Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
Wojciech Gojke
Wojciech Gojke
|
aktualizacja

Jak działają toalety w samolotach?

4
Podziel się:

Najczęściej są niewielkie, ciasne i wywołujące klaustrofobiczne odczucia. Na temat toalet w samolotach krąży wiele mitów.
Postanowiliśmy więc przedstawić garść faktów, które rozwieją wasze wątpliwości.

Jak działają toalety w samolotach?
(Shutterstock.com)

Nieczystości wyrzucane są z samolotu w trakcie lotu?

Jeśli jesteś pasjonatem samolotów i lubisz w pobliżu lotniska przyglądać się jak startują, lepiej nie otwieraj ust z zachwytu. Jednak nie ze względu na wznoszące się maszyny, a ptactwo. Bez obaw. Nieczystości, wbrew krążącym mitom, nie są wyrzucane na zewnątrz, tak jak w przypadku starszego typu pociągów PKP.

Toalety w samolotach są bardziej zaawansowane technologicznie, niż mogłoby się wydawać. Stosowana jest w nich specjalna podciśnieniowa kanalizacja sanitarna, której zaczęto używać w latach 80. XX w. To system stosunkowo młody w porównaniu z tradycyjnymi toaletami. Wykorzystywany jest nie tylko w samolotach, ale też m.in. na statkach. Jednym słowem w miejscach o zakłóconym działaniu sił grawitacji, spowodowanym ruchem i zmianą położenia.

Najprościej mówiąc podciśnienie w instalacji wytwarza pompa próżniowa przez którą przetłaczane są nieczystości cienkimi rurami ze stali nierdzewnej wprost do specjalnego zbiornika. Podczas wysysania materiału słychać charakterystyczny dźwięk, mogący nieco przestraszyć osobę korzystającą po raz pierwszy z tego typu toalety. Trwa on 3 sekund. Ponadto miska ustępowa utrzymana jest w większej czystości – mimo że używa się znacznie mniej wody – ok. 1,5 zamiast 6 litrów. To oszczędność nie tylko dla środowiska, ale także dla linii lotniczych. Co ciekawe, nieprzyjemny zapach w toaletach ciśnieniowych jest redukowany do minimum. To dlatego, że podczas spłukiwania razem ze ściekami zasysane jest 80 litrów powietrza z pomieszczenia.

Czy toaleta w samolocie może się zapchać? Może. Dlatego warto zwracać uwagę na oznaczenia. Nie można wrzucać dużej ilości papieru czy większych przedmiotów. W skrajnych sytuacjach może to doprowadzić do zatkania systemu rurek i pilot (w przypadku długiego lotu) będzie musiał awaryjnie lądować.

Gdzie trafiają nieczystości?

Odpowiedź jest prosta - do pokładowego zbiornika, w którym znajduje się specjalny płyn czyszcząco-dezynfekujący (podobny stosuje się w przenośnych toaletach). Następnie po wylądowaniu odkręca się w samolocie specjalny zawór, przez który nieczystości trafiają do wozu asenizacyjnego. Zdarza się, że podłączona instalacja nie jest nieszczelna bądź została niedokładnie przymocowana do samolotu. Wtedy na kadłubie można zobaczyć ślady niebieskiego płynu dezynfekującego.

KOMENTARZE
(4)
miras
4 miesiące temu
wylatałem już rejsowymi samolotami ponad 360 tys km, setki godzin spędziłem na lotniskach m.in obserwując przylatujace samoloty . Samoloty po wylądowaniu sa podłączane do grybego kabla . by naładować akumulatory , podjeżdżają pod drzwi schodki , z boku ,, pociąg "z wagonikami do wyładowania i załadowania bagaży ( w sumie 2 zestawy ) , podjeżdża cysterna z paliwem , ALE nigdy nie widziałem takiego wozu asenizacyjnego. Może w głębokiej nocy , gdy wszyscy śpią podjeżdżają wozy asenizacyjne
Ole.pl
5 lata temu
Generalnie nie powinno się wyrzucać ręczników papierowych ani chusteczek do muszli klozetowej, bo nie tylko w samolocie może to spowodować jej zapchanie :)
J-23
5 lata temu
" Zdarza się, że podłączona instalacja nie jest nieszczelna..." = czyli..... instalacja jest szczelna. I to napisał człowiek z wykształceniem humanistycznym. A może bez....
Zachar
5 lata temu
" Zdarza się, że podłączona instalacja nie jest nieszczelna..." To super że się tak zdarza :-D
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić