oprac. Aleksander Ruciński| 
aktualizacja 

W upał zajrzyj pod maskę. Kierowcy zapominają i później żałują

120

Upały to wyzwanie dla każdego auta, w szczególności dla układów chłodzenia. Ewentualne niedomagania najczęściej wychodzą na jaw właśnie latem. Nie zawsze jednak musi być to związane z usterką. Nierzadko przyczyna jest naprawdę banalna.

W upał zajrzyj pod maskę. Kierowcy zapominają i później żałują
Chłodnice starych aut bywają zabrudzone (autokult)

Wysokie temperatury panujące obecnie w Polsce obnażają niedoskonałości związane z układem chłodzenia. Z racji wieku i wyeksploatowania problemy częściej występują w starszych autach. Zazwyczaj zaczyna się od wentylatora chłodnicy, włączającego się podejrzanie często lub pracującego bez przerwy, by zbić temperaturę w układzie. Niestety nie zawsze z właściwym skutkiem.

Jeśli wentylator pod maską waszego auta pracuje pełną parą, a wskazówka temperatury cieczy ciągle pnie się w górę, może to oznaczać problemy z wydajnością układu chłodzenia. Przyczyn może być wiele, ale nie wszystkie muszą oznaczać duże wydatki. Czasem o spadku sprawności układu chłodzenia decydują błahostki, których usunięcie nie musi być drogie.

Wiele problemów, szczególnie w starszych autach, jest bowiem wynikiem niewłaściwej konwersacji. Kierowcy, a czasem i mechanicy, zapominają o tym, że chłodnica to urządzenie wrażliwe na zanieczyszczenia. Choć w większości aut jest dość szczelnie osłoniętym elementem, po latach bywa zalepiona brudem, liśćmi czy pozostałościami owadów, przez co działa w ograniczonym stopniu lub wcale nie spełnia swojej funkcji.

Zwykłe czyszczenie potrafi zdziałać cuda. Najlepiej zrobić to miękką szczotką i wodą, tak by nie uszkodzić elementów elektronicznych oraz delikatnych blaszek tworzących żebra chłodnicy. Niestety zdarza się również, że chłodnica jest zabrudzona od środka, a wszelkie nieczystości krążą w układzie obniżając jego sprawność.

Wówczas skutecznym sposobem jest płukanie chłodnicy połączone z wymianą płynu, pozwalające usunąć wszelkie nieczystości nagromadzone od czasu ostatniej wymiany. Mowa o osadach wytrącających się ze starego płynu, odpadach pokorozyjnych lub co gorsza - kamieniu - który wytrącił się np. w wyniku wykorzystania płynu o niewłaściwych parametrach lub wody.

Czyszczenie i płukanie chłodnicy to czynność, którą warto powtarzać co 3-5 lat. Niestety wielu kierowców w ogóle o tym nie pamięta, narażając się na problemy z układem chłodzenia. A te zazwyczaj wychodzą na jaw w najmniej sprzyjającym momencie.

Zobacz także: Niebezpieczna szarża motocyklisty w Bydgoszczy. Nagranie policji z pościgu
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić