Artykuł sponsorowany przez Pracuj.pl | 
aktualizacja 

Jak powinna wyglądać poprawna struktura organizacji w firmie?

Poprawna struktura organizacji w firmie znamiennie wpływa na wydajność pracowników, którzy dzięki niej dokładnie znają swoje obowiązki i wiedzą, z jakich kanałów komunikacyjnych mogą korzystać w danej firmie. Sprawdź, jak należy ją zbudować od podstaw i jakie są jej najpopularniejsze warianty!

Jak powinna wyglądać poprawna struktura organizacji w firmie?
(materiały partnera)

Czym jest struktura organizacji w firmie?

Na początku warto zastanowić się, czym tak naprawdę jest struktura organizacyjna firmy. Pod tym pojęciem kryją się wszystkie zależności hierarchiczne i funkcjonalne, jakie mają miejsce pomiędzy konkretnymi stanowiskami, działami czy jednostkami działającymi w danym przedsiębiorstwie. Odpowiednio ustalona struktura organizacji pomaga w wyznaczaniu zadań poszczególnym zespołom oraz pozwala zadbać o lepszy przepływ informacji. Jest również kluczowa, aby utrzymać porządek w hierarchii i zasobach ludzkich. Jeśli chodzi o strukturę organizacji firmy, to można wyróżnić trzy kluczowe elementy - regulamin, opisy stanowisk pracy oraz schemat organizacyjny.

Chcesz zdobyć nową posadę? Praca w Przemyślu jest dostępna w najróżniejszych branżach! Poznaj najnowsze oferty i sprawdź, jakie są wymagania na poszczególne stanowiska!

Dostosuj strukturę organizacyjną do prowadzonej działalności

Poprawna struktura organizacji powinna być przede wszystkim dopasowana do specyfiki danej firmy. Warto zatem dokładnie zastanowić się, jaki rodzaj okaże się najlepszym rozwiązaniem i pozwoli zadbać o efektywne organizowanie pracy. Możesz zdecydować się na wariant liniowy (idealny głównie w małych firmach), w którym dyrektor zarządza kierownikami działów, a ci z kolei zarządzają szeregowymi pracownikami.

Inną opcją jest struktura funkcjonalna - w tym przypadku każdy pracownik podlega jednocześnie wielu menedżerom. Kolejnym rozwiązaniem może być struktura problemowa, która najlepiej sprawdza się w firmach nakierowanych na szybką realizację projektów. W tym przypadku pracownik podlega zarówno kierownikowi działu, jak i kierownikowi samego projektu. Z kolei poszczególni liderzy produktu mogą ze sobą współpracować, polegając przy tym na kierownikach działu. Ten wariant struktury jest wybierany głównie przez większe korporacje.

W swojej pracy często odbywasz podróże służbowe? Wejdź na kalkulator krajowej podróży służbowej i przekonaj się, jak szybko możesz wyliczyć koszty związane z wyjazdem!

Jak powinno wyglądać budowanie struktury organizacyjnej krok po kroku?

Odpowiednio zbudowana struktura organizacji w firmie pozwala zadbać o efektywną pracę całego zespołu. Jak należy ją zaplanować? Na początku warto dokładnie określić kompetencje poszczególnych pracowników oraz przypisać ich do określonej funkcji w zespole. Następnie trzeba zadbać o skuteczny przepływ informacji w firmie, wyznaczając strukturę raportowania i konkretne kanały komunikacji. Kolejnym krokiem jest wyodrębnienie jednostek organizacyjnych. Na tym etapie należy przydzielić pracowników do działów czy zespołów, zgodnie z wybranym wariantem struktury organizacji. Następnie należy stworzyć regulamin uwzględniający zasady funkcjonowania firmy i skonsultować go z kierownikami poszczególnych działów. Ważne jest, aby ten dokument zawierał informacje dotyczące wszystkich wydzielonych jednostek organizacyjnych wraz z dokładnym opisem przydzielonych obowiązków. Ostatni etap polega na ocenieniu zaplanowanych zmian i naniesienia ewentualnych poprawek, aby następnie ogłosić w firmie nową strukturę organizacyjną.

Zamierzasz zmienić branżę na sektor nowoczesnych technologii? Sprawdź najnowsze oferty pracy IT w Lublinie i przekonaj się, jakie masz szansę na otrzymanie wymarzonej posady!

Podsumowanie

Zbudowanie poprawnej struktury organizacyjnej nie musi być trudnym zadaniem, jeśli dokładnie zastanowisz się nad podziałem obowiązków w Twojej firmie czy odpowiednimi sposobami komunikacji. Pamiętaj, aby uwzględnić w strukturze między innymi regulamin organizacyjny. Warto przygotować ten dokument wspólnie z kadrą kierowniczą, a następnie zapoznać z nim pozostałych pracowników.

Artykuł sponsorowany przez Pracuj.pl
Źródło:Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić