5 teorii konspiracyjnych związanych z NASA. Jak to było naprawdę?

Podziel się:

Amerykańska agencja kosmiczna dość często znajduje się na celowniku miłośników teorii konspiracyjnych. O których wydarzeniach mówi się, że przebiegły inaczej, niż twierdzi NASA?

5 teorii konspiracyjnych związanych z NASA. Jak to było naprawdę?
(NASA)

KONSPIRACJA NR 1: Lądowanie na księżycu

Trzech astronautów - Neil Armstrong, Edwin „Buzz” Aldrin i Michael Collins – w statku misji kosmicznej Apollo 11 wznieśli się nad Ziemię 16 lipca 1969 roku. Trzy dni później dotarli na orbitę Księżyca. Następnego dnia, 20 lipca 1969 roku, Armstrong i Aldrin przeszli do modułu księżycowego i wylądowali na jego powierzchni w Morzu Pokoju o 20:17:40 UTC (tak zwany uniwersalny skoordynowany czas). Sześć godzin później Neil Armstrong jako pierwszy człowiek, stanął na powierzchni Księżyca. Dołączył do niego również Aldrin. Wspólnie wbili na powierzchni amerykańską flagę i pobrali próbki skał. Następnie wrócili do modułu dowodzenia, w którym czekał Collins. Na Ziemię wrócili 24 czerwca 1969 roku, wylądowali na Oceanie Spokojnym.

Teoria konspiracyjna: Apollo 11 dotarł jedynie na orbitę, gdzie czekał, gdy w tym czasie na Ziemi pokazywano w telewizji wcześniej przygotowane nagranie.

Skąd się wzięła ta teoria: Zwolennicy teorii konspiracyjnych twierdzą, że Armstronga, który schodził po drabince nie miał kto filmować. Nie podoba im się też, że na filmie nie widać gwiazd, więc nie da się określić dokładnie, kiedy zostało to nagrane. Kolejna wątpliwość dotyczy tego, że flaga trzepotała na wietrze, a przecież na Księżycu panuje praktycznie próżnia. Również zwraca uwagę, że na powierzchni widać ślady stóp, ale nie ma oznak lądowania modułu. Ostatecznym argumentem jest to, że zaginęły pierwotne nagrania z lądowania, ale NASA twierdzi, że posiada nowe, cyfrowe.

Kontrargumenty: Wiele tych twierdzeń można łatwo obalić. Armstronga nagrywała kamera zewnętrzna lądującego modułu, gwiazd nie widać ze względu na ostre światło powierzchni Księżyca. Flaga „trzepotała” jedynie, kiedy dotykali jej astronauci, a po lądowaniu kurz szybko opadł. Konspiratorzy nie są w stanie powiedzieć, czemu Sowieci milczeliby w sprawie tego oszustwa, którego odkrycie byłoby dla nich dosłownie darem z niebios. Czemu milczałoby ponad 400 000 osób, które brało udział w projekcie Apollo? Kiedy jeden z reporterów poprosił o potwierdzenie lądowania bezpośrednio Buzza Aldrina, to otrzymał od niego bokserskie uderzenie prosto w twarz. Ślady lądowania odkryło wiele kolejnych satelitów, wysłanych w kosmos w ciągu 50 lat.

KONSPIRACJA NR 2: Testy jądrowe na Księżycu

W okresie zimnej wojny, kiedy walka o zdobycie kosmosu, w której Sowieci delikatnie prowadzili, osiągała punkt kulminacyjny, powstał w 1958 roku amerykański projekt A-119, którego celem było zdetonowanie bomby atomowej na Księżycu. Trzeba zaznaczyć, że Rosjanie stworzyli podobny projekt. Oba mocarstwa chciały przeciwnikowi w ten sposób zademonstrować swoją siłę, ponieważ taki wybuch byłby widoczny z Ziemi gołym okiem. Ostatecznie Amerykanie i Sowieci zrezygnowali z realizacji projektów, głównie z powodów bezpieczeństwa oraz prawdopodobieństwa złego przyjęcia wybuchu na Księżycu przez opnie publiczną. Zdobycie go przez astronautów wydawało się lepszym pomysłem.

Teoria konspiracyjna: Na Księżycu odbyły się wybuchy atomowe.

Skąd się wzięła ta teoria: W bazie w amerykańskiej Nevadzie powstał po próbach atomowych krater bardzo podobny do tego, który znajduje się na drugiej stronie Księżyca. Powierzchnia tego wiecznego towarzysza Ziemi jest ozdobiona wieloma podobnymi kraterami, które wydają się spowodowane przez naziemne lub podziemne wybuchy jądrowe. Konspiratorzy uważają, że są dziełem Amerykanów lub Sowietów, którzy planowali podobne testy, lub że w przeszłości odbywały się tam kosmiczne wojny.

Kontrargumenty: Nikt nie widział z Ziemi wybuchu na Księżycu. Istnienie projektu A-119 wyjawił dopiero w 2000 roku Leonard Reiffel (1927–2017), zastępca dyrektora programu Apollo i jednocześnie człowiek, który był odpowiedzialny za projekt dotyczący wybuchów na Księżycu. On potwierdził, że projekt A-119 nigdy nie został zrealizowany i rozwiązano go w styczniu 1959 roku. Taki sam los spotkał sowiecki projekt E-4, a to głównie z obawy, że do wybuchu mogłoby dojść jeszcze na Ziemi.

KONSPIRACJA NR 3: Życie na Marsie

Czerwona Planeta jest zaraz po Księżycu największym przedmiotem zainteresowania wielu agencji kosmicznych. Próby jej podbicia przebiegają już od lat 50. XX wieku. NASA pierwotnie planowała kolonizację Marsa w roku 2033, ale była zmuszona ją opóźnić z powodu braku środków finansowych oraz pierwszeństwa ponownego zdobycia Księżyca. Na powierzchni Marsa do tej pory człowiek nie postawił nogi, na razie były tam jedynie sondy. Chociaż konspiratorzy twierdzą inaczej…

Teoria konspiracyjna: Na Marsie istnieje lub istniało życie, chociaż NASA to ukrywa.

Skąd się wzięła ta teoria: Zwolennicy tej teorii mają wiele argumentów na potwierdzenie tej teorii. Na przykład fotografie powierzchni Marsa zrobione przez sondy Viking 1 i 2, wysłane w kosmos w 1975 roku. Na jednej z nich widać duży obiekt przypominający ludzką twarz. Na zdjęciach z innych sond można zobaczyć kształty wyglądające jak piramidy egipskie. Statek Spirit w 2009 roku zrobił na Marsie zdjęcie czegoś, co wyglądało jak ludzka czaszka. A co dopiero fotografie zrobione w 2010 przez rover Curiosity? Podobno na nich widać mężczyznę, w dodatku bez skafandra, ale z butlą tlenową na plecach, który naprawia rover. Według byłego członka CIA, Roberta Davida Steela, NASA zbudowała na Marsie nawet kolonię dziecięcą…