Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
Artykuł Sponsorowany
|
aktualizacja
Artykuł sponsorowany

Kobiety i mężczyźni robią zakupy w sieci. Jak to obecnie wygląda?

Podziel się:

"Mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus" – czy to znane powiedzenie jest nadal aktualne w kontekście zakupów? Czy coś się zmieniło? W jaki sposób kupują kobiety, a w jaki mężczyźni? Na te pytania odpowiemy na łamach poniższego artykułu, wspomagając się wiedzą z raportu Mr. & Mrs E–commerce z 2022 r. Które z powszechnych założeń odnoszących się do e–zakupów okażą się zdezaktualizowane, a które posłużą jako baza cennych informacji dla właścicieli sklepów internetowych? Sprawdźmy.

Kobiety i mężczyźni robią zakupy w sieci. Jak to obecnie wygląda?
(pixabay.com)

Czy stereotyp uległ zmianie? 

Raport nawyków zakupowych w sieci, który opracowała Izba Gospodarki Elektronicznej, dotyczy trzech grup: kobiet, mężczyzn i seniorów. Uwzględnia powszechne zachowania e–klientek i e–klientów, a wyniki badań mają przedstawić, czy przyjęty stereotyp uległ zmianie.

Warto przyjrzeć się wynikom badań, aby dopasować strategię optymalizacji i pozycjonowania względem danej grupy klientów. Nawet z pozoru nieznaczne różnice w skłonnościach zakupowych między grupą pań, a panów mogą decydować o sukcesie Twojej firmy. Warto więc poznać zachowania zakupowe docelowych odbiorców. Dużym wsparciem w tego typu działaniach są agencje SEO. Wykonają audyt i przygotują najlepszy plan działania. Wielu specjalistów łączy SEO z UX (User Experience). Dzięki temu poza poprawą widoczności w wyszukiwarce poprawie ulegają doświadczenia użytkownika związane z poruszaniem się po stronie czy z wyświetlaniem się strony na różnych urządzeniach.

Zanim dodadzą do e–koszyka… 

Przed dokonaniem zakupu online zarówno internauci, jak i internautki przeprowadzają research. Dotyczy to ponad 66% potencjalnych klientów. Jest to zatem silny argument przemawiający za tym, aby zadbać o właściwe treści i sekcje na swojej witrynie. Chociażby wpisy blogowe czy recenzje dotyczące produktów, które sprzedajesz, mogą rzutować na pozycję witryny w wyszukiwarce i stanowić odpowiedź na potrzeby konsumentów. 

Raport Mr. & Mrs. E–commerce podaje, że 16% pań ufa rekomendacjom bliskich, a część z nich (15%) przegląda vlogi lub blogi w celu zdobycia wiarygodnych informacji o danym produkcie. Panowie z kolei mają nieco odmienne preferencje w tej kwestii. 14% z nich stawia na internetowe fora. Porównywarki cen są też dla nich cennym źródłem informacji. 33% ankietowanych seniorów liczy się z opinią swojej rodziny oraz sprzedawców. 

Jak więc widać, rekomendacje innych odgrywają istotną rolę podczas e–zakupów. Wystarczy więc wzbogacić swoją stronę o sekcje poradnikowe, blogowe i z recenzjami produktów, aby dostarczyć użytkownikom dobrej jakości treści. W ten sposób nie będą sięgać do konkurencji, aby utwierdzić się w słuszności swojego wyboru, tylko zostaną na Twojej stronie i dokonają transakcji. W przypadku seniorów, którzy stawiają na werbalny kontakt, warto założyć infolinię lub czat ze specjalistą.

Czy mężczyźni kupują to samo, co kobiety?

Różnice zakupowe w obu grupach zauważalne są przede wszystkim w kategoriach produktów. Kobiety najbardziej zainteresowane są branżą modową, kosmetyczną, a także dziecięcą (akcesoria). Mężczyźni wyszukują najczęściej sprzęt elektroniczny, gadżety oraz – ku zaskoczeniu – produkty z działu: moda i uroda. To więc nieprawda, że zakupy w tym sektorze są wyłącznie kobiecą domeną. 

