Aż 38% Polaków planuje zmianę auta. Rośnie znaczenie japońskich marek

Jak informuje Polska Agencja Prasowa, z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent "Polak w drodze po auto" wynika, że ponad 40% samochodów poruszających się po polskich drogach ma więcej niż 10 lat, a blisko 38% Polaków zamierza w najbliższych miesiącach wymienić swoje auto.

Polacy chcą zmienić swoje autaPolacy chcą zmienić swoje auta
Źródło zdjęć: © Getty Images | deepblue4you

Analiza danych wskazuje, że wiek samochodów w Polsce zależy od wielkości miejscowości. W dużych aglomeracjach miejskich 10% kierowców posiada auta młodsze niż dwa lata, a 39% jeździ pojazdami w wieku od 3 do 6 lat. Natomiast na terenach wiejskich dominują samochody starsze niż 10 lat — stanowią one 44% użytkowanych tam pojazdów, a w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców odsetek ten wynosi 47%.

Przy podejmowaniu decyzji o wymianie samochodu Polacy kierują się nie tylko ceną, ale także marką pojazdu. Zgodnie z raportem, 56% badanych wybrałoby markę europejską, a największymi zwolennikami aut z Europy są osoby w wieku od 50 do 59 lat — w tej grupie 65% respondentów deklaruje preferencję dla marek ze Starego Kontynentu.

Na drugim miejscu pod względem popularności znalazły się marki japońskie, które preferuje 29% ankietowanych. Szczególnie cenione są one wśród osób w wieku 40–49 lat, gdzie wskazało je 40% respondentów. Kolejne miejsca zajmują marki amerykańskie (13%) oraz koreańskie (11%). Zakup samochodu chińskiej marki rozważa jedynie 3% badanych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ulewne deszcze w Wielkiej Brytanii. Żywioł zaskoczył siłą

Aż 38% Polaków planuje zmienić samochód w najbliższym czasie

Raport ujawnia, że 38% Polaków planuje wymienić samochód w najbliższych miesiącach, co może być efektem zbliżających się wyprzedaży aut wyprodukowanych w 2024 roku. Wymianę auta częściej rozważają mężczyźni niż kobiety — odpowiednio 41% i 34%. Największy odsetek osób planujących zakup pojazdu odnotowano wśród mieszkańców miast powyżej 250 tys. mieszkańców.

Jednak 32% ankietowanych jedynie zastanawia się nad zmianą samochodu, a 30% nie zamierza kupować nowego pojazdu. Odsetek osób nieplanujących zmiany środka transportu jest najwyższy wśród mieszkańców wsi i wynosi 38%.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 23–30 października br., metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo na próbie 1000 osób posiadających samochód.

Wybrane dla Ciebie
Pojawił się w centrum Wrocławia. Kierowcy musieli omijać go łukiem
Pojawił się w centrum Wrocławia. Kierowcy musieli omijać go łukiem
Portugalia zaostrza przepisy deportacyjne dla nielegalnych imigrantów
Portugalia zaostrza przepisy deportacyjne dla nielegalnych imigrantów
8 miliardów funtów na wsparcie Ukrainy? Brytyjczycy mają plan
8 miliardów funtów na wsparcie Ukrainy? Brytyjczycy mają plan
Miał już dość. Ujęcie sprzed Lidla. Wywiesił karteczkę
Miał już dość. Ujęcie sprzed Lidla. Wywiesił karteczkę
Wyż z Rosji nadal nad Polską. Należy spodziewać się opadów
Wyż z Rosji nadal nad Polską. Należy spodziewać się opadów
Zaginęła 15-latka z Konstantynowa Łódzkiego. Jest nowy trop
Zaginęła 15-latka z Konstantynowa Łódzkiego. Jest nowy trop
Granica z Białorusią. Przedłużono strefę buforową
Granica z Białorusią. Przedłużono strefę buforową
Mikołaje okładali się przy owocach. Sceny w sklepie w Baku
Mikołaje okładali się przy owocach. Sceny w sklepie w Baku
Od ofiary do oszustki. Emerytka zamieszana w przekręt na 1,4 mln zł
Od ofiary do oszustki. Emerytka zamieszana w przekręt na 1,4 mln zł
Dramat w powietrzu. Niemiec zmarł w samolocie
Dramat w powietrzu. Niemiec zmarł w samolocie
Rasistowski atak z użyciem broni pneumatycznej. Jest wyrok
Rasistowski atak z użyciem broni pneumatycznej. Jest wyrok
Krzyżówka językowa. Tylko mistrz poradzi sobie z wszystkimi hasłami
Krzyżówka językowa. Tylko mistrz poradzi sobie z wszystkimi hasłami