REKLAMA
Odsłoń newsy
Odsłoń newsy
Cytaty dnia
Copyright Wirtualna Polska Media S.A. - ReklamaRegulaminPrywatność
Odświeżone godzinę temu
Twoje konto
Pogoda
Radio
Quizy
0
graczy online
Graj teraz!
REKLAMA
21.07.19 (17:54)

Czeka cię awans w pracy. Niezawodne sposoby na zrobienie kariery

Awans? Podwyżka? Do tego potrzebna jest pewność siebie, wiara we własne możliwości. Małgorzata Trzaskowska, autorka “Jesteś wartościowa! 10-tygodniowy trening doceniania siebie” przedstawia kilka ćwiczeń i inspiracji, które pomogą wzmocnić wiarę w siebie. I skutecznie przygotują na podjęcie wyzwania związanego z awansem zawodowym.
iStock.com

1. Stwórz listę swoich zalet

Usiądź z długopisem i dużą kartką papieru i wypisz na niej wszystkie swoje mocne strony, zalety, umiejętności, pozytywne cechy charakteru, to, co Ci się podoba w Twoim wyglądzie zewnętrznym, etc. Zapisuj wszystko, co Ci przyjdzie do głowy, bez oceniania i filtrowania, czy to na pewno „się nadaje”. Niech na liście znajdzie się przynajmniej 50 pozycji. Jeżeli w połowie zadania poczujesz, że nic więcej nie przychodzi Ci do głowy, odłóż listę i wracaj do niej za każdym razem, kiedy coś Ci się przypomni, dopisując kolejną cechę.

REKLAMA

Możesz też zapytać swoich bliskich, rodzinę albo przyjaciół, za co Cię cenią, podziwiają i jakie pozytywne cechy w Tobie widzą. Może się zdarzyć, że powiedzą coś, czego Ty sama w sobie nie zauważyłaś albo co nie wydało Ci się godne uwagi. Za każdym razem, kiedy będziesz miała gorszy dzień, wyciągaj listę i czytaj. Jeżeli odczuwasz taką potrzebę, nawet kilka razy. Później sprawdź, jak zmienił się Twój nastrój, jak się czujesz i jakie myśli Ci towarzyszą.

2. Korzystaj ze swoich zasobów

Przed stresującą sytuacją, która napawa Cię obawą, że sobie nie poradzisz, przypomnij sobie podobną sytuację z przeszłości, w której dałaś radę. Może to być zdarzenie, w którym potrzebowałaś podobnych zasobów (np. pewności siebie, stanowczości, odwagi) i potrafiłaś do nich sięgnąć oraz z nich skorzystać.

Zamknij oczy i wyobraź sobie tamtą sytuację. Postaraj się przywołać jak najwięcej szczegółów: jakie było otoczenie, jacy byli ludzie dookoła, jaka była pogoda, w co byłaś wtedy ubrana. Zobacz siebie samą: jak odważnie i stanowczo się zachowywałaś, emanowałaś pewnością siebie. Usłysz, co mówiłaś, spójrz na reakcje ludzi. Przypomnij sobie, jakie uczucia Ci towarzyszyły. Daj sobie chwilę, aby je poczuć. Teraz, będąc w kontakcie z tamtymi emocjami i mając dostęp do zasobów, wejdź w nową sytuację z przekonaniem, że masz w sobie wszystko, aby sprostać wszelkim trudnościom. Możesz również, będąc w kontakcie z tamtą Odważną Sobą, dać jakąś wskazówkę Dzisiejszej Sobie i wesprzeć ją w ten sposób w działaniu.

Zobacz także: Leo Stubbs: Dziadek mnie wspierał, ale sam dążyłem artystyczną drogą

3. Nie taki krytyk straszny

Następnym razem, kiedy znów usłyszysz w głowie swojego krytyka, usiądź, zamknij oczy i wsłuchaj się w jego głos. Czy to jest głos męski, czy kobiecy? Czy ten głos brzmi znajomo? Może to głos kogoś, kogo znasz? Teraz zwróć uwagę na ton i głośność. Czy krytyk mówi cicho, czy podniesionym tonem? Czy to jest głos niski, czy wysoki? Zastanów się, skąd ten głos dobiega. Czy jest w Twojej głowie, czy może słyszysz swojego krytyka, jakby siedział na Twoim ramieniu? A może stoi za Twoimi plecami?

