Autonomiczne auto zabiło pieszą. Jest ugoda zamiast wyroku sądu

3

Zawinił człowiek, a nie maszyna - taki wniosek płynie z wyroku, jaki zapadł przed sądem w Arizonie. Rafaela Vasquez siedziała za kierownicą autonomicznego Ubera, kiedy ten śmiertelnie potrącił pieszą. W wyniku tego wypadku w 2018 roku zginęła 49-letnia Elaine Herzberg. Vasquez przyznała się do narażenia pieszej na utratę życia. Dzięki ugodzie kobiecie udało się uniknąć więzienia.

Autonomiczne auto zabiło pieszą. Jest ugoda zamiast wyroku sądu
Wypadek miał miejsce w marcu 2018 roku (YouTube)

Ten wyrok może odpowiedzieć na pytanie z gatunku etycznych o to, kto ponosi odpowiedzialność w momencie, kiedy autonomiczny samochód zabija pieszego.

Rafaela Vasquez siedziała za kierownicą autonomicznego SUV-a, który w marcu 2018 roku śmiertelnie potrącił pieszą. Kobieta przyznała się do winy, żeby uniknąć kary więzienia. W zamian za to ma 3 lata dozoru kuratora. Były to warunki ugody zaproponowanej przez prokuraturę hrabstwa Maricopa. Śledczy wykazali, że Vasquez w czasie wypadku oglądała na swoim telefonie film, przez co nie zahamowała na czas.

Co prawda sam system Uber wykrył ofiarę na 5,6 sekundy przed wypadkiem, ale nie był w stanie określić, że była to rowerzystka, która kierowała się na trasę autonomicznego pojazdu. 49-letnia ofiara, jak się później okazało, przechodziła przez przejście dla pieszych, prowadząc rower.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Autonomiczny Nissan Leaf. Jak wygląda jazda z punktu widzenia pasażera?

Pierwszy taki wypadek

49-letnia Elaine Herzberg była pierwszą pieszą ofiarą śmiertelną wypadku z udziałem autonomicznego pojazdu.

The New Yourk Times donosi, że dwa lata przed tym wypadkiem Joshua Brown z Canton w stanie Ohio jechał półautonomiczną Teslą, którą uczestniczył w wypadku. Mężczyzna zginął i tym samym stał się pierwszą ofiarą śmiertelną wypadku z udziałem technologii autonomicznej.

Według styczniowych statystyk amerykańskiego Departamentu Transportu producenci samochodów autonomicznych zgłosili do tej pory w sumie 419 wypadków z udziałem częściowo lub w pełni autonomicznych, w tym 18 ofiar śmiertelnych.

Autor: EWS
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić