Bundeswehra ma nową zabawkę. Jest czego zazdrościć
Pokaz dla pani minister
Szefowa niemieckiego MON odwiedziła pierwszy batalion Bundeswehry trenujący z nowymi wozami piechoty na poligonie koło Hanoweru. Ursula von der Leyen pochwaliła żołnierzy za świetne przygotowanie. Żołnierze 33. Pułku Zmechanizowanego wchodzącego w skład 1. Dywizji Pancernej trenowali z BWP Puma od maja. Pani minister nie mogła sobie odmówić zdjęcia z nową "zabawką".
Nowa konstrukcja
Stanowić będzie wóz wsparcia dla czołgów Leopard 2. Dotąd w tej roli występował gąsienicowy wóz piechoty Marder 1 - konstrukcja sprawdzona, ale jednak zacofana technologicznie. BWP Puma projektowany od połowy lat 90. zawiera wszystkie nowinki technologiczne. Można śmiało powiedzieć, że mamy czego zazdrościć Niemcom.
Lekki i wytrzymały
Są środki, jest sprzęt
Władze Niemiec zdecydowały się zwiększyć wydatki obronne. W 2020 roku budżet Bundeswehry ma być o 1/5 większy niż w 2014 roku. Berlin widzi rosnące zagrożenie na wschodzie i chce mieć wystarczająco dużo nowego sprzętu, by poradzić sobie z potencjalnymi wyzwaniami. Dlatego m.in. zamówiono właśnie 350 Pum.
Show
Żołnierze odegrali dla szefowej MON przykładowy scenariusz desantu, walki i powrotu z rannymi z pola walki.
Groźny przeciwnik
Każdy BWP Puma posiada bezzałogową wieżę z armatą kalibru 30 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy 5,56 mm oraz umieszczony z tyłu granatnik 76 mm. Dodatkowym uzbrojeniem mogą być wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. Armata może używać zarówno amunicji klasycznej, jak i programowalnej.
Szybki
Docelowo BWP Puma musi być równie sprawny, co jego cięższy partner na polu walki, czyli czołg Leopard 2. Dlatego prędkość na drodze wynosi 70 km/h. Zapewnia ją zespół napędowy z silnikiem Diesla o mocy 800 kW (1100 KM).
Na każde warunki
Zanim oddano go w ręce regularnych żołnierzy Bundeswehry, BWP Puma przeszedł ostre testy wytrzymałości w skrajnych warunkach klimatycznych i terenowych. W 2012 roku odbyły się testy "na zimno" w Norwegii, w 2013 roku wysłano go na skaliste i piaskowe bezdroża Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Klimatyzowany pojazd okazał się niewrażliwy na zmiany temperatury.
Bezpieczny i cichy
Pojazd chroniony jest pancerzem zdolnym wytrzymać ostrzał z broni 30 mm (bok i front), wybuch miny oraz ładunku IED do wagi 10 kg. Hermetyczne oddzielenie przedziału napędowego od tego dla załogi zredukowało hałas o 90 proc. w stosunku do BWP Marder 1.