Gdy już wiesz, gdzie on jest, możesz go stamtąd wydobyć. Wyjmij go z głowy albo zdejmij z ramienia, przyjrzyj się, jak wygląda, a potem w wyobraźni zacznij go zmieniać. Możesz zacząć zmieniać jego wygląd, głos, ubranie etc. Możesz nadać mu jakąkolwiek postać, np. pomarszczonego krasnoludka z różowymi sterczącymi włosami, żeby nie wyglądał zbyt poważnie. Bądź kreatywna i puść wodze fantazji, tak aby maksymalnie go ośmieszyć. Ubierz go w piżamę w misie albo w rozciągnięte reformy. Może jeszcze czepek na głowę? Włóż go do pudełka po butach i wsuń pod łóżko. Albo każ mu siedzieć pod krzesłem i mówić głosem Kaczora Donalda. Mógłby też chrząkać albo kwiczeć. A teraz niech powie to, co mówił przed chwilą o Tobie. Czy dobiegający spod krzesła skrzeczący głos krasnoludka w piżamie w misie wmawiający Ci, że „na pewno sobie nie poradzisz”, nadal napawa Cię lękiem? A może zaczynasz się śmiać, planując, że następnym razem ubierzesz go w koronkową halkę i posadzisz na sedesie?

4. Zmień swoje przekonania

Zapisz na kartce swoje ograniczające przekonanie, które przeszkadza Ci w życiu i blokuje Twoje działania, np. „Jestem nieśmiała”. Zastanów się, co powoduje to przekonanie w Twoim życiu, jakie są konsekwencje takiego myślenia. Co tracisz, pielęgnując takie przekonanie? Zapisz wnioski.

Teraz sformułuj w sposób pozytywny nowe przekonanie, które będzie przeciwieństwem dotychczasowego negatywnego, np. „Jestem pewna siebie”. Zapisz je na kartce. Pomyśl, jakie konsekwencje miałoby dla Ciebie to pozytywne przekonanie, gdybyś w nie wierzyła. Co zyskasz, mając takie pozytywne przekonanie? Zapisz to na kartce.

A teraz najważniejsze: dodaj mocy nowemu pozytywnemu przekonaniu, jednocześnie podając w wątpliwość to stare. Pomyśl o co najmniej pięciu sytuacjach z przeszłości, w których wcale nie zachowałaś się jak osoba nieśmiała — raczej jak ktoś odważny i pewny siebie. Może kiedyś w szkole zgłosiłaś się do recytacji wiersza na akademii i poszło Ci świetnie mimo tremy? A może jesteś w czymś bardzo dobra, np. świetnie tańczysz i tańczyłaś na środku sali, a inne osoby patrzyły na Ciebie i klaskały? A może kiedyś spontanicznie zabrałaś głos na zebraniu w pracy, bo chciałaś powiedzieć o czymś, co było dla Ciebie szczególnie ważne? Przykłady te potwierdzają nowe przekonanie — koniecznie wypisz je na kartce.

Pomost do przyszłości — jakie działania podejmiesz i co będziesz robić, aby potwierdzać nowe przekonanie: „Jestem pewna siebie”? Wypisz kilka takich czynności i wyobraź sobie siebie w przyszłości, w sytuacjach, w których działasz na podstawie nowego przekonania. Co zmienia się w Twoim życiu? Co staje się dla Ciebie możliwe? Jak to wpływa na Ciebie i Twoje otoczenie? Pamiętaj, aby rzeczywiście wykonać działania, które sobie zaplanowałaś.

5. Doceniaj sukcesy i praktykuj wdzięczność

Pod koniec dnia znajdź chwilę dla siebie, aby pomyśleć o tym, co dziś osiągnęłaś. Zapisz w notatniku wszystkie swoje sukcesy, nawet takie, których do tej pory nie nazwałabyś sukcesami, np. własnoręcznie zrobiony urodzinowy tort dla dziecka, zadbanie o chwilę relaksu dla siebie, asertywne zachowanie w pracy. Pogratuluj i podziękuj sobie za to. Wyraź wdzięczność za to, że się odważyłaś i potrafiłaś wykorzystać swoje mocne strony i zalety. W niedzielę wieczorem albo w poniedziałek rano przeczytaj sukcesy z całego tygodnia i sprawdź, jak się z tym czujesz. Założę się, że dostaniesz zastrzyk pozytywnej energii na cały nowy tydzień!

Artykuł stanowi fragmenty książki pt. "Jesteś Wartościowa! 10-tygodniowy trening doceniania siebie" Małgorzaty Trzaskowskiej.

Materiały prasowe

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

0
0
0
0
0
0
PODZIEL SIĘ
TWEETNIJ
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
REKLAMA
REKLAMA
Zamknij