Idealnie zmumifikowane ciała z włosami. Naukowcy w końcu poznają prawdę

Zespół archeogenetyków przeanalizował DNA słynnych mumii z Kotliny Tarymskiej. Po wielu latach badań naukowcy są coraz bliżej odkrycia prawdy o doskonale zakonserwowanych szczątkach. Na niektórych z nich wciąż są włosy i ubrania.

Idealnie zmumifikowane ciała z włosami. Naukowcy w końcu poznają prawdę
Ciała zostały zakonserwowane w sposób naturalny (Xinjiang Institute)

W chińskiej prowincji Sinciang znajduje się słynne cmentarzysko Xiaohe. Na pustyni tak suchej, że pogrzebane tam ludzkie ciała zostały naturalnie zmumifikowane. Naukowcy od wielu lat próbowali dowiedzieć się czegoś więcej na temat pochowanych tam ludzi. Teraz są coraz bliżej prawdy.

Tajemnicze mumie w Chinach

Badacze sugerowali, że lud pochodzi od hodowców bydła z południowej Rosji lub od hodowców z Azji Środkowej. Jednak nowe badanie genomiczne najwcześniej odkrytych szczątków wykazało, że Xiaohe pochodzi ze starożytnej plejstoceńskiej populacji łowców i zbieraczy, która zniknęła pod koniec ostatniej epoki lodowcowej.

Archeogenetycy od dawna poszukują holoceńskich populacji starożytnej Eurazji, aby lepiej zrozumieć historię genetyczną kontynentu – powiedział genetyk populacji z Seoul National University, Choongwon Jeong.

Kotlina Kaszgarska to pustynny teren. Szacuje się, że ludzie przybyli tam około 40 tys. lat temu. Przez część kotliny przebiegał także słynny Jedwabny Szlak. W latach 90. znaleziono na tamtych terenach setki ludzkich szczątków, naturalnie zmumifikowanych przez suchą, zimną i słoną glebę.

Na większości czaszek wciąż znajdowały się naturalnie brązowe włosy. Szczątki były ubrane w wełniane ubrania. Wszyscy zostali pochowani w unikalnych trumnach, przypominających odwrócone łodzie.

Naukowcy przez wiele lat nie wiedzieli, kim byli pochowani na pustyni ludzie. Ubrania, wygląd ich czaszek i charakterystyczne długie nosy nie pozwoliły na dopasowanie ich do żadnego znanego wcześniej ludu.