oprac. Arkadiusz Stando|

Zwierzę, które pożera skały i wydala piasek. Naukowcy nie mają pojęcia, jak to robi

Naukowcy z Northeastern’s Ocean Genome Legacy Center odkryli niesamowity rodzaj lub gatunek zwierzęcia. Żyje w rzece na Filipinach i żywi się skałami, które wydala jako piasek. Nie do końca wiadomo, dlaczego oraz jak to robi.

Wgryzają się w wapienne skały niczym korniki
Wgryzają się w wapienne skały niczym korniki (Youtube.com, Northeastern)

Lithoredo abatanica to dziwacznie skonstruowany organizm. Należy do grupy świdrakowatych, stworzeń, które dotychczas uznawano za pożeraczy drewna. Niejeden statek już zatonął przez ich działalność. Naukowcy już wielokrotnie byli pod wrażeniem możliwości tych mięczaków.

Przeżuwają drewno, a następnie za pomocą bakterii ukrytych w jelicie ślepym je przetrawiają. Wytwarzają szereg enzymów umożliwiających im przetworzenie drewna. Naukowcy nie do końca rozumieją, jak to robią. Okazuje się, że w zupełnie identyczny sposób Lithoredo abatanica potrafią czynić z kamieniami.

Nowo odkryty gatunek wżera się w struktury skał wapiennych

Kilka lat temu naukowcy z Northeastern’s Ocean Genome Legacy Center dotarli do doniesień o "robakach pożerających skały". Tak mówili o Lithoredo abatanica tubylcy. Jeden z mieszkańców zasugerował naukowcom, aby poszukali skał na dnie rzeki Abatan. To był strzał w dziesiątkę.

Naukowcy odkryli kilka głazów totalnie przewierconych przez nowy gatunek. W niektórych znajdowało się jeszcze nawet kilka osobników. Badacze postanowili wyciągnąć zwierzęta w celu przeprowadzenia bliższej analizy. A mięczak od razu ich zaskoczył.

Okazało się bowiem, że te świdrakowate wcale nie trawią swojego pokarmu w ten sam sposób, co pozostali przedstawiciele rodziny. Ich wnętrzności były pełne kamienia, natomiast nie znaleziono nigdzie jelita ślepego. W jakiś sposób zwierzę jednak pożera kamień i wydala go w formie piasku. Opis badań znajdziecie pod tym adresem.

Lithoredo abatanica przeżuwa skałę, tylko po co?

Naukowcy nie wiedzą, po co lithoredo abatanica to robią. Oczywiście, chodzi tu o jakiś sposób odżywiania, ale badacze sądzą, że nie chodzi o pożywienie się kamieniem. To raczej rodzaj pewnej symbiozy. Według wstępnej teorii, te mięczaki rozbijają kamień w małe granulki, które następnie pomagają im w mieleniu planktonu, którym się żywią.

To coś jak gastrolity u ptaków. Są to kamienie i ziarna piasków znajdowane w żołądkach mięśniowych niektórych zwierząt. Do tej grupy należą ptaki jedzące ziarno, krokodyle, foki, a także wymarłe już dinozaury należące do grupy prozauropodów i zauropodów. Zwierzęta te celowo połykają kamienie.

Naukowcy nie wykluczają jednak teorii, iż rzeczywiście mięczaki odżywiają się kamieniami. Może istnieć jakiś niezrozumiały jeszcze sposób na pozyskiwanie składników odżywczych ze skał. Zespół naukowców pracuje aktualnie nad poznaniem wszystkich elementów metabolizmu zwierzęcia.