aktualizacja 

Pokazał zdjęcie płynu do naczyń. Też to widzicie?

411

Popularny w sieci ekonomista Rafał Mundry na bieżąco monitoruje ceny produktów w sklepach. Ekonomista zauważył, że coraz więcej produktów ma zmniejszoną gramaturę, a i tak wyższą cenę niż jeszcze kilka miesięcy temu. Tym razem tzw. downsizing pokazał na przykładzie płynu do mycia naczyń popularnej firmy.

Pokazał zdjęcie płynu do naczyń. Też to widzicie?
Bardzo popularne zjawisko, z języka angielskiego określane jako downsizing, polega na zmniejszaniu opakowań. (Rafał Mundry, Twitter)

Bardzo popularne zjawisko, z języka angielskiego określane jako downsizing, polega na zmniejszaniu opakowań bez zmiany jego ceny lub mimo zmniejszenia gramatury podwyższenia ceny. Producenci często stosują taką praktykę. Zmniejszają wagę produktu, a jednocześnie zachowują starą cenę lub nieznacznie ją podwyższają. Widoczne jest to np. w sprzedaży masła. Kiedyś kostki masła ważyły 250 g, obecnie niektóre mają już tylko 170 g.

Przykładów jest dużo dużo więcej, gdyż zjawisko to nasiliło się w dobie rekordowej inflacji. Jak zauważa ekonomista Rafał Mundry, producenci "odchudzają" opakowania nie tylko produktów spożywczych, ale i artykułów chemicznych i kosmetyków.

Inflacja psuje Polakom zęby 3 miesiące różnicy i popularny płyn do płukania zębów - 100 ml mniejszy - zawartość fluoru mniejsza o ponad połowę, z 500 ppm na 225 ppm. Ale cena ta sama. Sklep ten sam, producent też. W ekonomii mówimy na to downsizing - informuje na Twitterze ekonomista.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Program Money.pl 14.12 | Ukraińcy na rynku pracy. Polska zdała egzamin z pierwszej fali?

Innym przykładem jest płyn do mycia naczyń znanej marki Fairy. Pojemność płynu została zmniejszona, a cenę i tak podwyższono.

I kolejny przykład do kolekcji. Było 750 ml. Jest 650. A cena i tak 1 zł wyższa - podaje Rafał Mundry.
Trwa ładowanie wpisu:twitter

Podczas codziennych zakupów warto zwracać uwagę na gramaturę produktów. Często wydaje nam się, że produkt nie podrożał, ale nie zauważamy, że po prostu się zmniejszył. Internauci wskazują, że w ostatnich miesiącach zmniejszono m.in. gramaturę czekolad, duże opakowanie herbaty marki Lipton nie zawiera już 100 torebek, a 92, często też opakowanie ryżu białego zamiast standardowych 4 torebek w środku zawiera już tylko dwie.

Autor: ESO
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić