Aż 38% Polaków planuje zmianę auta. Rośnie znaczenie japońskich marek
Jak informuje Polska Agencja Prasowa, z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent "Polak w drodze po auto" wynika, że ponad 40% samochodów poruszających się po polskich drogach ma więcej niż 10 lat, a blisko 38% Polaków zamierza w najbliższych miesiącach wymienić swoje auto.
Analiza danych wskazuje, że wiek samochodów w Polsce zależy od wielkości miejscowości. W dużych aglomeracjach miejskich 10% kierowców posiada auta młodsze niż dwa lata, a 39% jeździ pojazdami w wieku od 3 do 6 lat. Natomiast na terenach wiejskich dominują samochody starsze niż 10 lat — stanowią one 44% użytkowanych tam pojazdów, a w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców odsetek ten wynosi 47%.
Przy podejmowaniu decyzji o wymianie samochodu Polacy kierują się nie tylko ceną, ale także marką pojazdu. Zgodnie z raportem, 56% badanych wybrałoby markę europejską, a największymi zwolennikami aut z Europy są osoby w wieku od 50 do 59 lat — w tej grupie 65% respondentów deklaruje preferencję dla marek ze Starego Kontynentu.
Na drugim miejscu pod względem popularności znalazły się marki japońskie, które preferuje 29% ankietowanych. Szczególnie cenione są one wśród osób w wieku 40–49 lat, gdzie wskazało je 40% respondentów. Kolejne miejsca zajmują marki amerykańskie (13%) oraz koreańskie (11%). Zakup samochodu chińskiej marki rozważa jedynie 3% badanych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ulewne deszcze w Wielkiej Brytanii. Żywioł zaskoczył siłą
Czytaj także: W Polsacie aż huczy. Padło nazwisko Trojanowskiej
Aż 38% Polaków planuje zmienić samochód w najbliższym czasie
Raport ujawnia, że 38% Polaków planuje wymienić samochód w najbliższych miesiącach, co może być efektem zbliżających się wyprzedaży aut wyprodukowanych w 2024 roku. Wymianę auta częściej rozważają mężczyźni niż kobiety — odpowiednio 41% i 34%. Największy odsetek osób planujących zakup pojazdu odnotowano wśród mieszkańców miast powyżej 250 tys. mieszkańców.
Jednak 32% ankietowanych jedynie zastanawia się nad zmianą samochodu, a 30% nie zamierza kupować nowego pojazdu. Odsetek osób nieplanujących zmiany środka transportu jest najwyższy wśród mieszkańców wsi i wynosi 38%.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 23–30 października br., metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo na próbie 1000 osób posiadających samochód.