"Krzywdzą chorych podwójnie". Ekspert mówi o konkretnych reklamach
Wykorzystywanie wizerunku lekarzy w reklamach to poważny problem. - Krzywdzą chorych podwójnie: przekonują do nieskutecznej terapii i marnują czas pacjenta, bo nie prowadzi on w tym czasie skutecznego leczenia — powiedział PAP dr Grzegorz Wrona.
Najważniejsze informacje
- Wizerunki lekarzy są wykorzystywane w reklamach bez ich zgody.
- Fałszywe reklamy promują nieskuteczne terapie.
- Nowelizacja Kodeksu Etyki Lekarskiej ma przeciwdziałać tym praktykom.
Wykorzystywanie wizerunku lekarzy w reklamach internetowych stało się poważnym problemem. Dr Grzegorz Wrona, sekretarz Naczelnej Rady Lekarskiej, podkreśla, że takie działania krzywdzą pacjentów, przekonując ich do nieskutecznych terapii. Jak wyliczył, wygenerowane przez sztuczną inteligencję reklamy z ukradzionym wizerunkiem lekarzy stanowią cztery proc. tzw. deepfake’ów pojawiających się w serwisach społecznościowych i innych platformach internetowych.
Jako rzecznik odpowiedzialności zawodowej lekarzy zetknąłem się z dwiema sprawami, w których początkowo wynikało, że lekarze brali udział w reklamie i wprowadzali pacjentów w błąd. W obu przypadkach okazało się, że bez ich wiedzy, bezprawnie posłużono się ich wizerunkami - wskazał w rozmowie z Polską Agencją Prasową dr. Grzegorz Wrona.
Dr Wrona przekazał, że zgłaszał sprawę m.in. do NASK oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jak zaznaczył, jego celem było skłonienie tych instytucji do podjęcia działań mających na celu ochronę dóbr osobistych lekarzy, których wizerunki zostały nielegalnie wykorzystane w sieci. Mimo interwencji nie udało się jednak doprowadzić do realnych efektów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Gorącym żelazem wypalać". Skandaliczne praktyki wobec chorych na raka
Sprawy niechętnie podejmuje również prokuratura, która umarza je, uznając niską szkodliwość społeczną czynu – dodał dr Wrona.
Ani lekarze, ani odpowiedzialne instytucje nie mają skutecznych narzędzi, by poradzić sobie z tym problemem. - Sprawy niechętnie podejmuje również prokuratura, która umarza je, uznając niską szkodliwość społeczną czynu – dodał, dr Wrona
Zagrożenie dla pacjentów
Lekarze, których wizerunki zostały wykorzystane, starają się walczyć z tym zjawiskiem. Prof. Szaflik publicznie ostrzegał przed fałszywymi reklamami, które przypisują mu poparcie dla nieskutecznych produktów.
Nielegalne reklamy z wizerunkiem lekarzy to podwójne zagrożenie dla pacjentów. Nowe przepisy mają pomóc w walce z tym zjawiskiem, ale potrzebne są także działania instytucji i większa świadomość społeczna.
Reklamy wykorzystujące nielegalnie wizerunek lekarzy krzywdzą chorych podwójnie: przekonują do nieskutecznej terapii i marnują czas pacjenta, bo nie prowadzi w tym czasie skutecznego leczenia – stwierdził. Zwrócił też uwagę, że pacjenci, którzy ulegli oszustom, często wstydzą się przyznać do tego otoczeniu, a także lekarzowi. – To jeszcze opóźnia decyzję o podjęciu leczenia zgodnego ze sztuką medyczną – podkreślił.