Artykuł sponsorowany ING Usługi dla Biznesu Artykuł sponsorowany ING Usługi dla Biznesu | 

Employer branding a personal branding – na czym polega różnica? To będzie istotne w 2023 roku!

Mówi się, że wywarcie pierwszego wrażenia zajmuje około 20 sekund. To w tym czasie docierające do nas bodźce formułują pewien obraz danej osoby. To zdecydowanie za mało na wdrożenie skutecznej strategii brandingowej. Na co zwrócić uwagę, kreując wizerunek marki, wizerunek osobisty i pracodawcy?

Employer branding a personal branding – na czym polega różnica? To będzie istotne w 2023 roku!
(materiały partnera)

Co to jest employer branding?

Termin funkcjonuje od blisko trzydziestu lat, ale w Polsce przez długi czas nie był szeroko stosowany. Co oznacza employer branding i jakich działań dotyczy? Pojęcie w języku polskim tłumaczy się jako budowanie marki pracodawcy. Określa szereg działań, które składają się na tworzenie wizerunku atrakcyjnego zleceniodawcy. Jego strategie zmierzają do ukazania zalet firmy jako przyjaznego i profesjonalnego miejsca pracy.

Efektywny employer branding umożliwia pozyskanie i utrzymanie wykwalifikowanych pracowników i skuteczną rekrutację specjalistów. Oprócz tego pomaga w optymalizowaniu relacji biznesowych i budowaniu pozytywnego wizerunku firmy w branży, a więc wpływa też na pozyskiwanie wartościowych partnerów i klientów.

Employer branding a personal branding – różnice

Pojęciem, które często pojawia się w towarzystwie employer brandingu jest personal branding. Co to takiego? Najprościej rzecz ujmując, jest to po prostu budowanie osobistej reputacji – zbiór działań, które mają wykreować pewien wizerunek, ale nie firmy jako pracodawcy, tylko marki osobistej.

Podejmowane akcje mają zwiększać atrakcyjność osobistą na rynku pracy i promować pewien określony wizerunek. Chodzi o promowanie wiarygodnego, indywidualnego wizerunku eksperta lub lidera. Wszystkiego, co jako przedsiębiorca musisz wiedzieć o stawianiu kroków w biznesowym świecie, dowiesz się na Firmove.pl.

Employer branding w ZSKZSK, czyli Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji to baza, która umożliwia porównywanie umiejętności i kompetencji nadawanych w Polsce z kwalifikacjami z krajów Unii Europejskiej i analizowanie ich w kontekście Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Istotną zmianą w 2023 jest dołączenie do ZSK jako nowej kwalifikacji employer brandingu, czyli właśnie budowania wizerunku pracodawcy. Dzięki tej zmianie osoby wykwalifikowane w tym zakresie zyskują możliwość potwierdzenia swoich kompetencji w obszarze kreowania pozytywnego wizerunku firmy jako miejsca pracy.

Jakie umiejętności ma specjalista z kwalifikacjami w employer brandingu?

Specjaliści zajmujący się budowaniem pozytywnego wizerunku firm jako pracodawców wyróżniają się:

  • zdolnościami do analizowania obecnego wrażenia, jakie wywołuje w otoczeniu firma;
  • umiejętnością opracowania strategii kreowania nowego wizerunku;
  • kompetencjami w zakresie dobierania metod i narzędzi do skutecznego budowania wizerunku;
  • umiejętnością monitorowania i ewaluacji podejmowanych działań zmierzających w kierunku stworzenia określonego wizerunku firmy;
  • zdolnością do korygowania strategii i metod w celu optymalizacji employer brandingu.

Employer branding a personal branding liderów

W kontekście przedsiębiorstwa, działając w obszarze employer brandingu, trzeba też zwrócić uwagę szczególną uwagę na personal branding liderów. Aktywne udzielanie się w kanałach społecznościowych przedstawicieli firm zdecydowanie zwiększa wiarygodność i ma niebagatelny wpływ na budowanie zaufania do firmy.

Wykorzystywanie marek osobistych liderów pomaga w szerzeniu pozytywnego obrazu miejsca pracy i ukazaniu atmosfery panującej w zespołach w firmie. Zaangażowanie jest równoznaczne z zainteresowaniem – pokazuje, że pracownicy firmy utożsamiają się z jej ideami i że zależy im na tworzeniu społeczności. Jak pokazują dane Sprout Social, dla 22% młodych osób z pokolenia Y aktywna obecność liderów firmy w social mediach jest zachętą do aplikowania na wakaty[1].

Chociaż strategie brandingu – w kontekście pracownika i pracodawcy – nieco się różnią, to ich cel jest podobny: wykreowanie określonego, pozytywnego wizerunku. Co jest niezwykle istotne w obu przypadkach, to wiarygodność. W kreowaniu obrazu nie chodzi o zakłamywanie rzeczywistości i manipulowanie faktami. Działania mają promować pozytywne elementy, ale nie mogą opierać się na fałszywych komunikatach. Pamiętaj więc, że niezależnie od tego, czy chcesz kreować obraz swojej firmy, czy swój jako jej lidera – szczerość to podstawa każdej brandingowej strategii.

[1] https://sproutsocial.com/insights/data/social-media-transparency/#empower-the-ceo-to-be-a-transparency-champion

Artykuł sponsorowany ING Usługi dla Biznesu Artykuł sponsorowany ING Usługi dla Biznesu
Autor: Artykuł Sponsorowany
Źródło:Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić