oprac. Arkadiusz Stando

Istnieją planety poza naszą galaktyką. Naukowcy znaleźli dowód

Podziel się:

Po raz pierwszy w historii udało się zaobserwować planetę poza naszą galaktyką. Naukowcy od dawna przewidywali ich istnienie. Dowody udało się znaleźć za pomocą mikrosoczewkowania.

Naukowcy od dawna próbowali potwierdzić istnienie planet poza naszą galaktyką
Naukowcy od dawna próbowali potwierdzić istnienie planet poza naszą galaktyką (NASA, Saxton/Lockman/NRAO/AUI/NSF/Mellinger)

Sukces przypisuje się astrofizykom z University of Oklahoma. Jako pierwsi w historii odkryli populację planet spoza galaktyki Drogi Mlecznej. Skorzystali ze zjawiska astronomicznego, mikrosoczewkowania, jedynej znanej metody odkrywania planet w ogromnych odległościach od Ziemi.

Naukowcy są bardzo podekscytowani swoim odkryciem. "Te małe planety są najlepszym przykładem tego, co można zaobserwować korzystając z mikrosoczewkowania" - mówi Xinyu Dai, profesor fizyki, w rozmowie z phys.org.

Planety Drogi Mlecznej są często odkrywane za pomocą mikrosoczewkowania. Oddziaływanie grawitacyjne nawet małych obiektów, może doprowadzić naukowców do sygnatur większych obiektów spoza galaktyki. Dotychczas nie było żadnych dowodów na istnienie planet w poza Drogą Mleczną.

Korzystanie z mikrosoczewkowania tworzy naprawdę potężny arsenał odkrywczy. Galaktyka, w której udało się odkryć nowe planety, znajduje się aż 3,8 miliarda lat świetlnych od Ziemi. "Nie ma najmniejszej szansy na bezpośrednie zaobserwowanie tych planet, nawet z najlepszym teleskopem, jaki można sobie wyobrazić w scenariuszu science-fiction" - mówi badacz Eduardo Guerras. "Jednak jesteśmy w stanie je badać, odkrywać ich obecność, a nawet mieć wyobrażenie o ich masach" - dodaje.

W celu badania, naukowcy z University of Oklahoma, wykorzystali obserwatorium NASA Chandra w Smithsonian Astrophysical Observatory. Modele mikrosoczewkowe zostały wyliczone w OU Supercomputing Center for Education and Research.

Gdy pomiędzy nami a odległą gwiazdą znajduje się jakiś inny obiekt, jego pole grawitacyjne może zaburzyć bieg promieni świetlnych. Powoduje to rozjaśnienie odległej gwiazdy. Czasami, gdy zachodzi zjawisko mikrosoczewkowania zachodzą oznaki występowania planety okrążającej gwiazdę. W ten sposób właśnie działa ta technika odnajdywania odległych obiektów.