ryzyko zachorowania na cukrzycę. Potas ogranicza też powstawanie kamieni nerkowych, optymalizując wchłanianie wapna w nerkach. Co ważne, potas zmniejsza również prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu poprzez zmniejszenie nadciśnienia tętniczego. Nieodpowiedni poziom potasu może mieć negatywny wpływ na ich pracę. Zapotrzebowanie organizmu na potas wynosi około 3500 mg na dobę. Wystarczy zjeść 4 banany, aby być pewnym, że dostarczyło się tego składnika mineralnego w odpowiedniej ilości.

bELyoyAD

Jakie są źródła potasu w diecie?

Niektóre pokarmy mają zwiększoną ilość potasu, inne zmniejszoną, choć dodać należy, że substancja ta występuje niemal w każdym pożywieniu. Jednym z najlepszych źródeł potasu w diecie są banany i pomidory, ale również warzywa strączkowe i ziemniaki. Sporo potasu zawiera też cukinia i bakłażan, jak również chrzan, kalarepa, brukiew, bób, botwinka czy burak. Także nasiona w postaci soi dostarczają sporo potasu. Jego cennym źródłem jest też mleko czy mięso. Potas znaleźć można także w suszonych owocach i kakao, jak również w produktach zbożowych. Za mała podaż potasu może mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka.

Dlaczego warto suplementować potas?

Potas to składnik niezbędny do syntezy białek mięśniowych, a jego niedobory mogą prowadzić do kłopotów z regeneracją mięśni po wysiłku fizycznym. Dlatego przy zbyt małych ilościach w mięśniach nasila się gromadzenie kwasu mlekowego, a w skrajnych przypadkach nawet uszkodzenie komórek mięśniowych. Sportowcy, którzy dużo trenują, powinni uzupełniać potas wraz z pożywieniem. Można też sięgnąć po suplementację.

bELyoyAJ

Podstawowe przyczyny niedoboru potasu w ludzkim ciele

Niedobór potasu może pojawić się w zaburzeniach hormonalnych (nadczynności tarczycy), alkoholizmie, przewlekłych biegunkach, chorobach jelit, problemach z funkcjonowaniem nerek, ale też przy lekoterapii. Każda z tych dolegliwości może prowadzić do powstawania niedoboru potasu u pacjenta. Konsekwencje niedoboru potasu to przede wszystkim zaburzenia rytmu serca (zarówno zbyt wolne, jak i zbyt szybkie bicie). To poważny stan, którego nie należy lekceważyć. Jeśli chodzi o leki, one również mogą mieć wpływ na poziom potasu w organizmie. Najczęściej spotykane w tej kategorii są leki diuretyczne. Niedobór potasu w ciele to również efekt przebytej choroby gastrycznej lub nieodpowiedniego trybu życia, ale też okresu wyjątkowo intensywnego wysiłku fizycznego.

Jakie są objawy niedoboru potasu?

Najpopularniejsze objawy niedoboru potasu to przede wszystkim drżenie mięśni, częste skurcze mięśni, podwyższone ciśnienie krwi, opuchlizna rąk i nóg, zaburzenia pracy serca, senność, zagęszczenie moczu czy zawroty głowy. Pacjenci cierpiący na niedobory potasu skarżą się również na apatię i ogólne osłabienie organizmu, a także na spadek samopoczucia. Kolejnym objawem niedoboru tego ważnego składnika mineralnego może być wypadanie włosów czy łamliwość paznokci. Niektórzy zgłaszają problem z mrowieniem i drętwieniem kończyn. Kobiety mogą uskarżać się na bolesne miesiączki czy trądzik.

bELyoyAK

Jakie są przyczyny i objawy nadmiaru potasu w organizmie?

Nadmiar potasu w organizmie, nazywany też hiperkaliemią, występuje wtedy, gdy stężenie tego składnika wynosi 5,5 mmol/L. Stan ten może występować u pacjentów z kwasicą cukrzycową czy przy rozpadach guzów nowotworowych, ale także w przewlekłych chorobach nerek (na przykład w ostrej niewydolności nerek), przy sepsie czy hipertermii złośliwej. Wśród objawów tego stanu należy wymienić osłabienie siły mięśniowej oraz zaburzenia rytmu serca (bradykardia, migotanie komór czy asystolia). Znamienne są także zmiany w zapisnie EKG oraz spadek objętości wyrzutowej serca. Symptomem może być też zaburzenie czucia w kończynach lub też uczucie gorąca lub zimna. W przypadku wielu pacjentów hiperkaliemia nie daje jednak żadnych objawów.

bELyoyBe
Artykuł sponsorowany
Źródło:
o2pl
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić