Bartosz Nowak|

Odkryli planetę, na której być może kiedyś zamieszkamy

Jest prawie trzy razy większa niż Ziemia i znajduje się niedaleko (w skali kosmicznej) od nas. Planetę najprawdopodobniej nadającą się do zamieszkania zauważyli naukowcy z Instytutu Astrofizyki na Wyspach Kanaryjskich.

Odkryli planetę, na której być może kiedyś zamieszkamy
(Pixabay.com)

Naukowcy odkryli planetę przypadkiem. Obserwując dane spektrograficzne z okresu trzech i pół roku, zauważyli drobne wariacje oznaczające obecność wcześniej nie znanego obiektu okrążającego gwiazdę GJ625. Pełne okrążenie zajmuje jej 14 dni. Jest 2,8 razy większa od Ziemi i znajduje się stosunkowo blisko naszego Układu Słonecznego - 21 lat świetlnych.

GJ625 to relatywnie chłodna gwiazda, a odkryta planeta znajduje się na skraju jej ekosfery. Dzięki temu na jej powierzchni może istnieć płynna woda. W zależności od chmur pokrywających jej atmosferę i jej rotacji, planeta ta może się nadawać do zamieszkania - twierdzi Alejandro Suárez Mascareño, jeden z jej odkrywców.

Naukowcy nie spuszczą z oka nowej planety. Ten skalny świat może w przyszłości być kolejnym celem marzeń o eksploracji kosmosu, dlatego też kolejne obserwacje będą miały na celu zebraniu dalszych informacji na jej temat. Najważniejsze będzie scharakteryzowanie jej atmosfery, aczkolwiek gęstość planety i jej orbita będę równie cennymi informacjami.

Niewykluczone również, że to dopiero początek. Możliwe, że wokół gwiazdy krążą inne planety, być może jeszcze lepsze dla dalekosiężnych planów ludzkości - informuje "Daily Mail".