o2 - Serce Internetu
  • Quizy
KLS

7,5 km pod pow. Pacyfiku. Sensacyjne odkrycie nieznane dotąd światu - zdjęcie

Podziel się

Pod Pacyfikiem odkryto nowy rodzaj skały powstałej podczas dużych i wyjątkowo gorących erupcji wulkanów. Międzynarodowy zespół naukowców, w tym tych z Uniwersytetu w Leeds, odkrył nieznaną wcześniej formę bazaltu.

7,5 km pod pow. Pacyfiku. Sensacyjne odkrycie nieznane dotąd światu - zdjęcie
Rejon Pierścienia Ognia. (Getty Images)
bDYjZXLV

Nowa skała została odnaleziona, gdy zespół ekspertów na pokładzie statku badawczego JOIDES "Resolution" zatopił swój sprzęt wiertniczy na głębokość 6 km na dnie zbiornika wodnego Amami Sankaku - około 1000 km na południowy zachód od japońskiego wulkanu Mount Fuji.

Następnie specjaliści wywiercili dalsze 1,5 km w dnie oceanu, wydobywając próbki, które nigdy wcześniej nie były badane przez naukowców.

bDYjZXLX

Obszar badań był częścią narodzin "Pierścienia Ognia" - pasa w kształcie podkowy, znanego z regularnych erupcji wulkanów i trzęsień ziemi. Rozciąga się około 40 000 km wokół Pacyfiku i uważa się, że zaczął się formować co najmniej 50 milionów lat temu.

Współautorem raportu jest dr Ivan Savov z Instytutu Geofizyki i Tektoniki Uniwersyteckiej Szkoły Ziemi i Środowiska w Leeds w Anglii.

To była jedna z najgłębszych wód, jakie kiedykolwiek rozważano do celów wiertniczych, przy użyciu statku badawczego zaprojektowanego specjalnie do tak trudnych warunków głębinowych - tłumaczy badacz.
bDYjZXMd

Naukowcy szukali bazaltu, który powstał podczas wczesnych erupcji wulkanicznych w owym Pierścieniu Ognia. Sensacyjne odkrycie nowej-starej formy skały sugeruje, że erupcje na dnie oceanu pochodzące z płaszcza Ziemi były jeszcze gorętsze i bardziej rozległe niż wcześniej sądzono.

W czasach, gdy słusznie podziwiamy wspaniałe odkrycia dokonane podczas eksploracji kosmosu, nasze badania pokazują, że na naszej planecie wciąż jest wiele do odkrycia - powiedział Savov.

Okazuje się, że skały całkowicie różnią się od tych znanych już na Ziemi.

bDYjZXMe
Odzyskane przez nas skały wyraźnie różnią się od skał tego typu, o których już wiemy. W rzeczywistości mogą być tak różne od znanych ziemskich bazaltów dna oceanów, jak bazalty ziemskie od bazaltów Księżyca - kontynuuje ekspert.

Nowo odkryty bazalt różni się od znanych skał zarówno pod względem chemicznym, jak i mineralnym. Teraz gdy wiadomo już gdzie i w jaki sposób powstaje ten typ skały, zostanie on ponownie zbadany.