Mają dość fałszywych recenzji. Chcą wprowadzić specjalną ustawę

We Włoszech powstała ustawa, której celem jest zwalczanie problemu fałszywych recenzji dotyczących restauracji i hoteli. Projekt przewiduje wprowadzenie zasad regulujących sposób zamieszczania opinii w internecie, co ma pomóc w zapewnieniu ich wiarygodności.

 Włochy walczą z fałszywymi recenzjami w internecie Włochy walczą z fałszywymi recenzjami w internecie
Źródło zdjęć: © Pixabay

Włoski rząd podjął inicjatywę mającą na celu zwalczanie fałszywych recenzji w internecie, które dotyczą restauracji i hoteli. Projekt ustawy, przygotowany przez ministra do spraw przedsiębiorczości i Made in Italy Adolfo Urso, został przedstawiony na obradach rządu Giorgii Meloni.

Nowe przepisy mają wprowadzić regulamin, który wymaga od konsumentów ujawnienia tożsamości oraz potwierdzenia, że byli klientami ocenianego miejsca. Recenzje muszą być zamieszczane w ciągu 15 dni od skorzystania z usługi i zawierać szczegółowe informacje.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Katalog korzyści UE dla Polski. "My cały czas gonimy"

Propozycja ustawy znana jako projekt Adolfo Urso zakłada, że opinie o miejscach noclegowych mają być bardziej przejrzyste, a konsumentowi pozostaje konieczność potwierdzenia swojej tożsamości przed zamieszczeniem opinii. Projekt poparty został przez Codacons, które podkreśliło wpływ recenzji na decyzje konsumentów.

Właściciele lokali będą mieli prawo do odpowiedzi na recenzje, a w niektórych przypadkach mogą zażądać ich usunięcia, jeśli są starsze niż dwa lata lub nieautentyczne. Zabroniony będzie handel recenzjami w zamian za zniżki lub inne korzyści. Działalność platform publikujących recenzje będzie nadzorowana przez włoski urząd regulacyjny ds. mediów.

Włochy walczą z fałszywymi recenzjami

Turyści nierzadko spotykają się z różnicą między zdjęciami hoteli a rzeczywistością. Afera związana z hotelem w Apulii dowodzi, że prawo konsumenta do zgodności oferty z rzeczywistością jest nieodzowne. Sąd w Mediolanie orzekł, że klientowi należy się zwrot pieniędzy za rezerwację, gdyż jego oczekiwania względem basenu i siłowni nie zostały spełnione.

Największa włoska organizacja obrony praw konsumentów, Codacons, wyraziła zadowolenie z prac nad ustawą. Wskazano, że recenzje mają znaczący wpływ na decyzje konsumentów, co potwierdzają badania, według których 77 proc. obywateli czyta recenzje przed dokonaniem zakupu lub rezerwacji.

Codacons podkreśla konieczność eliminacji fałszywych recenzji i karania podmiotów kupujących pozytywne opinie. Organizacja popiera również wymóg ujawniania tożsamości autorów recenzji.

Wybrane dla Ciebie
Puchar Świata. Aleksandra Król-Walas sięgnąła po medal
Puchar Świata. Aleksandra Król-Walas sięgnąła po medal
Po sieci krąży nagranie. "Boję się skręcać do własnego domu"
Po sieci krąży nagranie. "Boję się skręcać do własnego domu"
Tramwaj nie mógł przejechać. Przestawili auto rękami. Sceny w Krakowie
Tramwaj nie mógł przejechać. Przestawili auto rękami. Sceny w Krakowie
Przyszedł z wózkiem dziecięcym i go podpalił. Sceny w Cieszynie
Przyszedł z wózkiem dziecięcym i go podpalił. Sceny w Cieszynie
WHO alarmuje: odra wraca. Wzrost zakażeń w 95 krajach
WHO alarmuje: odra wraca. Wzrost zakażeń w 95 krajach
Prokuratura w Japonii żąda dożywocia. Wraca sprawa zabójcy Shinzo Abego
Prokuratura w Japonii żąda dożywocia. Wraca sprawa zabójcy Shinzo Abego
Zamroź to już dziś, a święta będą znacznie łatwiejsze. Lista najlepszego do zamrożenia jedzenia
Zamroź to już dziś, a święta będą znacznie łatwiejsze. Lista najlepszego do zamrożenia jedzenia
"Lodowe włosy". Park narodowy pokazał zdjęcia
"Lodowe włosy". Park narodowy pokazał zdjęcia
Niemcy ostrzegają. Krążą takie zdjęcia "policjantek"
Niemcy ostrzegają. Krążą takie zdjęcia "policjantek"
Najkrótszy dzień w roku. Zbliża się wielkimi krokami
Najkrótszy dzień w roku. Zbliża się wielkimi krokami
Mbappe dogoni Ronaldo? Rekord jest blisko
Mbappe dogoni Ronaldo? Rekord jest blisko
Jej łzy widział cały świat. "Głęboko mną to wstrząsnęło"
Jej łzy widział cały świat. "Głęboko mną to wstrząsnęło"