Natalia Bogucka

Odkryto planety, które sprzyjają istnieniu życia. Są blisko Ziemi

Podziel się

Naukowcy z Uniwerstytetu w Getyndze odkryli dwie egzoplanety, które krążą wokół gwiazdy Teegardena. Na obu mogą panować warunki sprzyjające istnieniu życia. Co więcej, znajdują się zaledwie 12 lat świetlnych od Ziemi.

Odkryto planety, które sprzyjają istnieniu życia. Są blisko Ziemi
(Instituto de Astrofisica de Canarias)
bCPzCYkB

Nowo odkryte planety są określane jako Teegarden b i Teegarden c. Ich masy są bardzo zbliżone do masy Ziemi. Teegarden b okrąża swoją gwiazdę w ciągu zaledwie 4,9 dnia, natomiast Teegarden c w czasie 11,4 dnia.

Zdaniem naukowców, na obu planetach może być woda w stanie ciekłym. Według wyliczeń panuje na nich temperatura, która sprzyja istnieniu życia.

Obie planety Teegarden potencjalnie nadają się do zamieszkania. Wreszcie sprawdzimy, czy rzeczywiście tak jest. Może nawet już są zamieszkiwane - powiedział w rozmowie z czasopismem Astronomy and Astrophysics Ignasi Ribas z Instytutu Badań Astronomicznych Katalonii.

bCPzCYkD

Chociaż gwiazda Teegardena znajduje się blisko Układu Słonecznego, odkryto ją dopiero w 2003 r. Znajduje się ona w gwiazdozbiorze Barana, ok. 12,59 lat świetlnych od Ziemi. Jej masa stanowi ok. 9 proc. masy Słońca. Temperatura na jej powierzchni wynosi ok. 2700°C. Możliwe, że orbituje wokół niej więcej planet.