Tak wygląda raszpla. Naukowcy wykonali pierwsze takie nagranie w historii

Niezwykły materiał filmowy zarejestrował jeden z brytyjskich uczonych. Naukowiec nagrał młodą raszplę zwyczajną, nazywaną także aniołem morskim. Ten gatunek ryb jest krytycznie zagrożony wyginięciem. Naukowcy mówią o przełomowym odkryciu.

Tak wygląda raszpla. Naukowcy wykonali pierwsze takie nagranie w historii
Raszpla zwyczajna, zwana też aniołem morskim jest zagrożona wyginięciem (YouTube)

Biolog morski Jake Davies uchwycił w materiale raszplę zwyczajną u wybrzeży Walii. Nagranie zostało opublikowane przez Londyńskie Towarzystwo Zoologiczne (ZSL). O zarejestrowaniu niezwykłego zwierzęcia poinformowano w oficjalnym komunikacie prasowym.

Materiał filmowy wspiera wysuwane wcześniej teorie, że młode raszple rodzą się w wodach w pobliżu Walii – podkreśliła Joanna Barker z ZSL.

Od dawna poszukiwał raszpli. W końcu udało mu się jedną nagrać

O niecodziennym odkryciu opowiedział także co nieco sam autor filmu. Podkreślił, że zawsze obserwował raszple podczas nurkowania.

Od czterech lat pracuję nad lepszym poznaniem tego gatunku. (…) To niesamowite przeżycie sfilmować, jak anioł morski pływa, zakopuje się w piasku, a następnie wykorzystuje swój kamuflaż do zaczajenia się na ofiarę.Ten film wykracza daleko poza to, co wydawałoby się możliwe do uchwycenia w Walii – opisał.

Unikalny gatunek ryb uchwycony na filmie. Biolodzy zapowiadają dalsze badania

Słów uznania pod adresem Jake'a Daviesa nie szczędzi ZSL. Naukowcy podkreślają, że film pomoże ekologom realizować działania mające na celu ochronę gatunku.

W Walii znajduje się jedna z najbardziej wysuniętych na północ populacji anioła morskiego – podkreśliła Baker.

Doniosłość wydarzenia potwierdza również ekolog morski Ben Wray. Jego zdaniem, materiał zostanie wykorzystany do dalszych badań.

Okazuje się, że raszple żyją zarówno w środowiskach piaskowych, jak i mieszanych. Możemy po raz pierwszy zobaczyć polujące młode. Pozwoli nam to lepiej poznać ten gatunek – podkreślił.
Autor: JKM