Oto najlepsze silniki roku. Zobacz, kto wygrał
Kto wygrał w tym roku?
Co roku odbywa się plebiscyt na "Najlepszy silnik roku". Nagrody przyznawane są w kilku kategoriach, w zależności od pojemności, ekologiczności oraz osiągów. Wyniki mogą być dobrą wskazówką dla tych, którzy planują obecnie zakup nowego samochodu. Sprawdźmy zatem, jakie konstrukcje w tym roku przykuły uwagę jury.
Podczas oceny pod uwagę brano m.in. subiektywne wrażenia z jazdy oceniających, średnie zużycie paliwa, gładkość pracy, osiągi oraz hałas. Każdy z jurorów miał łącznie 25 punktów do przyznania w każdej z kategorii. Jednemu silnikowi mógł dać maksymalnie 15.
Silniki poniżej 1 litra
Rosnąca popularność tych niewielkich silników sprawia, że nagrody w tym segmencie powinny szczególnie zainteresować kierowców. W tym roku najwięcej punktów zdobył fordowski, trzycylindrowy motor 1,0 - 348 punktów. Ten silnik można zamówić do Fiesty, B-Maxa, Focusa, C-Maxa, Grand C-Maxa, Mondeo i Tourneo Connect/Courier, Mondeo i EcoSporta. Drugie miejsce zajął Volkswagen i także trzycylindrowa jednostka 1,0. Zdobyła 223 punkty. Ten silnik trafia m.in. do Seata Leona, Audi A1 czy Volkswagena Golfa. Trzecią lokatę, tak jak przed rokiem, zajmuje dwucylindrowy motor 700 cm3 z BMW i3. Zdobył 164 punkty.
Silniki od 1,0 do 1,4
W tej kategorii najwięcej punktów zdobyła konstrukcja PSA Peugeot Citroen – 228. To trzycylindrowa jednostka 1,2 turbo. Można ją znaleźć w Peugeocie 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroenie C3, C3 Picasso, C4 Cactus, C4, C4 Picasso, Grand C4 Picasso, oraz DS3 i DS4. Druga lokata (174 punkty) to 1,2-litrowy motor BMW z Mini One, a trzecia (154 punkty) to zespół hybrydowy z silnikiem benzynowym 1.4 TFSI od Volkswagena (Golf GTE, Passat GTE, A3 e-tron).
Silniki od 1,4 do 1,8
Za najlepszy silnik w tej kategorii, kolejny rok z rzędu, uznano ten, który montuje się w BMW i8, a zatem trzycylindrowe, benzynowe 1,5. Jednostce przyznano 260 punktów. Drugie miejsce to także 1,5 od BMW (montowane m.in. w nowym Mini czy niższych modelach BMW). Jego wynik to 152 punkty. Na trzecim stopniu podium wylądowało 1.8 TFSI od Audi – 125 punktów.
Silniki od 1,8 do 2,0
Na samym szczycie podium wylądował Mercedes i jego 2-litrowa jednostka znana ze sportowych A45 AMG, CLA45 AMG oraz GLA45 AMG. Konstrukcja zdobyła 209 punktów. Drugie miejsce to 2.0 TFSI od Audi, które ląduje zarówno m.in. w limuzynie A6, jak i Octavii RS czy Sharanie. Jego wynik to 188 punktów. Trzecie to także dwulitrowa jednostka, ale od Volvo. Znajdziemy ją tylko w XC90 i S90. Osiągnięty wynik to 174 punkty.
Silniki od 2,0 do 2,5
Kolejny rok z rzędu, w tej kategorii najwięcej punktów (307) zdobywa pięciocylindrowa jednostka Audi 2,5. Montuje się ją w modelach RS3 i RS Q3. Liczba 204 punktów zapewniła drugie miejsce także 2,5-litrowej konstrukcji. Tym razem jednak od Porsche. Znajdziemy ją w najnowszym 717 Boxster S. Trzecia lokata to najmniejszy na podium motor – 2.3 z Forda RS. Jury przyznało silnikowi łącznie 164 punkty.
Najbardziej ekologiczny silnik
Za taki jury uznało napęd Tesli. Przyznano mu 256 punktów. Znajdziemy go w Modelu S i Modelu X. Druga lokata to zespół hybrydowy ze sportowego BMW i8. Zdobył 176 punktów. Trzecie miejsce przyznano dwulitrowej hybrydzie montowanej w najnowszych Volvo – XC90 i S90. Jury przyznało jej 97 punktów.
Najlepszy nowy silnik
W tej kategorii brano pod uwagę tylko jednostki zaprezentowane po wręczeniu ubiegłorocznych nagród. Pierwsze miejsce, z wynikiem 340 punktów, zdobyło Ferrari i ich 3,9-litrowe V8 biturbo z modelu 488 GTB. Druga lokata to Volvo i dwulitrowy zespół hybrydowy z XC90 i S90. W tej kategorii ta konstrukcja zdobyła 204 punkty. Na ostatnim miejscu podium wylądowała 3-litrowa, sześciocylindrowa jednostka z Porsche 911. Zdobyła 174 punkty.
Najlepszy silnik sportowy
Tutaj z konkurencją bezlitośnie znowu rozprawiło się Ferrari z 3,9-litrowym motorem z 488 GTB. Jury przyznało aż 311 punktów. Drugie miejsce to też Ferrari, ale z silnikiem od F12 tdf – 6,3 V12. Jego wynik to 94 punkty. Trzecia lokata to Porsche i 4-litrowy boxer z 911 GT3 RS. Udało mu się zdobyć 77 punktów.
Najlepszy silnik roku
W tej kategorii spotykają się jednostki ze wszystkich segmentów – bez względu na ich pojemność. W tym roku tę prestiżową nagrodę zdobyło Ferrari i 3,9-litrowy silnik V8. Jury przyznało mu 331 punktów. Druga lokata to zespół hybrydowy z BMW i8, który w ubiegłym roku wylądował na najwyższym stopniu podium. Zajęte miejsce zapewnił mu wynik 278 punktów. Na ostatnim miejscu podium znalazło się Porsche i ich 3-litrowy, sześciocylindrowy silnik z turbo montowany w modelu 911. Ostateczny wynik to 267 punktów. Kupujących z cieńszymi portfelami powinno interesować miejsce czwarte i piąte. Zajęły je odpowiednio silniki PSA Peugeot Citroen (trzycylindrowe 1,2) i Ford (trzycylindrowe 1,0).