Dostałeś pismo windykacyjne? Po tym poznasz, że to nie oszustwo
W obronie przed oszustami
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów coraz częściej dostaje informacje o rozsyłaniu wezwań do zapłaty, które przypominają te sądowe. Ich treść oraz forma mogą wprowadzać ludzi w błąd. Dlatego urząd przygotował krótki poradnik informujący, jak ustrzec się przed oszustami.
Tylko sąd
Nakaz zapłaty może wydać wyłącznie sąd na podstawie przeprowadzonego postępowania i wysłać go dłużnikowi. Sądowy nakaz zapłaty powinien zawierać datę jego wydania, okrągłe pieczęcie sądu oraz podpisy oraz pouczenie o przysługujących środkach zaskarżenia (sprzeciwie/zarzutach). Orzeczenie sądu zawsze wysyłane jest za zwrotnym potwierdzeniem odbioru przez pocztę.
Co z komornikiem?
Wykonującym tego typu orzeczenia sądu jest tylko i wyłącznie komornik sądowy. Pisma komornika kierowane do dłużnika opatrzone są również pieczęciami i podpisami, zawierają sygnaturę akt komorniczych oraz wysyłane są listami poleconymi za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Ograniczone uprawnienia firmy windykacyjnej
Zajęcie przedmiotów majątkowych dłużnika możliwe jest dopiero po przeprowadzeniu postępowania sądowego, uzyskaniu prawomocnego wyroku opatrzonego klauzulą wykonalności oraz wszczęciu postępowania egzekucyjnego przed komornikiem. Firma windykacyjna nie może samodzielnie rozpocząć takich działań.
Koszty
Firmy windykacyjne nie mogą wzywać do opłacenia kosztów postępowania sądowego oraz egzekucyjnego. Nie jest dozwolone także powoływanie się na konkretne kwoty, ponieważ ich wysokość ustala sąd lub komornik. Dozwolone jest jednak ostrzeżenie o możliwości poniesienia kosztów bez odnoszenia się do kwot.
Nie dla zastraszania
Windykatorzy nie mogą wysyłać pism mających na celu zastraszenie konsumentów, wywołanie w nich uczucia lęku oraz wywarcie presji psychicznej jest niezgodne z prawem.
Tutaj znajdziesz radę
UOKiK zaleca szczególną ostrożność przy postępowaniu z pismami windykacyjnymi. Zawsze należy sprawdzić, czy wezwanie do zapłaty jest zasadne. Jeśli pojawiają się wątpliwości, powinno się skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej świadczonej na terenie całego kraju. Porady udzielane są telefonicznie pod numerem 801 440 220, e-mailem porady@dlakonsumentow.pl, przez rzeczników konsumentów w całej Polsce lub w oddziałach Federacji Konsumentów.