Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
oprac. WZ
|

Zaskakujący efekt koronawirusa. Pada data 22 sierpnia

23
Podziel się:

Do 22 sierpnia zużyjemy wszystkie zasoby, które Ziemia jest w stanie odtworzyć w ciągu roku. Pandemia sprawiła, że przypada później niż w ubiegłym roku. Ale i tak nie ma się z czego cieszyć.

Zaskakujący efekt koronawirusa. Pada data 22 sierpnia
(Getty Images)

Jeszcze w latach 70. ostatnie zasoby, które Ziemia jest w stanie wytworzyć w 365 (lub 366) dni, zużywaliśmy pod koniec roku.

Już od kilku lat Dzień Długu Ekologicznego (DDE) wypada coraz bliżej połowy roku. W 2019 r. Był to 29 lipca.

Od DDE żyjemy na kredyt, zużywamy już zasoby naszych dzieci i Ziemia ma coraz większe trudności z regeneracją. Dużo możemy zrobić indywidualnie, choć powiedziałbym przewrotnie, że lepiej to nie robić nic. Żyjemy w jakieś nadgorliwości działania. Kupowania, podróżowania, czynienia, ale to, co najbardziej ratuje planetę, to zaniechanie wielu z tych działań - mówi dr Marta Jermaczek-Sitak, ekolożka, biolożka, edukatorka przyrodnicza.

Za sprawą pandemii koronawirusa ten rok jest jednak wyjątkowy. Organizacja Global Footprint Network wyliczyła, że globalna blokada opóźniła DDE do 22 sierpnia, czyli o ponad trzy tygodnie w stosunku do 2019 roku.

Zasoby zużywamy do wytworzenia praktycznie każdej rzeczy, nieważne, czy jest to t-shirt, rower, komputer, lodówka czy ciastko.

Głównie chodzi tu o powietrze, wodę, ziemię, lasy, zasoby oceanów, paliwa kopalne, emisję gazów cieplarnianych. Taki ślad ekologiczny liczy się w umownych globalnych hektarach, na których występują te ziemskie zasoby.

Zużycie nie jest, oczywiście, równomierne. Najwięcej zużywają kraje bogate, które dużo konsumują. Europejczyk zużywa ok. 5 gha (globalnych hektarów) zasobów Ziemi rocznie, Polak ponad 3 gha, Amerykanin 10 gha, ale mieszkaniec Afryki już tylko 1,5 gha. Gdyby wszyscy wykorzystywali tylko ok. 2 gha, ziemskie zasoby starczałyby nam na cały rok i miałyby szanse się zregenerować.

Zobacz także: Ekologia i Ekonomia, jak zbudować zieloną przyszłość
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(23)
Hdh
2 lata temu
Ziemia się odrodzi a o nas zapomni. Juz nie jedną zaraza ja dopadała.
lol
2 lata temu
Wystarczy zaprzestania nadmiernej produkcji przez koncerny i po sprawie ... ile energii trzeba na elektronikę której nikt nie kupi albo auta?
Czerwony
2 lata temu
Precz z Kapitalizmem
wkurzony
2 lata temu
A w duszy z jakimś dniem bez podatku, jakimś długiem ekologicznym i chusteczka wie z czym jeszcze.Te pierdoły wymyślają jakieś światowe,chusteczka wie kto. Tłuszcza ma się bać,drżeć o własną przyszłość,żyć w ciągłym strachu i niepewności. A możni tego świata,czerpiąc z głupoty i zastraszenia ludzi,cały czas na wszystkim nabijają swoje i tak już pękate kabzy. Ludzie opamiętajcie się! Strach jest złym doradcą,zacznijcie myśleć samodzielnie!
harcerzyk
2 lata temu
Tak mi se przypominalo, eko-oszolomy krzycza ze przecietny Polak marnuje srednio 240kg zywnosci rocznie, a ja sie pytam jak to mozliwe? my w gospodarstwie 2-osobowym, wyrzucamy... no gora 5kg rocznie, to kto wyrzuca te pozostale 475kg zeby wyszla taka srednia?
harcerzyk
2 lata temu
Kolejna eko-brednia, co to znaczy "odtworzyc w ciagu roku"? wydobyty diament odtworzy? albo rude uranu czy wegiel kamienny? skonczy sie jeden zasob bedziemy uzywac innych, tak bylo od zawsze. Kiedy Brytole wycieli u siebie wszystkie lasy na opal, z zaskoczniem odkryli jakis dziwny czarny material w ziemi, ktory okazal sie znacznie lepszym paliwem. Skoncza sie ryby czy mieso bedzie za drogie, to bedziemy zrec owady, ludzkosc zawsze sobie poradzi.
aliniebaba
2 lata temu
Idąc dalej w ekologię to jedzenie pokarmu też jest groźne dla życia i powoduje śmierć...
Janek
2 lata temu
To wy zuzywacie nie ja, nigdzie nie jeżdżę na nic mnie nie stać ,najwięcej syfu to robią Ci mają pieniądze.
Ablaj
2 lata temu
Matka Ziemia równo kocha wszystkie swoje dzieci. Nawet te, które są pasożytami. I dlatego chyba zginiemy razem z nią. Czyż to nie piękne.
Pomysłodawca
2 lata temu
Jakiż paradoks. To bogaci prowadzą wszystkie firmy zatruwające Ziemię a Gates chce szczepić ludzi by pozbyć się 10-15% społeczeństwa. Może by tak zaszczepić tych najbogatszych by już nie mogli powielać swoich genów i proszę mamy lekarstwo dla planety i te 10-15% zbędnych pasożytów naszej Planety.
prawda
2 lata temu
Ilez można straszyć ludzi to sieglo zenitu i ludzie wasz c 19 mają gdzieś.
prawda
2 lata temu
Kto sie boi smierci nigdy tak naprawde nie zacznie zyc. Ja juz się jej nieboje dzis albo jutro mi jedno. Pujde do ojca mego albo w odchłanie piekieł.
prawda
2 lata temu
UE to iperjum zła.
Amoze
2 lata temu
Co jesli ludzie to wirus a Civid to szczepionka ?!
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić