Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
Artykuł Sponsorowany
|
aktualizacja
Artykuł sponsorowany

Co daje połączenie SEO i UX?

Podziel się:

Przystępując do oceny efektywności działań marketingowych lub sprzedażowych, należy wziąć pod uwagę wskaźnik konwersji, czyli reakcji ze strony internautów. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, ilu użytkowników (w ujęciu procentowym) podjęło zamierzone działania w trakcie wizyty na stronie. Mogą być nimi: zakup produktu, wypełnienie formularza, zapisanie się do newslettera, założenie profilu klienta. Dzięki tego typu działaniom początkowo mało zainteresowany użytkownik może przeistoczyć się w usatysfakcjonowanego klienta. Na stronach internetowych i platformach zakupowych nie brakuje więc opcji wpływających na wzrost konwersji. Świetnym przykładem są działania SXO.

Co daje połączenie SEO i UX?
(materiały partnera)

SXO - co to takiego?

SXO stanowi połączenie terminów SEO i UX. Pierwszy z nich - SEO, to w rozwinięciu Search Engine Optimization. Jego celem jest podjęcie takich działań, które doprowadzą do uzyskania jak najwyższej pozycji danej witryny w wyszukiwarce Google. 

Należy jednak zacząć od optymalizacji strony internetowej. Wyróżnia się optymalizację:

  • on-site, polegającą m.in. na wzbogaceniu treści o odpowiednią liczbę słów kluczowych bądź zdefiniowaniu metadanych dla danych adresów URL;
  • off-site, skupiającą się na działaniach w mediach społecznościowych oraz tzw. link buildingu. Dzięki nim witryna będzie powiązana z wieloma wartościowymi linkami, przez co uzyska lepszą pozycję w wyszukiwarce.

Algorytm Google jest odbiorcą działań SEO, z kolei użytkownik - adresatem modyfikacji z zakresu User Experience, czyli UX. Są to czynniki wpływające na intuicyjność witryny internetowej oraz jej przyjazny odbiór. 

Poznaj User Experience

Na User Experience składa się m.in. GUI, czyli Graphical User Interface. Są to pewne funkcje, z których korzysta użytkownik w celu wysłania do domeny zapytania, a tym samym inicjowania wykonania na niej pewnych poleceń. W tym przypadku ważne są: kolorystyka strony, kompozycja oraz typografia. 

Za sprawą optymalizacji strony pod SEO można liczyć na zwiększenie ilości odwiedzin na stronie, jednak to doświadczenia użytkownika wpływają na kształtowanie zachowań klientów. Wystarczy skupić się na dobrych praktykach. 

W tym momencie warto przywołać postać Jakoba Nielsena. Otóż ten duński specjalista w dziedzinie użyteczności działał dla giganta technologicznego - IBM, a w latach 90. wydał swoje pierwsze książki mówiące o projektowaniu funkcjonalnych serwisów internetowych.

Współczesne standardy stron internetowych opierają się w głównej mierze na tzw. heurystykach Nielsena. Czwarta z nich mówi o zachowaniu standardów i utrzymaniu spójności. W pierwszym przypadku chodzi np. o to, by w prawym górnym rogu strony zawsze znajdował się e-koszyk, a w lewym górnym rogu - logotyp sklepu. Dzięki temu użytkownik może spodziewać się, że layout sklepu internetowego zawsze będzie uwzględniał tego typu rozwiązania. Z kolei element spójności mówi o projektowaniu analogicznych składowych sklepu internetowego (np. tożsamy kolor czy rodzaj czcionki na wszystkich buttonach wzbogaconych o CTA).

Do czego mogą posłużyć badania?

Bazując na zaleceniach z heurystyk Nielsena, można sformułować pewne założenia dotyczące witryny lub sklepu internetowego, a następnie poddać je weryfikacji w testach. Jednym z nich są testy A/B/(n) - czyli wytworzenie co najmniej dwóch alternatywnych rozwiązań i zweryfikowanie ich skuteczności względem siebie. 

Przykładowa hipoteza: Jeżeli zmienimy kolor przycisku z CTA "kup teraz" z czerwonego na niebieski, to liczba osób, która doda produkt do koszyka, wzrośnie, gdyż czerwony kojarzy się negatywnie, sugeruje błąd lub niebezpieczeństwo i może odwodzić klientów od kliknięcia w button. Badanych dzieli się na tyle grup, ile rozwiązań testujemy. Każda z grup składa się z takiej samej liczby osób i zapoznaje się z danym wariantem projektowanego elementu. Uwzględniając wskaźnik konwersji, określa się, która z opcji bardziej przyczyniła się do wywołania pożądanego działania u odbiorców. Do testów A/B mogą posłużyć takie narzędzia, jak: VWO, Optimizely, AB Tasty.

Poprzez testowanie możemy uniknąć zjawiska określanego przez psychologów społecznych jako false-consensus effect, czyli błędu poznawczego. Otóż podczas oceny działań lub przewidywania zachowań zakładamy, że doświadczenia, wiedza i poglądy danej osoby są takie same, jak nasze. Można to przełożyć na realia e-biznesu - właściciel sklepu internetowego na bazie własnych preferencji zakupowych stwierdza, że zna potrzeby swoich klientów. Diagnozy często są jednak błędne. Warto więc skupić się na dokładnych badaniach podczas tworzenia strategii SXO.

Podczas badań w UX często wykorzystywane są również heat mapy. Dzięki nim możemy sprawdzić, w jakim stopniu poszczególne elementy struktury strony wpływają na zaangażowanie użytkowników. Mapa ciepła to screen ze strony internetowej z naniesionymi na niego kolorami: zaczynając od czerwonego, przez pomarańczowy i żółty, kończąc na niebieskim i fioletowym. Im chłodniejsza barwa, tym mniejsza interakcja internauty z danym obszarem. Z kolei odcienie czerwieni pokazują, co najsilniej przyciąga uwagę. Przed dokonaniem analizy heat mapy należy zweryfikować, czy rozmieszczenie poszczególnych informacji pokrywa się z najczęściej odwiedzanymi miejscami na stronie.

SEO i UX - połączenie idealne

Podczas wyboru agencji specjalizującej się w pozycjonowaniu należy zwrócić uwagę, czy w zakres jej usług wchodzi zarówno SEO, jak i UX. Działania SEO zapewniają dopasowanie strony do wymagań Google, z kolei zadbanie o dobre wrażenia użytkownika (UX) przekłada się na pozytywny odbiór wszystkich osób odwiedzających Twoją stronę. W efekcie odbiorcy będą kojarzyć ją z precyzyjnie zaprojektowaną strukturą, bezproblemową obsługą, a także troską o wszelkie szczegóły. Dzięki temu zaczniesz budować profesjonalny, wiarygodny wizerunek swojej marki. 

Grupa iCEA na podstawie współpracy z wieloma klientami może poświadczyć, że połączenie SEO oraz UX przekłada się na wzrost konwersji, a przez to - na zwiększenie przychodów ze swoich e-biznesów. Też chciałbyś uzyskać takie efekty? Zapraszamy. Analitycy Grupa iCEA wykonają bezpłatny audyt SXO prowadzonej przez Ciebie witryny, a następnie przedstawią najlepsze rozwiązania.

Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
o2pl
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić