oprac. Arkadiusz Stando

Ogromne ilości wody na egzoplanecie. NASA potwierdza odkrycie

Podziel się:

Naukowcy odkryli niesamowitą ilość wody na jednej z egzoplanet, znajdującej się około 700 lat świetlnych od Ziemi. Planeta krąży wokół gwiazdy WASP-39, w gwiazdozbiorze Panny.

Kosmiczne teleskopy ciągle badają odległe planety
Kosmiczne teleskopy ciągle badają odległe planety (NASA, ESA)

Planeta znana jako WASP-39b może mieć nawet trzykrotnie więcej wody niż pierwotnie się spodziewano. Początkowo porównywano ją do naszego Saturna, ale nowe badania sugerują, że może się zdecydowanie różnić. Jej powstanie też mogło być zupełnie inne, niż myśleliśmy.

Prawdopodobnie planeta mogła być bombardowana ogromną ilością materii zawierającej lód. Możliwe też, że powstała dosyć daleko od swojej gwiazdy, wokół teraz orbituje.

WASP-39b nazywa się "upiorną egzoplanetą" lub "gorącym Saturnem". Krąży wokół swojej gwiazdy w bardzo bliskiej odległości. Aż 20 razy bliżej niż Ziemia wokół Słońca. Całkowity obrót zajmuje jej zaledwie 4 dni. Po stronie dziennej, temperatury sięgają nawet 776 stopni Celsjusza. Co ciekawe, po nocnej też są bliskie temu, ponieważ silne wiatry transportują ciepło na całą planetę.

Dalsze badania będą prowadzone za pomocą teleskopu Jamesa Webba, który zostanie wprowadzony na orbitę ziemską w przyszłym roku. Astronomowie liczą na informacje na temat związków węgla, które mogą znajdowac się w atmosferze. Pochłaniają one światło w zakresie fal podczerwieni, których nie widzą aktualnie używane teleskopy. Ich analiza pozwoli lepiej poznać proces powstawania planety.

Informacje na temat składu atmosfery dostarczyły teleskopy ziemskie we współpracy z kosmicznymi Teleskopami Hubble'a i Spitzera. Najważniejsze, czego się dowiedzieliśmy, to to, ze planety mogą powstawać na różne sposoby, mimo, że wydają się być podobne.

Źródło: NASA