W zauważalny sposób e–konsumenci wykorzystują możliwości zakupów w Internecie. Często kupują kilka artykułów online, żeby dobrać najlepszy, a pozostałe odesłać. Aż 44% klientek przyznaje, że ma takie nawyki. Udział mężczyzn w tej kwestii to 41%.

Gdzie kupują? 

Internet to potęga – możemy zrobić tu naprawdę wiele! Jednym z prężnie działających sektorów są sklepy internetowe. Aż 8 na 10 internautów robi zakupy właśnie za ich pośrednictwem, zgodnie ze statystykami raz lub dwa razy w miesiącu (dotyczy to wszystkich badanych grup). 

Jeśli chodzi o to, gdzie najczęściej robią e–zakupy, są to:

  • w przypadku kobiet – sklepy internetowe, portale zakupowe i aukcyjne,
  • w przypadku mężczyzn – platformy aukcyjne i zakupowe, a także sklepy z aplikacjami mobilnymi.

Jak oni to robią?

Urządzenia mobilne zawładnęły światem – także światem e–commerce! Blisko 40% transakcji zakupowych wykonywanych jest za pomocą smartfonów, a niemal drugie tyle na laptopach. Wyszukiwania fraz: "na sprzedaż w pobliżu" i "na sprzedaż" na mobilnych urządzeniach w latach 2017–2019 wzrosło o 250%! To też wyraźny sygnał, aby właściciele sklepów online, mający swoje oddziały stacjonarne, zdecydowali się na lokalne pozycjonowanie. Świetnym pomysłem będzie skorzystanie z usług agencji działających w okolicy – wówczas możemy być pewni, że specjaliści są dobrze rozeznani na rynku regionalnym. 

Rozbieżności w nawykach konsumenckich wśród panów i pań widoczne są w użyciu smartwatcha. 10% mężczyzn robi w ten sposób zakupy, a u kobiet idzie to dużo gorzej, bo taką deklarację złożyło tylko 2%. Z kolei w grupie trzeciej – seniorów, 83% e–zakupy robi przy pomocy laptopa, a w drugiej kolejności (41%) – stacjonarnych komputerów.

Czy kobiety wydają więcej na e–zakupach?

Wyciągając średnią z miesięcznych wydatków na zakupy internetowe, można stwierdzić, że wyniki są bardzo podobne w przypadku obu grup. Jest to 201–400 zł, co deklaruje blisko ⅓ ankietowanych. Podczas jednorazowych zakupów panowie i panie mieszczą się w granicach 51–100 zł. 

Stereotyp mówiący o tym, że to kobiety mają większą skłonność do rozrzutności oraz większych wydatków, zostaje złamany. Dynamiczny rozwój działalności e–commerce, a także sprawnie działające e–usługi w czasach pandemii z pewnością są tego powodem. 

Czas na podsumowanie

Zakupy przestały być zdecydowaną domeną kobiet. Dlaczego? Różnice w nawykach konsumpcyjnych między przedstawicielami grup kobiet i mężczyzn zdecydowanie się zacierają, a statystyki dla każdej z nich coraz bardziej się do siebie zbliżają. Panowie i panie z podobną systematycznością dokonują e–transakcji, wydając przy tym podobne kwoty.

Przedstawiciele obu grup mają wspólne zdanie na temat wygody zakupów online. Według nich ogromnymi atutami są bezpłatne dostawy, krótki czas realizacji zamówienia oraz przyjemne metody płatności.

Zwrócenie uwagi na przedstawione wyniki badań pomoże ukierunkować swoje działania i dotrzeć z nimi do grupy docelowej. Warto pamiętać o różnicach w zachowaniach zakupowych między kobietami i mężczyznami, szczególnie jeśli w swojej firmie nastawiasz się na konkretnych odbiorców – kobiety, mężczyzn czy też seniorów. Decydując się na biznes e–commerce, musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim wiek potencjalnych klientów. To pomoże stworzyć odpowiednią analitykę własnego sklepu i dostosować działania wchodzące w zakres marketingu internetowego.

Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
o2pl
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić